Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
Humtidumty:
Ik neem aan dat op de foto de neus van de Friesland is te zien...
Wim Vink:
--- Citaat van: Humtidumty op 27 juli 2009, 13:58:19 ---Ik neem aan dat op de foto de neus van de Friesland is te zien...
--- Einde van citaat ---
Nooit meer raden :)
Vriend:
Sinds vorige week heb ik mijn boekenkast verrijkt met 'De Reederij 1908-2008' van de ons allen bekende auteur W.J.J. Boot. Op bladzijde 130 bovenaan staat een foto genomen vanaf de Noord-Nederland. Bovenop de machinekamer staat een stuurrad op de plaats waar later de koker voor extra koeling is geplaatst. Wat is eigenlijk de reden dat daar een extra stuurrad geplaatst is? Ik heb eens ergens gelezen dat De Dageraad de haven van Oudeschild achteruit moest verlaten vanwege het voor de haven forse formaat van het schip. Heeft dat iets te maken met dit extra stuurrad?
natureboy:
@ Vriend: Ik weet eigenlijk niet zeker, of het stuurrad voor het verlaten van de haven van Oudeschild gebruikt werd, op het algemeen plan staat nl. voor het wiel een magnetisch kompas afgebeeld, dus ik denk dat je eerder in de richting van een noodbesturing moet denken.
Het stuurwiel is overigens blijven staan nadat de fankoker is geplaatst, het stond meer naar achteren, en de extra ventilatie was aan bakboordzijde naast de schoorsteen geplaatst. Ik reisde vanaf 1969 regelmatig met het schip en het stuurwiel is tot de verkoop gebleven waar het stond maar misschien weet Willem Boot er nog meer van.
Pieter
willem boot:
--- Citaat van: dageraad op 31 augustus 2009, 08:30:56 ---@ Vriend: Ik weet eigenlijk niet zeker, of het stuurrad voor het verlaten van de haven van Oudeschild gebruikt werd, op het algemeen plan staat nl. voor het wiel een magnetisch kompas afgebeeld, dus ik denk dat je eerder in de richting van een noodbesturing moet denken.
Het stuurwiel is overigens blijven staan nadat de fankoker is geplaatst, het stond meer naar achteren, en de extra ventilatie was aan bakboordzijde naast de schoorsteen geplaatst. Ik reisde vanaf 1969 regelmatig met het schip en het stuurwiel is tot de verkoop gebleven waar het stond maar misschien weet Willem Boot er nog meer van.
Pieter
--- Einde van citaat ---
Tja, 100% zeker weten doe ik het niet, omdat er geen bestek van het schip bij TESO in het archief zit. Deze constructie was afgekeken van de PSD Zeeland, waar ze tot aan het einde toe met de zijladertjes fanatiek achteruit zijn blijven varen als ze de haven uitgingen. Wat ik ervan weet is, dat dit een noodstuurinrichting was. Er stond nooit iemand achterop te sturen bij TESO (dat weet ik wel zeker). Er zijn met dit schip gigantische problemen geweest bij het manoeuvreren, maar dat kwam door de verstelbare schroef. Als dit een standaard stuurstand was geweest t.b.v. achteruitvaren, dan was er een andere constructie bedacht, zoals op de Crisisbootjes van de PSD, die een elektrische roeroverbrenging achterop het promenadedek tussen de reddingssloepen hadden.
Bij Doeksen kon men daarvan verder niet weten, want direct na de overname is het koproer van de 'De Dageraad'/'Noord-Nederland' dichtgelast. Feit is, dat het kompas achterop voor het stuurwiel stond en dat steunt de mening, dat dit noodstuur was. Voor achteruit de haven verlaten had je zulks niet direct nodig. Verder: zie gedenkboek TESO, tekening staat daar ook in.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie