Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Noord-Nederland (ex- De Dageraad)

<< < (29/70) > >>

willem boot:
Jongens, ik heb nog eens heel goed naar de foto van GE gekeken. Volgende punten:
- Ik mis in het achterschip het verhoogde deel van de verschansing
- de opbouw komt niet overeen (voor autodek).
Dat diverse details als het dekhuis boven de MK niet te zien zijn, kan gevolg zijn van sloperijen, dus dat hoeft niets te betekenen.
Ik lees hier verhalen over een "knik" in de kop en boegroer e.d., met de beste wil van de wereld kan ik daar objectief niets van zien op deze GE foto; met dezelfde ogen gekeken zou ik de schaduwval voor het dekhuis kunnen interpreteren als -bijvoorbeeld- een raderkast. Dat soort details is gewoon niet objectief te determineren met deze opname. Bovendien is het boegroer destijds bij de Oranjewerf dichtgelast, het was volledig strokend met de scheepshuid, dus op deze foto is het absoluut onmogelijk dat goed te zien. Pas ervoor op dat de wens niet de vader wordt van de gedachte.
Overigens twijfel ik ook nog steeds, dus van mijn kant geen "definitief" ja of nee, ik ben er gewoon niet zeker van. Pieter, ik ben benieuwd naar je fotoshop manoeuvres.

Christian:
1. We meten nog een keer:

NOORD-NEDERLAND: 56.91  meter
wrak:                        54,10  meter

[We vergelijken voor de zekerheid met de trouwe MIDSLAND uit de lucht,
waar het dan ook precies overeen komt:

MIDSLAND:        77,9     meter
op Google:         77,9     meter]

-----------------------------------------------------------------

2. Wie durft het volgende aan?
Porto do Lobito

Marten-Jan van Zanden:
Aangezien ik nu 3 jaar bezig ben met de speurtocht wil ik dit misschien wel op me nemen.
Ben hierover inmiddels met Dageraad in contact getreden.

Humtidumty:
Ik ben er niet zeker van dat het schip wat op zijn kant ligt niet of wel de Noord-Nederland is, maar een ding zie ik wel.

Op de foto is nog een stuk van de boeg vergeten mee te nemen in de meting. Dus is duidelijk dar de 54,10 niet juist is.

Door de ronding is de boegpunt moeilijk te herkennen... :(

natureboy:
@Cees, een supplier is het zeker niet, het schip op de luchtfoto en het wrak op de vanaf de kade genomen is zeer zeker hetzelfde en zoals je ziet heeft dit een rond achterschip, en dat heeft geen enkele supplier, ze zijn ook allemaal dubbeschroevers
Op deze foto is verder redelijk goed te zien dat er een deel van de opbouw gesloopt is. Nu ben ik zelf wel in soortgelijke havens geweest en je ziet daar wrakken in alle mogelijke staten van sloop liggen. dus echt compleet hoeft het schip niet meer te zijn.
@ Willem , met de knik bedoel ik de overgang kiel naar voorsteven, en dan is het niet echt relevant of het boegroer dichtgelast is, de vorm van de boeg onder de waterlijn is hetzelfde gebleven.
Wat betreft de meting, ik kom op 56,6 maar het kan best 30 cm meer zijn. en nogmaals, ik zou nog niet met zekerheid kunnen zeggen of het idd de oude NN is, ik ben nu bezig met een vergelijk tussen het model van het schip en de foto op GE, heb tot nu toe geen bericht van Daniel gehad.

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie