Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Noord-Nederland (ex- De Dageraad)

<< < (23/70) > >>

Jon:
Dat is de Voorwaarts die van 1940 tot 1967 dienst heeft gedaan bij TESO. Het bootje werd vaak gebruikt voor fietsen, en een paar kleine auto's konden ook mee. De boot is in 1940 aangekocht, omdat de brandstof in de oorlog schaars was, voor de stoomschepen. Het was voordeliger om een motorboot in te zetten, en dit was dan ook de eerste motorboot van TESO.

Dit bootje heeft o.a. nog later op een werf rondgevaren, voor rondleidingen.

natureboy:
Nu -in 2008- zou een vervoerscapaciteit van 25 a 30 personenauto's peanuts zijn, voor de jaren zestig, de tijd dat de Dageraad als Noord nederland  in de vaart kwam, was het ruim voldoende.

Pieter

natureboy:
Voorin had je de zg blauwe salon, tenminste die benaming hoorde ik van een van de jongens die bij de restauratie op de Noord Nederland werkten, heel licht houtwerk en blauwe banken, de banken die voor de verbouwing in de getoonde salon stonden waren groen en je kon er best wel goed op slapen, 's morgens om zeven uur na een niet al te lange nacht, de inrichting met tafels en stoelen was van de laatste jaren. Hoe dan ook dit waren echte scheepsinterieurs, die niet verveelden en dat moet je met de huidige cranberryrode stoelen (hoe verzinnen ze het............) en grote foto's (om het "eilandgevoel" te versterken, wil iemand me uitleggen wat dat nou weer is) nog maar afwachten. Ik blijf in ieder geval rustig doorspitten, dat hoort ook bij mijn werk

Pieter

natureboy:
Ik denk dat we in het behouden huys nog wel het een en ander hebben liggen, dus er komt nog meer, en uiteraard zoeken we gewoon door, bedankt Marten Jan, al komt de eer uiteraard aan de maker van de foto Nico Donkerbroek toe.

Pieter

Wim Vink:
De laatste tijd zijn we weer aardig bezig met dit schip. Ik vond ook nog een plaatje en wel in de verzameling van Tjebbe Cupido. De foto is genomen door Smit. Ik neem aan de vm. fotograaf J. Smit uit de Torenstraat.

De foto is van circa 1970.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie