Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 194449 keer)

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #105 Gepost op: 29 oktober 2007, 09:14:57 »
Heb er al eens met iemand over gehad, maar dankzij de digitale archivering van de LC kun je nu van alles boven water halen.

Bron www.archiefleeuwardercourant.nl
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2007, 09:17:03 door Marten-jan »

Wim Vink

• Kapitein
  • *
« Reactie #106 Gepost op: 4 november 2007, 07:24:49 »
Citaat van: Roy
Geachte mede geinteresseerden.
Er is wederom door een varend forumlid van collega Kombuispraat een poging ondernomen om de voormalige "De Dageraad" en ex "Noord Nederland" in Angola op te zoeken. Het resultaat was wederom negatief.
Jammer, maar we gaan gewoon door met onze speurtocht.

m.v.g. Roy

Vanochtend vond ik bovenstaand bericht op het Kustvaartforum. Er wordt op de achtergrond nog steeds doorgezocht. Wie weet horen we eens wat er met de Dageraad/Noord-Nederland is gebeurd.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

• Forumbeheerder
  • Marconist
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
« Reactie #107 Gepost op: 5 november 2007, 18:34:18 »
Ze kijken te veel in de haven, gezocht moet er volgens mij worden op de rivier aldaar.

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
« Reactie #108 Gepost op: 8 november 2007, 23:09:31 »
Volgens dit kranteartikel uit de LC van 5 December 1974 is ze verkocht aan de Portugese regering.
Volgens mij is het handig om uit te gaan zoeken wie daarna haar eigenaar is geworden.

bron: www.archiefleeuwardercourant.nl

Humtidumty

• Stuurman
  • schepen met een eigen snoet!
« Reactie #109 Gepost op: 1 februari 2008, 08:41:56 »
Het witte schip wat voor de Wagenmaker ligt is ook een bekende?
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2009, 07:10:01 door Wim Vink »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jon

• Machinist
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
« Reactie #110 Gepost op: 2 februari 2008, 16:22:06 »
Dat is de Voorwaarts die van 1940 tot 1967 dienst heeft gedaan bij TESO. Het bootje werd vaak gebruikt voor fietsen, en een paar kleine auto's konden ook mee. De boot is in 1940 aangekocht, omdat de brandstof in de oorlog schaars was, voor de stoomschepen. Het was voordeliger om een motorboot in te zetten, en dit was dan ook de eerste motorboot van TESO.

Dit bootje heeft o.a. nog later op een werf rondgevaren, voor rondleidingen.

natureboy

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 23 februari 2008, 06:31:46 »
Nu -in 2008- zou een vervoerscapaciteit van 25 a 30 personenauto's peanuts zijn, voor de jaren zestig, de tijd dat de Dageraad als Noord nederland  in de vaart kwam, was het ruim voldoende.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 30 december 2011, 18:37:56 door Wim Vink »

natureboy

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: 24 april 2008, 21:18:47 »
Voorin had je de zg blauwe salon, tenminste die benaming hoorde ik van een van de jongens die bij de restauratie op de Noord Nederland werkten, heel licht houtwerk en blauwe banken, de banken die voor de verbouwing in de getoonde salon stonden waren groen en je kon er best wel goed op slapen, 's morgens om zeven uur na een niet al te lange nacht, de inrichting met tafels en stoelen was van de laatste jaren. Hoe dan ook dit waren echte scheepsinterieurs, die niet verveelden en dat moet je met de huidige cranberryrode stoelen (hoe verzinnen ze het............) en grote foto's (om het "eilandgevoel" te versterken, wil iemand me uitleggen wat dat nou weer is) nog maar afwachten. Ik blijf in ieder geval rustig doorspitten, dat hoort ook bij mijn werk

Pieter

natureboy

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: 4 juli 2008, 20:46:03 »
Ik denk dat we in het behouden huys nog wel het een en ander hebben liggen, dus er komt nog meer, en uiteraard zoeken we gewoon door, bedankt Marten Jan, al komt de eer uiteraard aan de maker van de foto Nico Donkerbroek toe.

Pieter

Wim Vink

• Kapitein
  • *
« Reactie #114 Gepost op: 4 juli 2008, 21:00:23 »
De laatste tijd zijn we weer aardig bezig met dit schip. Ik vond ook nog een plaatje en wel in de verzameling van Tjebbe Cupido. De foto is genomen door Smit. Ik neem aan de vm. fotograaf J. Smit uit de Torenstraat.

De foto is van circa 1970.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2009, 07:13:24 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

• Gast
« Reactie #115 Gepost op: 4 juli 2008, 22:18:40 »
Ja dit zal inderdaad omstreeks 1970 zijn , ik heb deze foto ook nog ergens maar dan in kleur.

Pieter

willem boot

• Stuurman
« Reactie #116 Gepost op: 7 juli 2008, 22:21:06 »
Ze kijken te veel in de haven, gezocht moet er volgens mij worden op de rivier aldaar.

Kijk eens op google earth. Volgens mij komt die boot niet verder dan honderd meter of zo. Ik denk dat ze ergens langs de kust heeft gekrabbeld, gezien de "infrastructuur" daar.

Jan Leenstra

• Forumbeheerder
  • Marconist
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
« Reactie #117 Gepost op: 7 juli 2008, 22:26:49 »
Ik heb ook wel eens vernomen dat de NN langs de kade lag bij Marine schepen. Het kan zijn dat dit niet via google Earth is te traceren. Texelaars, op zoek naar het schip, werden daar weggezonden.

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
« Reactie #118 Gepost op: 8 juli 2008, 21:51:17 »
Naar ik mag aannemen zal de marine in Luanda huisvesten.
Echter, deze valt niet te vinden.
Ik kan ook niet zeggen dat bij Luanda, net als bij Den helder, een gebied onzichtbaar is gemaakt.
Iemand die hier iets meer over weet?

Bob Koetsier

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: 8 juli 2008, 22:17:43 »
Mjee, de marine van Angola (Marinha de Guerra) heeft 3 bases, eentje in Luanda, eentje in Lobito en eentje in Namibe.
Meer goede havens zijn er niet aan de ongeveer 1500 km lange kust van Angola.
Het hoofdkwartier zit inderdaad in Luanda, waar ik inderdaad ook niks kan vinden wat eruit ziet als een marine basis, en ook geen weggeshopte plekken. Ik geloof dat de Marinha de Guerra iets tussen de 50 en 100 schepen moet hebben, dus je zou haast zeggen dat zo'n basis wel moet opvallen. Die andere twee bases heb ik nog niet naar gezocht.