Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Schellingerland (ex Ostfriesland) 1983
wd:
Prachtige foto Wim! Had ook wel bij ''Double Doeksen'' gekund ;)
Wim Vink:
Ook nu in de 2e half van JAN 2013 beginnen de problemen in verband met ijsvorming.
Daarom even gezocht in beelden uit het verleden: 16 februari 1985.
Ik maakte toen bewust voor de 1e keer een vaart mee door behoorlijk zwaar drijfijs.
Ik herinner me het constante schuren langs de scheepswand van de Schellingerland.
Verderop in de Blauwe Slenk zwaar bonken tegen de huid van grotere schotsen.
In het Schuitengat voer de Schellingerland een groot ijsveld in. De motor werd eerst in kracht verminderd totdat de boeg in het ijs kwam. Daarna met volle kracht het ijs breken.
Varen ging toen wel dankzij de plaatsbepaling die men toen had. In het Maritiem Jaarboek, 1e editie, lees ik een verhaal van Willem Boot over Zoute Veren, waarin deze winter ook wordt beschreven. Hij heeft het over het radioplaatsbepalingssytseem Syledis.
De grootse problemen had men bij het meren om het ijs tussen wal en schip weg te malen.
foto's: © Wim Vink
Wim Vink:
In 1989 is de Schellingerland gedegradeerd tot reserveschip, want de Friesland is dat jaar in dienst genomen als hoofdboot in de Terschellinger dienst.
Op 19 augustus 1989 neemt ze haar plek in aan de brug om een grote hoeveelheid fietsers en auto's te laden.
foto: © Wim Vink
Wim Vink:
Tegenlichtopname in de Blauw Slenk, 29 juli 1983.
De Schellingerland komt aanvaren met rookpluimen uit de twee schoorstenen.
dia: © Wim Vink
Wim Vink:
Binnenkomst in de haven van West-Terschelling, 1984 of 1985.
foto: Piet Sytema
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie