Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland / Midsland - 1968

<< < (48/79) > >>

PiebeJanMan:

--- Citaat van: OLAU-fan op 10 september 2011, 01:23:14 ---
De VLIELAND had bij vertrek naar Tanzania geen MTU-motoren meer, maar zijn in de jaren '80 vervangen door twee stuk heerlijk brullende 16 cilinder tweetakt GM's. Ik kan me niet voorstellen dat die en de twee hulpmotoren het zoute bluswater hebben doorstaan.

Op het dak liggen volgens mij de oranje reddingsmiddelen die vrijkwamen bij ombouw van de SCHELLINGERLAND tot OOST-VLIELAND... Die zijn dus niet gesmolten, of lagen ten tijde van de brand niet op het dak...

Aan de schoorsteen zijn de kunststoffen TL-armaturen niet gesmolten tijdens de brand, of ze zijn vervangen door redelijk identieke exemplaren...

--- Einde van citaat ---

Dat over de motoren is aangepast, foutje!  :-[ :-[

Andere details wijzen toch echt op recente foto's; Rooster met rode verf, meest voorste raam van de later geplaatste opbouw, de ramen met spijltjes aan de achterkant (al eerder genoemd), de overgang in het staal tussen het middendek en de later geplaatste salon en de ramen in het middendek die niet mooi meer zijn (laatste twee punten goed te zien op deze foto)

Vriend:
Eerst kon ik amper geloven dat de Vlieland weer hersteld is na de brand, maar het is dus echt waar. Die overgang naar de later geplaatste salon was mij net als Redmer ook al opgevallen. Het stuk over een lengte van de laatste vier ramen aan stuurboordzijde stond na de brand nog overeind en zal door de hitte vervormd zijn. Ik zie trouwens nog iets, waardoor ik eerst dacht dat deze foto's voor de brand gemaakt zijn. Dat is het dekhuisje met daarin de ramen bovenop de salon. Het viel me op dat die weer aanwezig is, omdat het stuk waar die staat na de brand helemaal was ingezakt. Kijk je op foto's van voor de brand (en van het Doeksen tijdperk), dan zie je dat het dekhuisje een stuk smaller is op de foto's na de brand. De laatste paar seconden van het filmpje op Youtube is dat ook te zien. Ze hebben blijkbaar met de bruikbare restanten van het oude dekhuisje, een kleiner exemplaar gerealiseerd bij het herstel van het schip.

Evert Jan:

--- Citaat van: Vriend op 10 september 2011, 15:23:03 ---Eerst kon ik amper geloven dat de Vlieland weer hersteld is na de brand, maar het is dus echt waar. Die overgang naar de later geplaatste salon was mij net als Redmer ook al opgevallen. Het stuk over een lengte van de laatste vier ramen aan stuurboordzijde stond na de brand nog overeind en zal door de hitte vervormd zijn. Ik zie trouwens nog iets, waardoor ik eerst dacht dat deze foto's voor de brand gemaakt zijn. Dat is het dekhuisje met daarin de ramen bovenop de salon. Het viel me op dat die weer aanwezig is, omdat het stuk waar die staat na de brand helemaal was ingezakt. Kijk je op foto's van voor de brand (en van het Doeksen tijdperk), dan zie je dat het dekhuisje een stuk smaller is op de foto's na de brand. De laatste paar seconden van het filmpje op Youtube is dat ook te zien. Ze hebben blijkbaar met de bruikbare restanten van het oude dekhuisje, een kleiner exemplaar gerealiseerd bij het herstel van het schip.

--- Einde van citaat ---

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds ongelofelijk vindt dat het schip hersteld is! (in Afrika!?)
Heb nog eens verder zitten vergelijken, aan de stuurboordzijde zitten nu volgens mij 9 ramen in de
opbouw, vroeger waren dit er 10. Het dekhuisje (ik noem het bushokje) is inderdaad veel kleiner,
het heeft nu aan de zijkant 2 ramen met een dikke middenstijl, voorheen drie ramen met een groter
middelste raam.
En wij maar denken (al bijna anderhalf jaar) dat het schip waarschijnlijk niet(s) meer was...

PiebeJanMan:
Ik kan niets vinden in de LC van dinsdag! Zou je het kunnen inscannen en op het forum zetten?

PiebeJanMan:
Super!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie