Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland / Midsland - 1968

<< < (46/79) > >>

Humtidumty:
Helemaal eens met eerdere "spreker" alleen heeft "onze" midsland nooit een straalmotor gehad natuurlijk :).

jan kramer:
Las nog een paar oude berichten door.
Tonnie333 geeft op 26 januari een link naar het Fries Scheepvaart Museum en meldt
een leuke ansichtkaart te zijn tegengekomen.Ik heb de hele serie eens even bekeken
en moet zeggen dat er veel meer de moeite van het bekijken waard is.
Meerdere voormalig-Doeksenschepen komen voorbij en ik ben er niet zeker van of we
alle afbeeldingen kennen...

wd:
Zijn er eigenlijk ook foto's van het interieur van dit schip te vinden?

Groetjes: Willem.

PiebeJanMan:
Naar aanleiding van het filmpje dat ik in de video-topic plaatste ben ik gaan vragen wanneer die gemaakt is, en wat blijkt: De veerboot vaart weer!

Voormalige Doeksen-boot MV Serengeti weer in dienst na brand

De voormalige Midsland en Vlieland van Rederij Doeksen is in Afrika na een brand opnieuw in dienst genomen. De Serengeti, zoals het schip daar genoemd is, is vorig jaar op 13 maart geheel uitgebrand. Waarschijnlijk was er door (las)werkzaamheden in de machinekamer brand uitgebroken, waarna het hele schip uitbrandde. Uit recente foto’s blijkt dat het schip weer in dienst genomen is.

Het schip werd in 1968 gebouwd als Rheinland voor AG Ems. Deze maatschappij zette het schip in tussen Emden en Borkum. In 1974 werd het schip als eerste RoRo-schip aangekocht door Rederij Doeksen. In 1975 werd het schip ingezet tussen Harlingen en Terschelling. Toen voor die route een ander schip van AG Ems, de voormalige Schellingerland, later Oost-Vlieland, werd aangekocht in 1985 kreeg het schip een grotere salon en werd het ingezet tussen Harlingen en Vlieland. In 1994 werd het schip overbodig door inzet van de Oost-Vlieland en werd het verkocht naar Azam Marine in Afrika. Hier deed het schip jaren dienst, waarna het op 13 maart 2010 geheel uitbrandde. Naar ieders gedachte was het schip niet meer te redden van de sloophamer, zoals zoveel schepen in Afrika.

Toch was het schip waarschijnlijk belangrijk, waardoor het opgeknapt is. Of dit ook degelijk gebeurd is, is de vraag. Vaak worden veel dingen in Afrika op een houtje-touwtje-manier gerepareerd. Ook blijkt uit een nieuwsbericht van 17 juli 2011 dat het schip een motorstoring had tijdens een vaart tussen Zanzibar en Pemba. In dit bericht staat ook dat veel passagiers klagen over de staat waarin de schepen daar verkeren. Of het schip nog een lang leven is beschoren, blijft de vraag. Een ding wat zeker is, is dat de Duitse bouwers een degelijk schip hebben afgeleverd en dat de MTU-motoren het lang uithouden.


Veerboot Serengeti weer terug in dienst na een zware brand. Dit is de voormalige Midsland (1974) en later Vlieland (1985) van Rederij Doeksen. Het schip was gebouwd in 1968. Foto: Roel Zuidhof, gemaakt op 27-8-2011


Meer foto's en het artikel, vind je op Veerbootinfo.nl

wd:
WOUW! Dat is pas nieuws! Ik had gewoon gedacht dat ze die daar jaren laten liggen en er niks meer aan doen!  ;D ;D ;D ;D ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie