Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Werfbeurten

<< < (8/56) > >>

natureboy:
Dat zijn volgens mij de roosters die voor de bunnen zitten waar de koelwater en smeeroliekoelers in gemonteerd zitten, de afgeronde blokken metaal zijn de zg zinkstukken of verteringsstukken.

Pieter

PiebeJanMan:
De Vlieland nog tot waarschijnlijk donderdag op de werf. Ik hoop dat alles echt klaar is komende vrijdag, want dan moet ik weer werken. Ik ben afgelopen donderdag even op de werf geweest.

foto1

Er zullen wel weer heel wat (kleine) werkzaamheden zijn. De twee grootsten die echt zichtbaar zijn, zijn de verlenging en verbreding van het buffet en een nieuwe MOB-kraan. Het buffet wordt vergroot met eigenlijk drie dingen: tweede kassa, volautamatische sinaasappelpers en een ijsco-vriezer. De nieuwe MOB-kraan heeft te maken met het volgende: De dag na pasen is er een RiCas-oefening aan boord geweest. Toen duurde het ongeveer 20 min. voordat de pop werd gered uit het water, dit is natuurlijk veel te lang. Dit heeft echter te maken met het feit dat de MOB eerst ingeklemd moet worden in de kraan. De MOB kan niet, net zoals op de andere schepen, alvast ingeklemd staan omdat de kraan dan gaat gieren en er kans is dat deze in de ramen gaat slaan bij de panorama-achterzijde. Daarom hopelijk nu een kraan waarbij de MOB ingeklemd kan blijven.

reparatiewerkzaamheden op het autodek:
foto2

Vergroting van het buffet:
foto3

iemke:
De Tiger ligt weer op de werf;
Ze zijn bezig om bij de kleine roeren het roeroppervlak te vergroten door een strip aan de voorzijde te lassen. Zie foto. Blijkbaar manoeuvreert de Tiger te slecht, wat mij niet verbaasd met deze lange waterlijn.

Deze roeren zijn wel erg kwetsbaar omdat ze nogal onder het schip uitsteken. Hopelijk komen ze geen zandbanken tegen zoals destijds met de Stuifdijk...  ;D

Bob Koetsier:

--- Citaat van: Humtidumty op 28 april 2008, 15:22:58 ---De besturing is toch al met de jets en de roertjes waren te ondersteuning van de jetsturing?  ???

--- Einde van citaat ---

Nee, als je bijvoorbeeld de Koegelwieck neemt, die wordt bestuurd door alleen de jets.
Als je dan kleine manoeuvres moet doen, verlies je daardoor wel wat snelheid, omdat je met die jets heen en weer gaat.
Nu hebben ze bij de Tiger bedacht, om er van die kleine roertjes onder te zetten, voor die kleine manoeuvres kun je die dan dus gebruiken, en de jets gewoon volle kracht vooruit laten. Zo verlies je dus geen snelheid. Of in ieder geval minder.
Tenminste ik geloof dat dit het idee er achter is, zo niet verbeterd iemand mij vast wel.

PiebeJanMan:
Ja dat klopt wel ongeveer Bob.

Echter de snelheid bij kleine koersveranderingen met de jets neemt niet echt veel af, het is meer het probleem dat jets bij een 'roerstand' van minder dan 5 graden (ongeveer)bijna geen koersverandering tot gevolg heeft.

Hier nog de Tiger op de werf vanavond:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie