Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Werfbeurten

<< < (5/56) > >>

PiebeJanMan:
Mijn special van vandaag:
nadat Bob lekker in de bus zat heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik de werf opgeweest, het heeft een hele serie foto's opgeleverd (voor op de site nog meer, Jan??)

De vlieland kreeg een SERVICE beurt: ;)
foto1

hier de foto van het hele schip, de voorkleppen waren eraf, en waren nergens op de werf te bekennen:
foto2

Zijkant:
foto3

andere zijkant, naam en stuurhut:
foto4

bakboord-schroeven lagen eraf:
foto5

de stuurboord-schroeven niet:
foto6

detail van de meest rechtse schroef van achteren gezien:
foto7

boegschroeven, stuurboord:
foto8

de uitlaten worden toch verwerkt in de ducktails, de precieze uitvoering heb ik nog niet kunnen ontrafelen:
foto9

tully1:
Hoi,

Ik heb een (misschien domme) vraag:
Hoe krijgen ze die kolossen zomaar op een de kant? Worden ze op een soort rails op het droge 'gereden' of zo?

Wat me verder opvalt is dat de Vlieland best wel in slechte staat is voor zo'n nieuw schip. Je zou bijna denken dat Doeksen een inferieur product heeft aanschaft of heeft bezuinigd op de kwaliteit. In een ander topic zag ik ook iets over de bekleding van de stoelen.....

Overigens indrukwekkende foto's. Een schip op het droge (en overigens ook een boot) lijkt meteen veel groter dan in het ruime sop.

Groetjes,
Rob

PiebeJanMan:
Het schip wordt met een speciale scheepslift op het droge gezet, ik weet daar verder ook niet veel van, er zijn anderen die je dat veel beter kunnen vertellen....

Wat betreft de slechte staat van de Vlieland:
Dit heeft volgens mij twee oorzaken:
1 Het verschil tussen aluminium en ijzer. Volgens mij zit er dan verschil in de soort beschermingsverf die dan gebruikt moet worden, en aangezien het ijzeren gedeelte nog een meter boven de autodekhoogte doorgaat, lijkt het mij dat er niet veel zorg is besteed aan de verf.

Marten-Jan van Zanden:


Ik heb vanmiddag even met mijn bron gesproken en heb weer intressante info verkregen.

De bekabeling van de boegschroeven wordt vervangen.
Dit omdat ze gewoon te licht werden bevonden.
Volgens mij moet ook Arn hier iets van af weten, want als men de boegschroeven vol power gaf, dan wilden de kassa's nog wel eens haperen.

Ook wordt de boegklep vervangen, en dan wel de klep waarover men naar binnen rijd.

Ook deugen de uitlaatsystemen niet helemaal, maar mijn bron kon daar geen uitsluitsel over geven.

Ook worden de zinkstukken vervangen. Wat daarmee nu precies word bedoeld weet ik ook niet, maar kenners onder ons zullen dit wel weten.

De kans dat de Vlieland volgende week Zaterdag vaart is niet groot.

natureboy:
Dan ga ik het onderwerp zinkstukken nog even duidelijk maken, zoals iedereen wel weet heb je verschillende soorten metalen, bv. staal, koper, zink en uiteraard goud en zilver,
Nu heeft iedere  metaalsoort zijn eigen waardigheid t.o.v. de anderen, in de praktijk komt het er op neer dat van twee verschillende metaalsoorten ondergedompeld in een electriciteit geleidende vloeistof (zout water) de minste in waardigheid "opgevreten" wordt, dit is het geval tussen een stalen scheepsromp en schroeven gemaakt van de legering brons, dan wordt het staal aangetast en dat is natuurlijk niet de bedoeling,
Door nu blokken van een metaalsoort die nog lager in waardigheid is als staal (in dit geval zink) tegen de scheepshuid aan te zetten wordt niet de stalen romp aangetast maar de zinkstukken worden opgevreten, en die worden dus bij iedere werfbeurt gecontroleerd en zonodig vervangen.

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie