Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland - de Doeksen periode

<< < (15/25) > >>

Gijsha:

--- Citaat van: Gijsha op  7 november 2014, 18:50:39 ---Willem Boot schrijft in de verschillende boeken wel over de sleep van de nog hoofdmotorloze Holland van de bouwwerf in Foxhol naar Amsterdam en toont ook foto's van het Wagenborg slepertje 'Woelwater', dat deze klus klaarde, maar welke moeite dat heeft gekost blijkt pas uit bijgaande krantenfoto met onderschrift. Men kwam er dus wel heel laat achter, dat het Winschoterdiep veel te ondiep was voor de Holland. Heel apart verhaal!
Groet,
Gijs Hesselink

--- Einde van citaat ---
Bij de 'concurrentie' op dutchfleet.net is hier ook het een en ander over te lezen, er staan ook nog andere mooie foto's van de Holland op. Zie http://www.dutchfleet.net/showthread.php/8982-Losse-flodders-over-de-sleepboot-HOLLAND

Wim Vink:
Holland in de passagiersdienst omstreeks 1965.
Het voordek laat een zeer gemoedelijk tafereel zien.



foto: coll. Anneriek Risseeuw

Wim Vink:
West-Terschelling, havenbeeld 1958.
De Holland met aan de andere kant van de steiger de reddingboot Brandaris.



foto: coll. Attje Lak

Wim Vink:
De Holland in zijn beginperiode in de passagiersdienst.
De walegangen zijn wel dichtgemaakt, maar nog niet zwart geschilderd.
Het zal daarom omstreeks 1952 zijn.



ansichtkaart: coll. H. Rexwinkel

Wim Vink:
De Holland is zijn oorspronkelijke vorm, net vanaf de bouwwerf.
Met hoge masten, pet op de schoorsteen, dichte verschansing naast het stuurhuis en de walegangen nog open plus kleinere details.
In genoemde zaken zijn kort na de bouw al veranderingen aangebracht om het vaargedrag, m.n. de stabiliteit te verbeteren.

''

foto: coll. W. Bloem

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie