Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland - de Doeksen periode

<< < (13/25) > >>

Wim Vink:
Een bekend beeld uit de jaren 50: Holland en Brandaris, ieder aan een kant van de 1e steiger in juni 1956.
Achter de reddingboot ligt de Cornelia Alida.



foto: coll. Fred Kooi

Wim Vink:
Een bijzondere foto uit 1952:
De Holland is nog maar net in dienst en de voorganger Holland (3) ligt erachter.
Van die situatie heb ik nog niet eerder afbeeldingen gezien.
Er zijn trouwens meer Doeksen schoorstenen waar te nemen, maar helaas moeilijk te onderscheiden welk schip erbij hoort.



foto: coll. Fred Kooi.

HansG:

--- Citaat van: Wim Vink op  8 maart 2014, 11:36:46 ---Een mooie actiefoto die als ansichtkaart werd uitgebracht.



coll: H. Rexwinkel

--- Einde van citaat ---
Volgens mij is deze foto ook gebruikt voor de voorkant van het boekje "Zeesleper, vast die tros".

Wim Vink:
Twee vrijwel identieke foto's van de Holland in 1954 op zijn vaste plek aan de steiger van WTs.
Pavoisering werd toegepast in verband met zeilwedstrijden (HT-race).





foto's: coll. Heleen v.d. Pol

Wim Vink:
In 1952 fotografeerde mijn vader een vrijwel nieuwe Holland in de passagiersdienst te West-Terschelling.

Edit: de foto moet zeker van 1953 (of zelfs later) zijn, aangezien de "houtlook" al op de Holland is aangebracht.
(Momenteel wordt er nageplozen wanneer dat precies is geweest.)


Edit 2:  de naspeuringen door archivaris Kees Dekker hebben het volgende opgeleverd:
In maart 1954 is de Holland in de houtkleur gezet en op 23 juni 1954 is de radar aangebracht.
Op de foto is de Holland is de Holland wel in de houtkleur, maar heeft nog geen radar, dus is de foto in de tussenliggende periode gemaakt.
Ik vermoed zelf zo rond eind mei/begin, aangezien mijn ouders destijds in die maanden op vakantie naar Terschelling gingen.



foto: K.W. Vink

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie