Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland - de Doeksen periode

<< < (11/25) > >>

Bert:
Hallo Jeroen,

Ik heb ook aan de "Schellingerland" gedacht. In 1966 heb ik hier nog als kelner gevaren voor Sjoerd Bakker, later, in '68-'70 als ze een matroos nodig hadden. Normaal zat ik op de Holland.
In mijn herinnering had je van voor naar achter: een dekhuis met hierin de toegang naar de tweede klas salon onder het autodek en de ingang van de machinekamer. Ook de toiletten waren hierin, met inderdaad de deur van het herentoilet om de hoek in een dwarsgang. In deze gang was ook de toegang tot het ketelhuis.
De verwarming, de pompen, het ankerspil en de stuurmachine waren nog op stoom.
Als ik mij goed herinner, stond de stuurmachine ook in dit dekhuis, dat zou de verhoging in het dek verklaren; de stuurketting loopt hieronder.
Voorbij de gang had je de ingang van een portaal met weer toiletten, een buffet aan stuurboord, en de toegang naar de eerste klas salons. Deze salon was smaller dan het dekhuis ervoor, zodat je deze niet op de foto ziet.
Het is al wat jaartjes geleden, maar volgens mij zag het er ongeveer zo uit.

Op donderdag werd er vee gevaren. Het grootvee stond onder de bak, kalveren naast de machinekamer en de schapen gingen achterop, naast de salon. Als afscheiding werden houten hekken gebruikt. Nadat de beesten van boord waren, werden eerst de fietstassen van Klaas Tot vol geschept met stront. Voor op het 'landje'.

Groeten,
Bert

Wim Vink:
Juli 1963, de Holland in de passagiersdienst naar Harlingen.
De sleper heeft zojuist de haven van WTs verlaten en vaart het Schuitengat in.



foto: © Wim Vink

Wim Vink:
Mijn allereerste foto van de Holland (in passagiersdienst) is van juli 1963.
Gemaakt met een Agfa 6x9 boxje, tweedehandsje van mijn moeder, die ook de filmpjes sponsorde.
Kwaliteit laat te wensen over, maar het zijn mooie herinneringen.
Op de achtergrond zijn nog vaag de Friesland, de Doggersbank en de NAM pont Hilsea te ontdekken.



foto: © Wim Vink

Wim Vink:
Nog een foto uit die tijd; ook weer in de passagiersdienst. Daar laat de foto geen twijfel over bestaan.
Tegenwoordig mag het schip maximaal 80 passgiers vervoeren tijdens zgn. dagvaarten.
In de passgiersdienst van destijds waren er dat wel iets meer, getuige deze afbeelding.



foto: © Wim Vink

Wim Vink:
Een vrij nieuwe Holland, naast de Oceaan.
Erachter ligt de vorige Holland.
De Holland kwam in sept 1951 en de foto is redelijke zonnig, voorjaarsachtig.
De vorige Holland werd in 1952 opgelegd te Harlingen en werd in 1953 naar Perzië verkocht (zie SSS, blz 142).
Daarom lijkt het me logisch dat deze foto in 1952 is genomen.



foto: www.gahetna.nl

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie