Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland - de Doeksen periode

<< < (5/25) > >>

Vriend:
Twee foto's van de Holland in het droogdok bij de Oranjewerf in 1974. Weet iemand wat ze aan het doen zijn, fouling wegspuiten?


natureboy:
Wederom prachtige foto's Jeroen, maar wat ze hier aan het doen zijn is de romp onder de waterlijn ontdoen van vuil en aangroei, om daarna een nieuwe laag anti-fouling aan te brengen. Ondanks anti-fouling krijg je toch altijd een beetje aangroei na verloop van tijd. zeker in de zon en dat is in dit geval de bakboordskant van de Holland.

Pieter

Vriend:
Hoewel de Holland voornamelijk als zeesleper gebouwd is, heeft ze ook voor de passagiersdienst dienst gedaan. Dat is duidelijk te zien aan deze foto's uit 1974 van de salon.

Vriend:
Nog twee foto's van het interieur van de Holland. De trap naar beneden.....

waarmee je in deze salon beneden kwam. Het schijnt dat dit geen plezierige plek was om te vertoeven tijdens de reis als de zee wat onrustig was. De Holland heeft de naam aardig tekeer te kunnen gaan als de zee wat ruig is. Sommigen vinden dat juist leuk maar de gemiddelde passagier was daar waarschijnlijk minder blij mee.

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op  8 november 2009, 22:29:41 ---Nog twee foto's van het interieur van de Holland. De trap naar beneden.....


waarmee je in deze salon beneden kwam. Het schijnt dat dit geen plezierige plek was om te vertoeven tijdens de reis als de zee wat onrustig was. De Holland heeft de naam aardig tekeer te kunnen gaan als de zee wat ruig is. Sommigen vinden dat juist leuk maar de gemiddelde passagier was daar waarschijnlijk minder blij mee.


--- Einde van citaat ---

De benedensalon 1' klasse is een tamelijk benauwde ruimte, klein en kreeg slechts daglicht door de laagste rij patrijspoorten. Omdat de 'Holland' elk golfje in beweging vertaalt, zag de gemiddelde passagier meer zeewater voorbij komen dan licht en er waren veel mensen die dat "eng" vonden. Die patrijspoorten zijn nu dichtgelast.
Ik denk overigens dat de mensen die bij honderden tegelijk op het sleepdek vervoerd werden, het nog wat minder prettig hadden dan die in  de salons. Er wordt altijd wel zo romantisch gesproken over de overtocht met de 'Holland', maar als je met zo'n 600 man op dat schip naar TS moest, was dat lang niet altijd zo prettig. Dik anderhalf uur over de verschansing hangen kan heel vervelend zijn. We herinneren ons nu eenmaal graag de leuke dingen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie