Oost-Vlieland: 5 passagiers op 3 vierkante meter
Wat is het meest ongewone voorwerp dat ooit op de Vlieree is overgestapt? Waarom werd er in 1959 besloten om soms een avonddienst naar Vlieland in te voeren, en welke vernieuwing werd er daarom in het Vlieslot doorgevoerd?
Als je deze vragen niet kunt beantwoorden, dan heeft de volgende video tot nu toe te weinig aandacht gekregen!
Kapitein Jelle Horjus vertelt tal van details die moeten ontbreken in de algemene verslagen van de geschiedenis, maar die enorm interessant zijn voor fans die elk detail verzamelen. Als anderstalige had ik wat moeite met de matige geluidskwaliteit, maar ik was geboeid om de spannende verhalen te volgen, en voor jullie is het nog makkelijker. De montage van de video is een beetje grillig, er wordt geen strenge chronologie gevolgd, en je moet een ongestoord uur de tijd nemen om de informatie eruit te pikken en ook te genieten van de immense charme van de verteller. Wat een aardige man ook.
En terwijl je naar hem luistert, word je automatisch uitgedaagd om te vergelijken. Er is geen enkel verband tussen de beperkte sfeer op het benedendek van de OV, die ik me nog herinner, en waar de activiteiten tijdens de overtocht bestonden uit - in die volgorde - roken, (werd het licht nog minder:-), kletsen en (voor de dames) breien, en de luxe catamaran van vandaag, die beneden zijn kunnen rijdt op de route. We zijn blij met het eiland, en er is geen reden om te klagen. Tegenwoordig is alles perfect georganiseerd, misschien soms iets te precies, en vroeger was de sfeer misschien wat meer "laissez-faire."