Over 100 jaar bouwen ze een replica.
Wat zou zoiets vandaag de dag kosten?
Geklonken of gelast? Of heb je liever plastic?
Kan er vandaag de dag bij jou op serieuze antwoorden mogen worden gerekend?
Wees eens blij dat ik niet altijd serieus ben.
Bij ideeën over het bouwen van replica's krijg ik nu eenmaal vrijwel altijd lachkriebels, ook als dat imaginair over honderd jaar zou moeten zijn.
Ten eerste omdat ik een verschrikkelijke hekel aan replica's heb, want het is en blijft nep.
Ten tweede omdat ik ooit eens betrokken ben geweest bij het berekenen van een "replica" van de Ada van Holland (Texels bootje uit 1878). Dat was een zeer serieuze zaak, waarnaar we een jaar of vijftien terug hebben gekeken met verschillende zeer deskundige lieden. Uiteindelijk werd dat met zo'n volstrekt scherp gesneden en prachtig gelijnd bootje een absolute farce. Daar is met enthousiasten, scheepsbouwers en reders over gesproken -nee ik zeg lekker niet waar het idee vandaan kwam- en dat idee hebben we toen, ergens in '95 dus, gewoon als een mooie droom laten ontploffen.
Een dergelijk idee over een replica van de Oost-Vlieland komt in dezelfde buurt, zij het nog veel kostbaarder (idee Ada van Holland was al zonder stoom, maar met diesel-hydraulisch), juist vanwege het sterk geveegde casco en de vloeiende lijnen. Komen er in de volgende honderd jaar voldoende 3D printers ter beschikking, dan bestaat er heel misschien een kans, maar op dit moment is dat gewoon science-fiction.
Serieus genoeg?