Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Oost-Vlieland (Carolina)

<< < (86/111) > >>

borie:
@Olau, ben je niet in de war met de Friesland, meen me te herinneren dat daar een Deutz in staat maar zeker weten.....

arthur:
toen ik vlak voor haar grote reis naar Afrika nog even aan boord was in Harlingen, stond er zeker weten zo'n gele kanarie (Cat) beneden

Vriend:
In de oude Friesland heeft altijd een Werkspoor gestaan, die eerste motor staat er nog steeds in. In de kleine Vlieland heeft vanaf het begin wel een Deutz gestaan, voor de Werkspoor erin kwam.

Er staat me iets van bij dat die Cat 398 V12 nog een keer is vervangen door een van hetzelfde type. Dat klopt in ieder geval met wat Arthur gezien heeft.

Gijsha:
Ik weet nog, dat ik deze foto van de Friesland en de Oost Vlieland heb genomen op 23 december 1962. Het was knap koud op de havendam van Harlingen. Wie weet trouwens, wanneer de Oost Vlieland is verlengd?
Groet,
Gijs Hesselink

Vriend:
Allereerst bedankt voor het plaatsen van alle mooie foto's hier op het forum Gijs, echt genieten.

De Oost-Vlieland is nooit verlengd. Wellicht bedoel je de Schellingerland (2) (ex-Dokter Wagemaker), die is in het TESO tijdperk verlengd. Dat is toen begin 1952 bij Welgelegen in Harlingen gebeurd. Toen is het schip ook verdieseld en is er een Werkspoor TMAS276 geplaatst.

Belangrijkste aanpassingen aan de Oost-Vlieland waren de vervanging van de 6 cilinder tweetakt Crossley door de V16 Caterpillar D399 (1973) en het aanbrengen van de ro-ro klep voor koplading aan de achterzijde (1984). Bij het vervangen van de hoofdmotor in 1973 is ook de schoorsteen ingekort.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie