Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Oost-Vlieland (Carolina)

<< < (85/111) > >>

willem boot:

--- Citaat van: cees op 18 maart 2011, 09:50:13 ---Helemaal mee eens! Bijgaand een foto van de proefvaart vanuit Harlingen.

--- Einde van citaat ---

Gezien de hoeveelheid gasten aan dek is dit denkelijk de "officiële" proefvaart, dus de echte heeft al plaats gehad en nu vieren we een feestje. Mooie prent trouwens.

willem boot:

--- Citaat van: Humtidumty op 18 maart 2011, 12:00:35 ---Altijd een statig schip. Keek wel een beetje raar tegen het petje op het stuurhuis (spoiler en ronding erboven) aan.

--- Einde van citaat ---

Typisch voor die tijd, vooral om een beetje directe zon uit je face te houden. Voor die jaren was het een hypermodern schip en dat zag er duidelijk anders uit dan wat we nu "hypermodern" zouden noemen.

PiebeJanMan:
Van Henry Hofstede ontving ik het volgende:

--- Citaat ---goeden Ochtend/ Middag hier bij een paar foto`s  van de ov en de NN en de
Midland hoop dat u er wat mee kan  Hoogwater is Bron MJZ
midsland_1968_1.jpg is van een ansichtkaart
de nn bron eigen nou ja mijn vader
oost-vlieland1.jpg bron mjz de ovrige oost vlieland bron Vlielanders wie
onbekend
--- Einde van citaat ---

Vriend:
Mooi weer eens een serie uit de oude doos, Redmer! Zeker als ze ook nog eens van dit prachtige schip zijn. De Oost-Vlieland was met de Caterpillar inderdaad sneller dan de oude Friesland, behalve op de bovenste foto. Aan de hoge schoorsteen kun je zien dat ten tijde van die opname de Crossley nog in de machinekamer stond, en met die machine legde de Oost-Vlieland het af tegen de Friesland.

Na de Crossley is er een D399 Caterpillar geplaatst, een V16 met 1.100pk. Eigenlijk was die motor een beetje overbemeten, maar het schip was daarmee wel snel en op de foto's zie je een lekkere dikke witte snor op de kop. Bij rederij Carolina is de D399 al snel vervangen door een D398, dat is een V12 met 800pk die op dezelfde fundatieplaat staat. Nu weet ik niet of dat ook de motor is die er tot het zinken in Afrika in stond, er staat me iets van bij dat er nog een keer een motorwissel heeft plaatsgevonden. De Oost-Vlieland heeft in ieder geval 3 verschillende motoren gehad.

willem boot:

--- Citaat van: OLAU-fan op 16 mei 2011, 18:59:23 ---Ik meen me voorzichtig te herinneren dat ze ook is voortgestuwd door Deutz. :P

--- Einde van citaat ---

Niet dat ik weet, in elk geval niet hier, want dat waren de Crossley en de Cat.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie