Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Oost-Vlieland (Carolina)

<< < (80/111) > >>

Vriend:
Inderdaad een tik op de snuit gehad. Het berghout aan stuurboordzijde is niet te zien, dat lag er ten tijde van het zinken helemaal af ongeveer ter hoogte van de stuurhut. We kunnen wel stellen dat het schip flink afgebeuld is, uiteindelijk met fatale afloop....

'Gelukkig hebben we de foto's nog' zijn gevleugelde woorden bij dit soort fraaie schepen die helaas niet behouden konden worden. Onderstaande foto is van Hommema Vlieland. Het jaar is niet moeilijk te raden gezien het feit dat de grijze band tussen het wit en zwart nog helemaal tot over de kop doorloopt. Dit is het maiden jaar 1962 geweest.

cees:
volgens het weekblad "De Vliezier" van Vlieland, zal de Oost-Vlieland ter plaatse gesloopt worden. Foto's laten zien dat dat al in volle gang is. Men brand de boot gewoon in stukken, die op een ponton worden afgevoerd naar een oud ijzerhandelaar. E.e.a is noodzakelijk geworden omdat de haven gebruikt gaat worden voor het vervoer van (ilegaal)hout. Een Chineze firma zou opdracht hebben gegeven.

willem boot:

--- Citaat van: OLAU-fan op 27 februari 2011, 11:34:27 ---Erg verdrietig allemaal. :-\ :'(

Maar hoe triest komt (eigenlijk is :-\) nu eindelijk duidelijkheid over haar toekomst: geen kans meer op een sleepactie richting Nederland o.i.d.
Gewoon: EINDE OOST-VLIELAND!

Eigenlijk wisten we dat al.

Mogelijk nog een paar foto's van wat stukken staal of in de brand staand interieurhout en dat was het.

Het voor mij mooiste Doeksen-schip ooit zal in mijn herinnering blijven.
En ik heb "moekes breide" trui nog. :P

--- Einde van citaat ---

Al had het schip nog steeds gedreven, "terugsleepacties" voor dergelijke oude schepen uit zo'n land zijn gewoon een droom, meer niet. Een schip kan je gewoon niet als hobby even laten varen als "museumboot" of zo, dat zijn miljoenenzaken.

Vriend:
Tja, wat moet je hierover zeggen. De kans kans op een sleepactie of iets dergelijks was net zo klein als de kans dat je de loterij wint en door de bliksem getroffen wordt op één dag. Je weet dat als dit soort schepen naar dergelijke oorden verdwijnen, ze nooit meer terugkomen.

Heeft iemand contacten op Vlieland of zelfs met de redactie van Vliezier? Ik ben wel benieuwd naar de foto's van de sloop.

Ik ben niet in het bezit van een "moekes breide" trui, maar wel van onderstaande foto's (1962) uitgegeven door Hommema. Wellicht dat iemand weet wie de meneer op de eerste foto is, die geflankeerd door twee dames poseert. Hij heeft iets om zijn nek hangen maar ik kan niet zien wat het precies is.

cees:
Hier de foto van de Oost-Vlieland tijdens sloopwerkzaamheden. Je kunt goed zien dat de stuurhut al grotendeels is weggebrand.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie