Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Oost-Vlieland (Carolina)
willem boot:
--- Citaat van: cees op 17 november 2009, 13:59:14 ---De crosly motor liet het ook wel eens afweten. Onderweg van Harlingen naar Vlieland hield de motor er plotseling mee op. Daar drijf je dan. Anker uit en de twee aanwezige machinisten aan het werk. Het duurde een paar uur voordat ze hem weer aan de praat hadden, maar het lukte de mannen keer op keer.
de Oost-Vlieland kwam altijd weer op Vlieland aan, zij het met enorme vertraging.
Ook was de crosly een keer stuk en werden we met de Lion naar Harlingen gesleept. In de Lion stond volgens mij zo'n 900pk en de reis was zelfs korter met de sleepboot ervoor, dan zonder. leuke herrineringen zijn dat aan de mooiste van de waddenzee
--- Einde van citaat ---
Het is "Crossley". 'Lion' had volgens de gegevens op TS 1 8-cil 2t MODAG diesel type R8 3 233 van 750 APK, overigens stevig genoeg voor zo'n klein bootje.
cees:
passagiers werden in mijn tijd niet toegelaten op het dekje achterop. Ook achterop bij het bemanningsverblijf werden geen passagiers toegelaten. Toen de OV in 1963 werd gesleept door de Stortemelk was het smoor druk,de boot was nog nieuw en alles was toen mogelijk.
borie:
--- Citaat van: cees op 18 oktober 2009, 14:19:31 ---Laatste nieuws is, dat de Oost-Vlieland geborgen gaat worden of misschien al geborgen is. De sleepboot Vlieland uit Vlieland gaat de Oost-Vlieland verslepen naar de sloop. Dit heb ik vernomen van de kapitein van de sleepboot Vlieland. Hij zal foto's nemen van de laatste reis van dit voor ons allen zo bijzondere schip.
--- Einde van citaat ---
Zag vis AIS net dat de sleper Vlieland momenteel ter hoogte van Itali? vaart met bestemming Zwarte Zee en gezien de snelheid van 9,3 mijl zal dit niet met sleep zijn.. Misschien is de berging dus toch afgeketst of al voltooid wat me enigzins sterk lijkt..
Groeten
cees:
De sleepboot Vlieland is onderweg naar Roemenie om een casco te halen voor Harlingen. De Oost-Vlieland is nog steeds niet geborgen, zie de foto's eerder op dit forum.
andre:
Ik zag in het boek Schepen, Schelpen Schuitengat bij de aanvullende informatie welke wordt gegeven over de doeksen schepen dat de Oost-Vlieland in januari 1972 een aanvaring had met een Urker viskotter. Er was aardig wat schade, aan de kotter of de oost-vlieland?
Heeft iemand hier meer info over? misschien een foto?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie