Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Oost-Vlieland (Carolina)

<< < (72/111) > >>

Vriend:
Wat ik altijd begrepen heb, is dat de Friesland sneller was dan de Oost-Vlieland met de Crossley 6 cilinder tweetakt.

Later is door aanhoudende problemen met de Crossley deze vervangen door een V16 Caterpillar. Deze leverde 1.100 pk tegen 800 pk voor de Crossley. Het schip is toen een aantal volle knopen sneller geworden. Je ziet op latere foto's van de Oost-Vlieland ook een forsere boeggolf.
Na de motorwissel van de Oost-Vlieland, was deze sneller geworden dan de Friesland. Dat was een gevoelig punt voor de bemanning van de Friesland.

Dit is wat ik er altijd van begrepen heb. Ik ben echter landkrab en bestond in 1971 nog niet, dus wellicht dat iemand anders nog wat te corrigeren heeft in mijn verhaal.

natureboy:
Pffff .... een pak van mijn hart heeft het filmpje toch niet achterstevoren in de camera gezeten. ::) Ik meende ook al vrij zeker te weten, dat de Friesland harder liep, toen de Oost Vlieland het nog met de Crossley moest doen, zat wel een mooi geluid in trouwens.

Pieter

cees:
De crosly motor liet het ook wel eens afweten. Onderweg van Harlingen naar Vlieland hield de motor er plotseling mee op. Daar drijf je dan. Anker uit en de twee aanwezige machinisten aan het werk. Het duurde een paar uur voordat ze hem weer aan de praat hadden, maar het lukte de mannen keer op keer.
de Oost-Vlieland kwam altijd weer op Vlieland aan, zij het met enorme vertraging.
Ook was de crosly een keer stuk en werden we met de Lion naar Harlingen gesleept. In de Lion stond volgens mij zo'n 900pk en de reis was zelfs korter met de sleepboot ervoor, dan zonder. leuke herrineringen zijn dat aan de mooiste van de waddenzee

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op 17 november 2009, 12:18:52 ---Wat ik altijd begrepen heb, is dat de Friesland sneller was dan de Oost-Vlieland met de Crossley 6 cilinder tweetakt.

Later is door aanhoudende problemen met de Crossley deze vervangen door een V16 Caterpillar. Deze leverde 1.100 pk tegen 800 pk voor de Crossley. Het schip is toen een aantal volle knopen sneller geworden. Je ziet op latere foto's van de Oost-Vlieland ook een forsere boeggolf.
Na de motorwissel van de Oost-Vlieland, was deze sneller geworden dan de Friesland. Dat was een gevoelig punt voor de bemanning van de Friesland.

Dit is wat ik er altijd van begrepen heb. Ik ben echter landkrab en bestond in 1971 nog niet, dus wellicht dat iemand anders nog wat te corrigeren heeft in mijn verhaal.

--- Einde van citaat ---

Klopt van A tot Z.

arthur:
Op de hyves side  "M.S.Oost Vlieland princes van de Waddenzee" staat bij de rubriek foto's een krantenfoto, aan de "kleuren" te zien uit 1963, waar de Oost-Vlieland met passagiers, door de Stortemelk II gesleept wordt; wat zeer opvallend is, passagiers achterop het dekje van de machine-/bemanningsaccomodatie. In drukke tijden werd dat dekje wel gebruikt om fietsen te stouwen, maar passagiers heb ik er nooit gezien. Was dat in jouw tijd wel het geval Cees???

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie