Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Oost-Vlieland (Carolina)

<< < (63/111) > >>

Jan Leenstra:
Onderstaand bericht heb ik ontvangen va Thomas. Hij heeft destijds de foto's toegezonden van een gezonken OV. Ik heb de mail doorgezonden naar de rederij, alwaar de benodigde gegevens zullen worden opgezocht. Thomas gaat ons t.z.t. op de hoogte houden en eventueel voorzien van foto's.

Beste Jan,
 
Ik heb het verzoek gekregen om details te verzamelen omtrent MS Oost-Vlieland.
 
Er is een kans dat donoren budget gaan allokeren om het schip te bergen.
Alvorens er maritieme personeel wordt ingezet om de zaak te onderzoeken is enige achtergrond informatie noodzakelijk.
Ik heb op veel websites getracht data te verzamelen maar over de Oost-Vlieland is weinig beschikbaar
 
De data die ik nodig heb zijn:
(i)   tonnage
(ii)   lengte, breedte, hoogte van het schip
(iii)  informatie omtrent aantal afsluitbare schotten
(iv)  maximum capaciteit brandstof tanks
en alle andere details waarvan je denkt dat het belangrijk is voor mij.

cees:
hallo Jan,

ik heb even wat huiswerk gedaan en heb de volgende gegevens boven water gehaald. deze gegevens komen van de originele bouwtekening.

Tonnage: 343 ton, waarschijnlijk het max. laadvermogen
lengte over alles: 48 meter 16 cm
breedte: 10,35 meter incl. berghout, zonder berghout 10 meter
hoogte: zonder masten, 10,50 meter. Dit is van de kiel tot het dak van de stuurhut. De
"pijp" (trappenhuis) is immers ingekort tot de zelfde hoogte als die van de stuurhut.
Aantal afsluitbare waterdichte schotten zijn er niet, wel zijn er 5 waterdichte schotten.
max. cap. brandstoftanks: 2x 13 ton
waterballast 2x 19 ton
zoetwater 2x 15 ton
in de voorpiek 19 ton
in de achterpiek 2x 19 ton
waterverplaatsing: ongeveer 600 ton

Dit is wat ik heb kunnen achterhalen.
ik hoop dat ze er wat aan hebben. Dus bergen maar zou ik zeggen ;)

groet,

Cees

Marten-Jan van Zanden:
Het zou prachtig zijn als ze geborgen word.
Maar...gezien de lengte van tijd dat ze op haar kant ligt.
In hoeverre kan het zoute water haar vernietigende werk hebben uitgevoerd.

Hoop dat het mee zal vallen, maar vrees het ergste.



cees:
als het schip geborgen word, dan moet alle binnenbetimmering er uit, inclucief machinekamer. Er blijft een leeg casco over. Het casco wordt dan gezandstraald en daarna wordt het schip weer opgebouwd met een nieuw interieur.

natureboy:
Wishful thinking,...... maar de werkelijkheid is denk ik anders. Mocht het wrak ooit gelicht worden, dan rest er waarschijnllijk maar een bestemming, de sloper. Ik hoop dat ik nu niet als negatief word gezien, maar voordat de Oost Vlieland naar Afrika vertrok, was het al een schaduw van wat het schip ooit was.
De dagen dat de OV op Terschelling lag, ben ik een paar keer aan boord geweest en behalve dat het uiterlijk was verkracht, het interieur was ook zo goed als niets van over, dus veel binnenbetimmering hoeft er niet meer uit en het zoute water en het havenslib hebben de rest gedaan, vrees ik.
Ik had net als ons allemaal graag gezien dat het schip hier op de Waddenzee was gebleven, uiteindelijk heb ik er goede herinneringen aan, maar de realiteit is nu eenmaal anders, zowel financieel als logistiek loop je tegen onoplosbare problemen aan.

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie