Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Oost-Vlieland (Carolina)
cees:
Wat mij opvalt, is dat er hele stukken uit het berghout missen, dit is goed te zien nu de boot op zijn kant ligt. Op de foto eerder op dit forum, bij vertrek uit Harlingen was dit nog in takt
cees:
Dat het 1962 is kan wel kloppen, want direkt na een paar vaarten werden de bovenraampjes vanwege het naar binnenkomen van buiswater al vast gezet
Tjep:
het on oordeelkundig leeg halen van een fout beladen schip zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.
andre:
als ik het kranten stuk van de liberianobserver zo lees zou de oorzaak ook wel kunnen zijn de oost-vlieland expres tot zinken is gebracht. Misschien is was niet iedereen blij met de hulp. ik denk aan de lokale handelaren, de prijzen stegen van goederen na het zinken van de oost-vlieland, de bekende marktwerking.
Ik hoop het niet, zeker voor de lokale bevolking, maar zo'n schip zinkt niet zomaar denk ik zo.
Het schip zal er nog liggen/drijven denk ik?
njord:
Ik ben van het zelfde bouwjaar als de Oost-Vlieland, in de jaren 60 woonden mijn ouders en ik in Amsterdam en woonden mijn grootouders de fam. Visser op Vlieland. Zij hadden daar toendertijd en nog heel lang daarna Hotel Golfzang.
Om een of andere rede heb ik als baby een keer meegevaren en heeft men mij met de kinderwagen toen op de brug van de Oost-Vlieland geparkeerd.
Ongeveer 2 uur later op het eiland aangekomen werd ik door de kapitein bij Vrouw Visser in het Hotel gebracht. (toen kon dit nog)
Later ben ik nog vele jaren naar Vlieland geweest en kijk ik terug op een fijne tijd, als kleine jongen zijnde keek ik altijd uit naar de overtochten met dit mooie schip.
De Oost-Vlieland is inderdaad een van de mooiste schepen die Rederij Doeksen heeft gehad , uiteraard naast haar zusterschp de Friesland die nu als veer tussen Enkhuizen en Medemblik diens doet in de zomermaanden en niet te vergeten de Holland die zo af en toe in verschillende havens ligt.
De Oost-Vlieland lichten en weer naar Nederland halen zou natuurlijk schitterend zijn maar is dit uiteraard een kostbare zaak.
Het zou natuurlijk prachtig zijn als dit schip weer in haar oude glorie hersteld zou worden. Laten we welzijn, het schip is natuurlijk indertijd door Doeksen zelf ook op een brute wijze verbouwd om de honger naar efficiencie en rendement te stillen.
Een mogelijk optie is bijvoorbeeld het schip als een varende expositieruimte te verhuren aan bedrijven of instellingen zoals bijv. de KNRM om de kosten te dekken.
Efin we kunnen nu alleen afwachten wat er gaat gebeuren.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie