Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Oost-Vlieland (Carolina)
willem boot:
Natureboy, dat earth gegoogle heb ik ook daar al eens gedaan op Luanda.
Mij is altijd verteld dat de Noord-Nederland daar op een of andere rivier zou hebben gevaren, maar ik zie niks wat daarvoor in aanmerking komt. Lijkt meer dat-ie langs de kust heeft gescharreld, net als de Oost-Vlieland in Liberia. Wat denk jij?
Had vandaag nog een Texelaar aan de lijn die daar ook nog altijd naar op zoek is.
willem boot:
'Oost-Vlieland' lichten, herstellen en omvlaggen naar Nederland = eisen SI nieuw schip. Het is natuurlijk prachtig om daarover de filosoferen, maar dit is n.m.m. een utopie. Sponsoring is een bijdrage waarvoor de gever iets terugkrijgt. Wat ga je als tegenprestatie leveren die aantrekkelijk genoeg is om er een paar slordige tonnen in te steken? Niet iedereen is weg van schepen of vaart graag de hele dag.
De exploitatie van zo'n schip vereist bemanning met papieren, peridiek onderhoud en hellingen, kortom ik wil de pret niet bederven, maar ik blijf liever even met de beide benen op de grond, hoe jammer dat ook is....
andre:
Ik denk ook dat het moeilijk wordt. Doeksen zal het een erg mooi schip vinden met veel geschiedenis voor hun, maar het blijft een commercieel bedrijf natuurlijk.
Zelf het geld ophoesten ook voor de instandhouding zal erg moeilijk zijn zonder grote geldschieter.
Een 4de leven voor dit mooie schip zit er vooralsnog helaas niet in m.i
andre:
Het is zeer triest om deze mooie veerboot zo te zien liggen daar in de haven zonder uitzicht op berging.
Ikzelf heb zoals vele mooie herinneringen aan deze veerboot. Voor mij (als zeer jonge vakantieganger) hoorde dit schip bij vlieland zoals de vuurtoren dat ook doet. Vuurtorens blijven wel tijden staan, schepen wisselen (bij nieuwe) vaak om de 20 jaar.
Ik weer nog goed toen ik in harlingen stond in 1984 met de voor mij gebreide Oost-Vlieland trui! het eerste jaar dat de oost-vlieland niet meer in de zomer de vaste dienst op vlieland uitvoerde. Er was nog geen internet , dus was ook helemaal niet op de hoogte dat het schip uit dienst was, tranen waren het gevolg, dit kon toch niet!
Vlieland moest groeien en het schip was te klein voor het eiland, zo gaat dat. Later was te schip te klein voor de rederij ondanks dat de achterkant een stuk afgezaagd was. Allemaal logisch gezien de groei naar de eilanden. Na het party avontuur was het schip even weer terug op terschelling en had de hoop dat ze nog 1 keer vlieland aan zou doen. naar mijn weten is dat nooit gebeurd.
Het is jammer dat zo'n sterk schip zo iets gebeurd natuurlijk, het blijft een passagiers schip natuurlijk, gemaakt om het stortemelk te bedwingen.
Het enige wat rest is herinneringen de trui en een model van dit mooie schip. :'(
Jan Leenstra:
Ik heb wederom een update van Thomas uit Liberia ontvangen! Waarvoor dank!
Hoi Jan,
Nooit gedacht dat zelfs de Telegraaf over de Oost Vlieland zou gaan berichten.
Ik kijk regelmatig naar je website en bemerk dat het heel veel emoties heeft losgemaakt.
Misschien goed om een klein beetje over Liberia te vertellen.
Liberia heeft 14 jaar oorlog achter de rug en hun voormalige president Tailor is momenteel
in een proces verwikkeld met het internationale gerechtshof in Den Haag over genocide.
Circa 250,000 mensen zijn gedood tijdens de oorlog en meer dan 1 miljoen mensen gevlucht.
Gemiddeld 75% van de bevolking is werkeloos, 70% heeft een inkomen dat ligt onder de
armoede grens van USD 1.00 (Euro 0,75) per dag met een leeftijds verwachting van
gemiddeld 45 jaar.
50-60% van de bevolking heeft geen scholing gehad (door de oorlog) en zijn analfabeet,
8% van de kinderen sterft direct na geboorte en 25% van de kinderen onder 5 jaar is
ondervoed.
Hele harde cijfers! erg triest.
Greenville en het achterland, circa 40.000 mensen zijn van de haven afhankelijk.
De Oost-Vlieland had een heel belangrijke rol in het vervoeren van levensmiddelen naar de
County (= provincie) Sinoe.
Door enkelen is opgemerkt de railing die 90 graden was omgebogen.
Inderdaad, schepen worden verkeerd beladen en het bovendek was behoorlijk vol.
De door de Telegraaf opgegeven hoeveelheid zakken rijst (5.500)en brandstof (3.500) is
nonsens. Het zal gaan om zakken rijst (110 a 50 kg) en gallons (1,000 gallons = 40 vaten).
Dit is normaal in een boot van deze grootte.
Voor Greenville en het achterland is dit een zware aderlating want de prijzen zijn hier USD 35
per zak rijst (Euro 24.00) en USD 6.50 per gallon (Euro 4.50 per 3.5 liter)
De prijzen zijn onmiddelijk verhoogd in de regio dus veel mensen zijn getroffen.
Misschien goed om dit op je website te plaatsen zodat men weet wat voor een effect de
Oost-Vlieland had op het gebied waar ik werk.
Op vlieland mag men met recht trots wezen op hun schip dat heel veel mensen hier heeft geholpen.
Nogmaals, ik hou jullie allemaal op de hoogte van de ontwikkelingen
Vriendelijke groeten
Thomas
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie