Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 332219 keer)

Henk K

• Gast
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #240 Gepost op: 4 juni 2008, 18:17:44 »
Wat vreselijk om haar zo te zien liggen!  :'(
Het is een erg mooi schip en ik vind het jammer dat ze nu daar ligt.
Het is dood zonde!

In dit soort landen is dat meestal de oorzaak van gezonken schepen.

PS
http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_49391.aspx
Als je kijkt naar het eerste plaatje aan de zijkant:
De fearboat yn bettere tiden  > dit is denk ik een fout

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
  • Geslacht: Man
« Reactie #241 Gepost op: 4 juni 2008, 18:19:30 »
Dit klopt inderdaad niet.
Er stond vanmiddag dan ook een andere foto met de tekst die nu nog is vermeld.
Dat klopte wel.

JaVaZee

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #242 Gepost op: 4 juni 2008, 18:23:22 »
Rust zacht bootje,je heb je tijd gehad! :'(

Henk

• Ketelbinkie
  • *
    • Terschelling, scheepvaart en wandelen met GPS
« Reactie #243 Gepost op: 4 juni 2008, 19:34:12 »
Tja,
Wat vaak de oorzaak is:
Een schip dat nogal rank is (veel relatief zware lading aan dek en weinig brandstof, drinkwater  ed. in de tanks) kan bij het tegen de kaai aan hieuwen zomaar omvallen.
Helemaal in landen waar het met het zeemanschap en de daarbij horende kennis over beladen wat minder gesteld is.

Groeten,
Henk
Groeten,
Henk Bos
zie ook http://www.xs4all.nl/~boshk/

natureboy

• Gast
« Reactie #244 Gepost op: 4 juni 2008, 20:12:49 »
Gelijk heb je Jan, die mensen hadden twee ferries die de hele kust bedienden, en nu nog maar een en waarschijnlijk een heel groot probleem, in dit kader is het natuurlijk een luxe probleem dat sommige mensen hier lopen te kankeren dat er eens een boot uitvalt door een technisch probleem of slecht weer, terwijl we goed onderhouden nieuwe schepen hebben en zij na een vernietigende oorlog eigenlijk met ons afdankers varen, te weinig capaciteit hebben en daarom overbeladen en misschien niet eens het geld hebben om goed onderhoud te plegen. 

Pieter

Inderdaad! Hij geeft interviews, maakt foto's en verstuurt ook nog mailberichten.

Het is natuurlijk triest wat er met het schip is gebeurt, maar laten we ook niet vergeten dat er ook veel goederen voor bewoners in de omgeving aan boord zat. Goederen waar ze dringend om verlegen zitten. Dit opgeteld bij de 2 overleden personen en het drama is natuurlijk ontzettend groot!
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2008, 06:04:07 door natureboy »

Humtidumty

• Stuurman
  • schepen met een eigen snoet!
« Reactie #245 Gepost op: 4 juni 2008, 20:53:12 »
Jammer dat het item niet in het Nederlands is, maar het zijn mooie beelden van een schip wat nog lang kan, of moet ik zeggen kon, varen waar het ook voor bedoeld is.
Heel vrang als je bedenkt dat het schip niet door achterstallig onderhoud is gezonken.
Men had er nog zo veel plezier van kunnen hebben...

Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
« Reactie #246 Gepost op: 4 juni 2008, 22:35:49 »
Ook geplaatst op mijn Hyves site.

OOST-VLIELAND VAARWEL   

Als jochie van 8 mocht ik eens mee om de schoolreis van mijn broer in Harlingen binnen te halen.

Ze kwamen terug van Vlieland.
Toen de Oost-Vlieland, gezamelijk met de Noord-Nederland de haven binnenvoer heeft dit een indruk op mij gemaakt die tot op de dag van vandaag op mijn netvlies staat gebrand.

In de jaren die volgden stak ik zelf ook vaak over naar vlieland.
De 1e keer liet echter nog wel 4 jaar op zich wachten. Jawel, ook een schoolreis.
Daarna volgden eind jaren 70 vele dagtochten en weekenden.
Dit liep door naar de 80er jaren.

Steeds weer over met de Oost-Vlieland.

Halverwege de jaren 80 hield dit op.
De overtochten met de Oost-Vlieland wel te verstaan.
Een andere boot nam het over.

De indrukken die ik heb gekregen over het passagieren op de wadden met de Oost-Vlieland zijn nooit ge

Tjep

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #247 Gepost op: 4 juni 2008, 23:01:06 »
Nog even over de railing. Die haven muur ziet er erg hoog uit. Zou die railing opzettelijk onder 90 graden gezet zijn voor laden en lossen? Het vracht dek lijkt me haast niet te bereiken aan deze kade. Zou er zware lading op het bovendek hebben gestaan?

neanderthaler

• Gast
« Reactie #248 Gepost op: 4 juni 2008, 23:11:02 »
in dit interview wordt het aangegeven.

http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_49391.aspx

Te zwaar beladen...hmmm....dan zou je meer denken aan een zware toplast  mede ook omdat die reling omligt.

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
« Reactie #249 Gepost op: 4 juni 2008, 23:11:40 »
Van Jan Leenstra heb ik begrepen dat de railing van de Herald of Free Enterprise na haar ramp, ook zo verbogen was.

Waterdruk?

Kade lijkt hoog, maar ook daar zul je ongetwijfeld te maken hebben met hoog en laag water.
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2008, 23:15:01 door Marten-jan »

zeeschuim

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #250 Gepost op: 5 juni 2008, 00:09:55 »
Dank Thomas ten Boer voor foto's en verslag op radio.  Wat een narigheid voor bemanning en bevolking Greenville. Het blijven trieste, nooit verwachte beelden van dit eens zo mooie schip. Ik begrijp dat de bevolking van Greenville erg afhankelijk was van de aanvoer van goederen met de OV en dat ze nu een nieuwe probleem hebben met een schip wat eigenlijk inde weg ligt. Zo jammer dat ze de goederen op het bovendek plaatsten in plaats van onderin wat voor meer stabiliteit zorgt. (was de reden de hoge kade soms vanwege het makkelijke laden?) Wat lag er allemaal op het bovendek en hoeveel mensen waren aan boord? Wat is er gebeurd? Ik zag op de kaart dat het van Monrovia naar Greenville ruim 200km varen is.
Heb zelf veel heen en weer gevaren op de Oost Vlieland en kan mij als klein mannetje  controleur Bram goed herinneren die ook in dit forum reageert; hij kwam langs om kaartjes te verkopen en pas later ging hij alleen de kaarten controleren; je hoefde of kon toen (1970?) nog geen kaartjes op de kade kopen, dat deed je gewoon tijdens de overtocht... De Oost Vlieland had een prachtige salon met mooi buffet en ook de stuurhut was nog een echte zoals in de Holland met veel hout!
Het stukje Stortemelk was altijd een groot plezier op het bovendek staande vlakbij de stuurhut, soms rolde zij  op de golven en kwam er woest buiswater over je heen, maar altijd kwam je veilig aan op Vlieland waar met een krakende spring om een houten meerpaal zij zonder boegschroef netjes werd afgemeerd. Daarna over de houten loopplanken het eiland op!
Blijf toch stiekem hopen dat ze ooit terugkomt, varend hoeft niet, gesleept (door de Holland!) en daarna liggend ergens op een vaste, mooie plek is ook ok. (terug op West dan maar?!Kom op Doeksen, maak er een mooie verjaardag van)
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2008, 21:42:52 door zeeschuim »

tigerdoc

• Gast
« Reactie #251 Gepost op: 5 juni 2008, 12:48:18 »
Het doet gewoon ontzettend pijn.......

Mijn eerste overtocht met de Oost Vlieland was in 1965, samen met mijn moeder. Ik was toen een jochie van 5.
Vanaf 1970 tot 1977 elke zomer naar Vlieland, met de Oost Vlieland.
Gewoon een deel van mijn leven.

Shit happens...........

dirk b

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #252 Gepost op: 5 juni 2008, 17:04:52 »
Jammer vand dit stukje nostalgie,

Ik ben zelf geboren en getogen Vlielander(reeds niet meer woonachtig sinds 15 jaar)
Ik heb jaren achter lang op deze boot gezeten om naar school te gaan en in de weekenden weer naar Vlie te gaan.
Er is een stukje Vlieland af gestorven bij deze treurige beelden.

Mvg
 Dirk Bruin

zeeschuim

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #253 Gepost op: 5 juni 2008, 22:12:52 »
Robert, helemaal mee eens! De Holland kan een prachtige tocht verkopen aan sponsoren en andere betalende gasten naar Afrika of misschien iets dichterbij de sleep overnemen; wel weer even een beting erop!
Het is een hele onderneming maar neem aan dat er binnen de stichting Holland voldoende internationale contacten zijn die deze klus kunnen klaren als ze willen. Makkelijk zal het niet meteen zijn, maar wellicht mogelijk?? De OV ligt nu in de haven van Greenville in de weg en zal in ieder geval van deze plek weg moeten.
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2008, 22:15:08 door zeeschuim »

Jan Leenstra

• Forumbeheerder
  • Marconist
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
« Reactie #254 Gepost op: 5 juni 2008, 23:25:47 »
Zou fantastisch zijn, maar heel moeilijk te realiseren. Ik heb de naam van het onderwerp even veranderd anders gaat iederen hier zijn of haar favouriete schip benoemen.