Auteur Topic: Oost-Vlieland (Carolina)  (gelezen 334136 keer)

JaVaZee

• Ketelbinkie
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #195 Gepost op: 28 januari 2008, 18:33:43 »
Hoi,
ik zie altijd dat de oude schepen aan een paal in de haven lagen[er zijn veel foto's daarvan vooral van de oost vlieland carolina daarom hier].
Zat er een loopplank tussen of moest de kapitein dan met een rubberbootje naar het schip om hem langs de kade te leggen?  :-\

Groet,
Nils

natureboy

• Gast
« Reactie #196 Gepost op: 28 januari 2008, 19:30:02 »
De schepen lagen gewoon tegen de kade of in dit geval de veerdam (zo heet ie op Vlieland nu eenmaal) gemeerd en dan volstond een loopplank om mensen karretjes,  met vracht, auto's enz. aan de wal te krijgen. Tegenwoordig is dat anders met de ro=ro schepen die aan de voor en achterzijde laden en lossen
De kapitein staat tijdens manouevreren boven op de brug, voor en achter zijn normaal matrozen en eventueel een stuurman aanwezig om de trossen op de bolders te beleggen.

Pieter

Iemco

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #197 Gepost op: 28 januari 2008, 23:18:00 »
Zeker weten dat je hem zelf hebt gemaakt???

want bij mijn oma in het album zat exact dezelfde foto, exact dezelfde positie, weet alleen zo niet of het een ansicht is/was.....

Wat ik hier heb is een originele foto, afgedrukt op fotopapier in 9x13 formaat, dus geen ansichtkaart.
Heb al bij mijn oude negatieven zitten zoeken, maar nog niet gevonden. Blijft dus nog een raadsel.
met vr.groet,
Iemco Kooijman

natureboy

• Gast
« Reactie #198 Gepost op: 29 januari 2008, 09:40:32 »
Hallo Iemco,

Misschien breng ik de oplossing van het raadsel dichterbij. In een van de albums van mijn moeder zit de bewuste foto ook, maar ik heb mijn eigen albums er eens op nageslagen en daar vond ik de twee foto's die hier te zien zijn, (ook 9x13) ook niet als ansichtkaart herkenbaar, dus geen opdruk aan de achterkant, maar ook zeer zeker niet zelf gemaakt. Nu staat mij iets bij, dat foto Hommema in de Dorpsstraat in die tijd deze foto's verkocht, dus dat verklaart dat er meer zijn. misschien is er een Vlielandganger die hier meer van weet,
Een antwoord op de vraag van Nils, dankzij de oplettendheid van Bob: de Oost-Vlieland en de Friesland hebben inderdaad een tijd aan de palen voorin de haven van West Terschelling opgelegd gelegen toen ze al niet meer in de reguliere dienst voeren -midden tot eind jaren tachtig- en hooguit af en toe als reserve werden gebruikt, uiteraard geschiedde het laden en lossen gewoon aan de kade, maar voordat het zover was, moesten kapitein en bemanning inderdaad met een klein (misschien rubber) bootje aan boord worden gebracht, om de zaak op te starten, en los te gooien.
Dan nog even de foto's, die tonen de Oost Vlieland in de eerste zomer dat ie in dienst was, en waarschijnlijk een of twee jaar later, als de grijze kleur op de romp is vervangen door zwart.

Pieter

Tjep

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #199 Gepost op: 31 januari 2008, 14:11:55 »
Foto Hommema verkoopt nog steeds mooie foto's van alle veerboten op Foto papier.

@Pieter : Bedankt! die foto met de werf kleuren had ik nog nooit in kleur gezien.

Henk Dijk

• Ketelbinkie
  • *
« Reactie #200 Gepost op: 1 februari 2008, 13:20:23 »
Ik ook niet, ik dacht dat de afleveringskleur geel was i.p.v. grijs, maar er is nog een tussen beschildering geweest voordat de zijkanten van het hoofddek geheel zwart werden geschilderd. Overigens is dat grijs echt een mode kleur voor die tijd, de Rotterdam -eind jaren 50-, was ook geheel grijs, en alle nieuwe Amsterdamse gelede trams werden in die jaren ook geheel grijs afgeleverd. gr Henk

natureboy

• Gast
« Reactie #201 Gepost op: 1 februari 2008, 14:54:26 »
Het voorste gedeelte van de grijze band is al vrij snel zwart gemaakt en na een jaar of twee drie is het grijs geheel verdwenen.
Tja, grijs een modekleur? Zeker niet in de koopvaardij, motorcoasters hebben al sinds jaar en dag een grijze romp. Dat geld ook voor schepen van Nievelt goudriaan, Rotterdamse Lloyd en ook in Scandinavi

Wim Vink

• Kapitein
  • *
Oost-Vlieland (Carolina)
« Reactie #202 Gepost op: 1 mei 2008, 19:29:37 »
De Oost-Vlieland in de Vliesloot, 2 augustus 1979.

Idem van een dia van 11 augustus 1983, WTs Haven. De Zeehond is ook nog waar te nemen.
Voor de Terschellingers: de man op de bolder (met fiets) is Rein van Urk, ex-vuurtorenwachter.

Dia's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2016, 13:08:27 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

• Forumbeheerder
  • Marconist
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
« Reactie #203 Gepost op: 3 juni 2008, 18:31:32 »
IK heb zojuist bericht ontvangen dat de OOst-Vlieland (1962) is gezonken!!

IK hoop straks foto's te ontvangen. Het schip schijnt te zwaar beladen zijn geweest en is (gedeeltelijk) gezonken in een haven

Jan Leenstra

• Forumbeheerder
  • Marconist
    • Schepen van Doeksen
« Reactie #204 Gepost op: 3 juni 2008, 18:41:30 »
Op donderdag 29 Mei is in de haven van Greenville (Liberia) de oude veerpont
Oost-Vlieland gezonken.
De veerpont werd in Liberia gebruikt voor transport van goederen en passagiers
van de hoofdstad Monrovia naar de kustplaatsen Greenville en Harper.
In Liberia begint het regenseizoen hetgeen gepaard gaat met zware onweersbuien
en plaatselijke stormen.
De boot was te zwaar geladen en bij het binnenkomen van de haven maakte de boot
water.
Direct na het afmeren is de boot gekapseist waarbij 2 bemanningsleden zijn verdronken.

Misschien interessant voor de mensen van Oost-Vlieland te weten waar hun oude veerpont
is gebleven en wat er is gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2016, 13:09:28 door Wim Vink »

natureboy

• Gast
« Reactie #205 Gepost op: 3 juni 2008, 18:48:19 »
Mijn eerste reactie: wat is dit ontzettend jammer, vooal als je nagaat dat met een beetje goede wil van rederij Doeksen dit schip op Terschelling had kunnen zijn, helaas die goede wil ontbrak,

Pieter

Jan Leenstra

• Forumbeheerder
  • Marconist
    • Schepen van Doeksen
« Reactie #206 Gepost op: 3 juni 2008, 19:14:02 »
IK kreeg net antwoord van de heer Thomas Ten Boer, aldaar ter plekke:

Hoi Jan,

Ik zal deze week proberen om van verschillende kanten foto's te maken van de Oost-Vlieland.
Of het schip geborgen gaat worden is onzeker.
De haven van Greenville was in het verleden een drukke lokale haven maar door de oorlog zijn
de houtbedrijven vertrokken en alle zware machines vernield.
Er is geen enkele zware kraan aanwezig en de enige manier om een kraan te krijgen is per schip.
Ruimte om te manoevreren is minimaal omdat er nog twee andere wrakken liggen en ik heb het
vermoeden dat de haven deels is verzand.

Je hoort nog van mij.

Groeten

Thomas

Germen

• Machinist
« Reactie #207 Gepost op: 3 juni 2008, 19:14:11 »

Best wel jammer dat dit mooie schip is gezonken!
            Veel leuke herinneringen aan dit schip!

Groetjes Germen

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
« Reactie #208 Gepost op: 3 juni 2008, 19:21:37 »
Niet te geloven.
Ik ben Verbijsterd :'( :'( :'(

« Laatst bewerkt op: 4 juni 2008, 05:10:57 door Marten-jan »

Wim Vink

• Kapitein
  • *
« Reactie #209 Gepost op: 3 juni 2008, 19:25:03 »
Hier zijn geen woorden voor.

Een anti-climax na het feest van zaterdag j.l.
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2008, 19:26:47 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink