Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Waddentaxi

<< < (2/19) > >>

willem boot:
Correct gezien: er is kennelijk vraag naar meer flexibele diensten dan de vaste tijden van de conventionele en snelle boten. Daar hangt ongetwijfeld een prijskaartje aan met zo'n geringe capaciteit en zo'n motorvermogen. Kleine, flexibel inzetbare vervoerseenheden kan je beschouwen als het uitkristalliseren van al lang bestaande ontwikkelingen op alle Wadden van Fanoe tot Texel. Wagenborg heeft het een aantal jaren terug al eens geprobeerd, maar dat kwam niet echt van de grond: te grote vervoerseenheid. Norderney/Juist heeft er ook een traditie in liggen uit de jaren '70, wat toen niet lukte. Op Texel heeft Sjouke Veenstra het eens geprobeerd. Op de Duitse Wadden (althans aan de Westkant daarvan) bestaat al jaren een luchtvaartonderneming die nu bij Norden-Frisia zit en die prima functioneert. Is ook vrij wat duurder.
N.m.m. een moderne ontwikkeling die goed aansluit op de markt. Die leeft niet meer bij oude Noordnederland gedachten. Voor stoomfossielen weliswaar jammer, maar logisch nagedacht gewoon te verwachten.

ben doeksen fan:
Op de twitter van Doeksen staat een tekening hoe de watertaxi eruit komt tezien.
Trouwens de naam is ook al bekend : Zeehond

ben doeksen fan

nagier:
Rederij doeksen start watertaxi, dat meld Jelllen van de Randen op twitter
De boot gaat de Zeehond heten.

Edit PiebeJanMan: Bericht verplaatst

PiebeJanMan:
Nieuwsbericht vernieuwd:

Rederij Doeksen en VMV bieden “Waddentaxi” aan



Rederij Doeksen en Vlieland Maritiem Vervoer zorgen ervoor dat vanaf de lente mensen ook per “Waddentaxi” tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling vervoerd kunnen worden. De watertaxi is bedoeld voor mensen die de boot gemist hebben of die de boottijden niet uitkomen. Ook kan de taxi ingezet worden voor ziekenvervoer. Al lange tijd zijn watertaxi’s actief [...]

Lees het vernieuwde artikel en bekijk het algemene plan op Veerbootinfo.nl

PiebeJanMan:
Leuk, uitgebreid artikel over Vlieland Maritiem Vervoer uit september 2009:

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=46645


--- Citaat ---Vlieland Maritiem Vervoer heeft hagelnieuwe watertaxi laten bouwen
Op ieder tijdstip naar Vlieland: 320 euro
Vlieland - ,,Vlieland trekt van oudsher het wat rijkere publiek. Nou, die mensen uit het Gooi gaan echt niet om zes uur vertrekken omdat om negen uur de eerste boot uit Harlingen vertrekt. Die bestellen ons op een tijd die hen uitkomt”, zegt Dirk de Ruijter van Vlieland Maritiem, een kledingwinkel in de Dorpsstraat.

Door Arjen Bakker.
Samen met zijn compagnon Tjerk Dijkstra van het gelijknamige bouwbedrijf heeft hij een hagelnieuwe watertaxi laten bouwen: de Spike Islander.
Voor 320 euro enkele reis brengt Vlieland Maritiem Vervoer (VMV) klanten op ieder gewenst tijdstip van of naar het eiland. ,,Voor dat geld kun je met maximaal twaalf mensen mee. Als je het hele schip vol hebt, betaal je per persoon niet eens zoveel meer als voor de veerboot”, rekent De Ruijter voor. Ter vergelijking: met twaalf man per Doeksen-sneldienst kost (inclusief toeristenbelasting) 235,68 euro enkele reis.
VMV bestaat inmiddels drie jaar. In die tijd is de vraag zo gegroeid, dat het voor de zakenlui uit kon om bij South Boats op het Britse eiland Wight een catamaran naar eigen wens te laten bouwen. ,,In vergelijking met ons vorige schip, een Interseptor 42 voor de kenners, is deze een stuk comfortabeler. Hij ligt ontzettend stabiel en heeft geveerde passagiersstoelen, zodat de gasten weinig last hebben van de zeegang.”
De watertaxi heeft bijna iedere dag wel klanten. Zeker niet alleen rijke toeristen, maar ook mensen die voor hun werk maar even op het eiland hoeven te zijn en geen hele dag kunnen of willen opofferen.
,,Monteurs, mensen van de woningbouw, maar ook wel eens gedeputeerden en andere provinciemensen. Vooral in de winter zit je echt uren vast op het eiland, als je op de gewone boot moet wachten, want dan vaart de veerboot maar twee keer per dag. Dan is het al snel aantrekkelijk om ons in te schakelen.”
Ook cameraploegen maken dankbaar gebruik van de service. ,,Omrop Fryslân hebben we geregeld aan boord, SBS Hart van Nederland laatst: allemaal vanwege die vossen he?”
Er is op Vlieland nog een tweede watertaxibedrijf actief. Buureiland Terschelling heeft er ook een paar, maar daar gaat het om snelle schepen van bergingsbedrijven, die het taxivervoer erbij doen. ,,Op Terschelling is het minder nodig, omdat daar veel meer Doeksenboten naartoe gaan. En je hebt daar nu ook nog de Eigen Veerdienst Terschelling.”
Doeksen heeft ook helemaal geen bezwaar tegen de taxidienst, zegt De Ruijter. ,,Het is een heel andere markt die wij bedienen: onze klanten zouden anders waarschijnlijk überhaupt niet naar het eiland komen. Als mensen de veerboot missen, verwijst Doeksen ze door naar ons. Sterker nog: de directie van Doeksen gaat ook geregeld met ons mee.”
Spike Islander

Vlieland Maritiem Vervoer C.V. heeft zijn Spike Islander - een Interseptor 42 van Safehaven Marine - vervangen door een catamaran van South Boats. Ook het nieuwe schip heet Spike Islander.
De Spike Islander is 13 meter lang, 5,1 meter breed en heeft een diepgang van 65 centimeter. De motoren zijn twee FPT Iveco nef 67. van 500 pk, met twee ultrajet 377 waterjets. Topsnelheid is 34 knopen. Kruissnelheid 27 knopen.
Het schip is verder voorzien van een 4 kw Cummins generator, 2 reddingvlotten voor elk 8 personen en 3 dekcamera’s.
--- Einde van citaat ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie