Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Waddentaxi
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 3 februari 2011, 20:54:48 ---Nieuwsbericht vernieuwd:
Rederij Doeksen en VMV bieden “Waddentaxi” aan
Rederij Doeksen en Vlieland Maritiem Vervoer zorgen ervoor dat vanaf de lente mensen ook per “Waddentaxi” tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling vervoerd kunnen worden. De watertaxi is bedoeld voor mensen die de boot gemist hebben of die de boottijden niet uitkomen. Ook kan de taxi ingezet worden voor ziekenvervoer. Al lange tijd zijn watertaxi’s actief [...]
Lees het vernieuwde artikel en bekijk het algemene plan op Veerbootinfo.nl
--- Einde van citaat ---
Kijk ook eens op de site van Wagenborg met z'n 4 "Watertaxi's". Onder "vloot" ook de (ruwe) gegevens. Speed 27 kn, cap. 12 pax. Monohulls overigens. Nu TX nog, daar wordt al jaren gediscussieerd over een snelle verbinding buiten de vaste tijden. Daar komt geen concessie en dus kan er iemand ook zoiets gaan doen daar. Ben benieuwd of dat ook gebeurt.
Jan van de Witte:
Pers
Alle perscontacten verlopen via onze directeur, de heer Paul J.M. Melles. Het directiesecretariaat is bereikbaar via het algemene telefoonnummer.
Hieronder vindt u de laatste persberichten van Rederij Doeksen.
---
2 februari 2011
Vlieland Maritiem Vervoer en Koninklijke Doeksen samen in 'Waddentaxi'
Vlieland Maritiem Vervoer en Koninklijke Doeksen gaan samenwerken bij het aanbieden van vervoer-op-maat tussen Harlingen en Terschelling of Vlieland. De samenwerking vindt plaats binnen de nieuw op te richten V.O.F. "Waddentaxi". Ze gaan samen de bestaande watertaxiservice verder uitbreiden en uitbouwen. Bedoeling is om gasten die bijvoorbeeld de veerboot hebben gemist of voor wie de tijden uit de dienstregeling van de veerdienst niet gunstig zijn, een aantrekkelijk alternatief te bieden. Naast het vervoer zelf wordt gedacht aan een "full service-concept" met zaken als valet parking, catering aan boord, bagageservice en vervoer van en naar de accommodatie op het eiland. Daarnaast kan de Waddentaxi ingezet worden voor spoedeisend vervoer naar de wal.
Als aanvulling op de Spike Islander, de bestaande boot van Vlieland Maritiem Vervoer, wordt er momenteel in Engeland bij South Boats een nieuwe catamaran gebouwd. Naar verwachting is deze boot dit voorjaar gereed. Beide boten zijn van hetzelfde type en hebben een capaciteit van maximaal twaalf personen, hun bagage en twaalf fietsen. De nieuwe watertaxi wordt ook geschikt gemaakt voor spoedeisend (zieken)vervoer. De maximale snelheid is 27 knopen; de kruissnelheid is 24 knopen. De nieuwe watertaxi is dertien meter lang en vijf meter breed en wordt aangedreven door twee Volvo Penta IPS high efficiency schroefinstallaties van elk 330 PK. Een overtocht per watertaxi vanuit Harlingen van of naar Terschelling of Vlieland duurt ongeveer een uur. De prijzen zijn nog niet bekend.
De samenwerking gebeurt op initiatief van Vlieland Maritiem Vervoer. Dit past in de visie van Koninklijke Doeksen, waarin samenwerken met eilander ondernemingen én het continu verhogen van de service aan gasten centraal staan. De diensten van "Waddentaxi" zullen aan de hand van een nieuw ontwikkelde "booking site" worden aangeboden en kunnen ook via het Contactcenter van Rederij Doeksen worden geboekt.
OLAU-fan:
De andere Vlielander Waddentaxi heeft te kampen met strenge handhaving door RijksWaterStaat en dreigt hun vloot in donker uit de vaart te moeten nemen.
willem boot:
--- Citaat van: OLAU-fan op 6 februari 2011, 20:19:47 ---De andere Vlielander Waddentaxi heeft te kampen met strenge handhaving door RijksWaterStaat en dreigt hun vloot in donker uit de vaart te moeten nemen.
--- Einde van citaat ---
Gezien de tekst van de motie is hierbij de Waddentaxi van Wagenborg ook betrokken. Wat mij verbaast is, dat niet wordt gesproken van de bergingsvaartuigen van Noordgat en de reddingboten. Beide soorten zijn voor patientenvervoer en anderszins ingezet.
Verder is het de vraag of deze verhalen echt zin hebben: als Den Haag eindelijk eens met de bootdienstenconcessie afkomt, is dit vervoer naar vraag door andere partijen dan die, waarmee Doeksen en Wagenborg thans hun overeenkomst hebben (in welke vorm dan ook), niet meer toegestaan.
Hoe meer regels, des te meer onzin, lijkt het.
Vriend:
--- Citaat van: willem boot op 6 februari 2011, 23:15:54 ---Verder is het de vraag of deze verhalen echt zin hebben: als Den Haag eindelijk eens met de bootdienstenconcessie afkomt, is dit vervoer naar vraag door andere partijen dan die, waarmee Doeksen en Wagenborg thans hun overeenkomst hebben (in welke vorm dan ook), niet meer toegestaan.
--- Einde van citaat ---
Volgens mij is dit vervoer straks met de bootconcessie nog steeds mogelijk. Citaat uit het Besluit van 23 december 2009 tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met de invoering van concessies voor het personenvervoer van en naar de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog (paragraaf 3.3):
Per veerboot of passagiersschip
Verder wordt de reikwijdte van de concessie bepaald door de afbakening van de concessieverplichting tot passagiersschepen en veerboten. Deze definities sluiten aan bij de definities van passagiersschip en veerboot in het Binnenvaartbesluit. Daarmee kunnen verbindingen met kleinere schepen die 12 of minder personen vervoeren, zonder concessie worden verricht of onderhouden.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-30.html
De watertaxi's (ook die van Wagenborg) hebben een capaciteit van 12 personen. Andere partijen kunnen straks blijkbaar nog steeds dit soort diensten aanbieden voor maximaal 12 personen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie