Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (20/35) > >>

Wim Vink:
Uit de digitale Harl.Courant:

Veerbootoorlog bedreigt Terschellinger voetbal
TERSCHELLING – Als Rederij Doeksen blijft weigeren om op de winterse vrijdagavonden belangrijke hoeveelheden passagiers van Harlingen naar Terschelling te vervoeren, dan moet EVT de mogelijkheid krijgen deze dienst in te vullen. Die suggestie doet de Terschellinger Ondernemers Vereniging (TOV) indirect in een brandbrief aan het gemeentebestuur van Terschelling.

Nu de gevolgen van de versoberde winterdienstregeling van Rederij Doeksen duidelijk worden, beginnen diverse organisaties zich te roeren. Want de veerbootoorlog op Terschelling dreigt een ernstig maatschappelijk en economisch probleem voor de eilander bevolking te worden. Behalve TOV hebben ook de beide eilander voetbalverenigingen schriftelijk hun zorgen geuit en de gemeente duidelijk gemaakt dat het jeugdvoetbal door uitval van boten op zaterdag compleet teloor gaat.

Voor een uitwedstrijd zou de jeugd tussen 6 en 17 jaar met de snelboot om 7.15 uur van het eiland moeten – net als voorheen  – maar pas rond 18.00 uur met de langzame boot weer terug zijn. Tot nog toe gaan de voetballers om 12.30 uur met de snelboot terug naar huis.  Spelers en begeleidende ouders hebben de clubbesturen al duidelijk gemaakt dat deze tijdsinvestering niet in verhouding staat met de sportieve prestatie die geleverd wordt en willen stoppen. Voor Sportclub Terschelling gaat het om 120 jeugdspelers die in competitieverband aan de wal spelen.

Wim Vink:
Uit het digitale Friesch Dagblad:

Veerbotenoorlog noopt Doeksen tot ontslag personeel
Harlingen | De problemen rond de veerdienstregeling tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland eisen steeds meer slachtoffers. Deze week werd bekend dat rederij Doeksen dertig van de 150 voltijdsbanen moet schrappen.
Volgens directeur Paul Melles van rederij Doeksen is die situatie ,,heel vervelend”, maar onvermijdelijk. ,,Zolang wij geen compensatie krijgen van het rijk voor gederfde inkomsten door de concurrentie met de EVT moeten we bezuinigen.”
Om die reden heeft de veerrederij al aangekondigd een aantal afvaarten in de winter te schrappen. Daarbovenop komt nu het verlies van dertig arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen worden daarbij zo veel mogelijk voorkomen, aldus Melles. ,,We proberen andere oplossingen te vinden, zoals pensionering van werknemers en het niet verlengen van tijdelijke contracten.”
Toch kan ook dat laatste voor werknemers voelen als een soort van ontslag, vindt Jan Kampherbeek, bestuurder bij CNV Vakmensen. ,,Geen gedwongen ontslagen klinkt wel leuk, maar mensen raken toch hun baan kwijt. En het gaat ook voor de mensen die blijven wel om collega’s met wie ze dagelijks werken.”
De vakbond is in gesprek met werknemers om de situatie te bespreken. Begrip voor de bezuinigen is er wel, merkt Kampherbeek. ,,De werknemers zijn ook niet gek. Ze zien wel dat er wat moet gebeuren, maar de vraag is hoe dat op een rechtvaardige manier kan. Denk bijvoorbeeld ook aan roosters: doordat er in de winter minder afvaarten zijn, hoeven sommige loketmedewerkers straks nog maar vijf uur per dag aanwezig te zijn. Maar wil je dan genoeg uren maken in een jaar, dan moet je bijna elke dag werken. Dat kan natuurlijk ook niet. Over dat soort dingen praten we nog.”
Over de voorgestelde wijzigingen in de winterdienstregeling - vanaf 1 november vier in plaats van zes afvaarten naar Terschelling en twee in plaats van drie naar Vlieland - is echter het laatste woord ook nog niet gezegd. De gemeenten Vlieland en Terschelling vinden de wijzigingen disproportioneel en gaan niet akkoord. Hun toestemming is echter wel nodig, omdat de Commissie Bootdiensten - waarin beide gemeenten zitting hebben - ook haar fiat moet geven aan een versoberde dienstregeling.
Toch erkent het college van B en W van Terschelling wel dat rederij Doeksen een ‘lang durend en ernstig financieel probleem’ heeft, zoals het college aan de raad schrijft. Het college is daarom bereid om mee te denken met de rederij en wil daarom de komende maand om tafel met lokale organisaties als de Terschellinger Ondernemersvereniging en enkele sportclubs.
,,Zij hadden kritiek op de voorgestelde winterdienstregeling en kunnen in dat overleg hun wensen aangeven, binnen de mogelijkheden die Doeksen heeft”, aldus gemeentevoorlichter Marjolein Izeboud. ,,Zij zouden bijvoorbeeld geholpen kunnen zijn met andere veertijden of een ander soort boot.”
Met de uitkomsten van dit overleg wil Terschelling opnieuw in gesprek met Doeksen om te kijken of aan deze wensen tegemoet gekomen kan worden.
Directeur Melles op zijn beurt zegt wel bereid te zijn de tijden aan te passen, maar niet om extra afvaarten in te plannen. ,,Het is heel simpel: wij lijden verlies en moeten bezuinigen. Daar hoort ook een aangepaste dienstregeling bij.”

Humtidumty:
Hieruit blijkt maar dat dit gevecht uiteindelijk alleen maar verliezers kent. Heel sneu voor alle betrokkenen binnen de veerdiensten maar vooral ook voor de bewoners op de eilanden.

Wim Vink:
De website van Omrop Fryslan meldt: (hopelijk kunnen de niet-Friezen dit ook begrijpen)

Mediator yn fearboat-konflikt

29 augustus, 2013 - 07:11 -  In mediator moat noch ien kear besykje om ta in kompromis te kommen yn it skeel oer de wintertsjinstregeling fan de fearboat nei Skylge. Dat hat de gemeenteried op it eilân besletten. Rederij Doeksen wol skrasse yn it tal ôffearten winterdeis, om't it bedriuw ferlies makket troch de konkurrinsje mei rederij EVT.

Nije wike tongersdei fynt in earste petear plak om de problemen te ynventarisearjen wannear't der noch mar 4 boaten deis farre. De mediator moat 20 septimber klear wêze. As der gjin kompromis helber is, wurdt arbitraazje ynskeakele.

Wim Vink:
Uit de digitale HC:

EVT: “Juist wél ruimte voor twee rederijen”

TERSCHELLING - Volgens bureau JBR uit Zeist, dat werd aangesteld als mediator in de veerbootoorlog, heeft EVT gemeld dat er geen ruimte is voor twee veerdiensten. Dat is uit de lucht gegrepen, volgens EVT-directeur Erwin Rob, die stelt dat er juist wél ruimte is voor twee rederijen. Hij hekelt de rol en de onafhankelijkheid van JBR in een ingezonden stuk in de HC van vandaag.

Rob meldt dat JBR een van de vaste adviseurs van Rederij Doeksen is en namens Doeksen onderhandelde in de veerbootoorlog.

“Het is te beschamend voor woorden dat het sowieso al niet te weinig bedeelde bureau JBR uit Zeist, dat overigens ook met regelmaat van de klok wordt ingeschakeld door de gemeente Terschelling, namens de Commissie Bootdiensten als onafhankelijk procesbegeleider dit proces mocht begeleiden.”

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie