Auteur Topic: Concessie/ODC  (gelezen 103766 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #90 Gepost op: 11 juli 2013, 19:21:46 »
Uit de digitale Terschellinger van 11-7-2013:

Financiële positie TSM zorgelijk
Een onafhankelijke onderzoek van accountantsbureau Price Waterhouse & Coopers bevestigt de zorgelijke financiële positie van de Terschellinger Stoomboot Maatschappij. PwC heeft dit onderzoek in opdracht van de Rijksoverheid uitgevoerd en mondeling gerapporteerd aan de Commissie Bootdiensten.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #91 Gepost op: 13 juli 2013, 15:57:34 »
Uit de papieren Terschellinger van 11-7-2013:

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #92 Gepost op: 13 juli 2013, 15:59:14 »
Eveneens uit de papieren Terschellinger van 11-7-2013:

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #93 Gepost op: 14 juli 2013, 23:52:15 »
Ik blijf het heel verbazingwekkend vinden dat Doeksen zich aan de regels moet houden betreffende de consessie, maar dat de EVT deze regels mag schenden zonder dat dit gevolgen heeft snap ik niet.
Als ik het verkeerd zie vertel het me, maar ik zie het als:
Doeksen moet dit en moet dat. » Houdt ze zich er niet aan dan is er paniek in heel maritiem gebied rond Vlieland en Terschelling.
EVT mag dit niet en mag dat niet. » Houdt ze zich niet aan die regels, so what.

Het doet mij aan alsof de plichten heel belangrijk zijn maar de verboden niets voorstellen, of enkel een papieren handhaving kennen.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #94 Gepost op: 25 juli 2013, 15:10:36 »
Ik vind het ook vreemd. Ik heb een stuk PSO/PSC wetgeving gelezen, maar daar staat ook in dat de rechten en plichten voor alle ondernemers hetzelfde MOET zijn, maar ook ongediscrimineerd moeten worden opgelegd. Probleem is de geschiedenis, dit is ontstaan uit het ODC, wat een concessie moest worden zonder al te veel problemen. Helaas kan de openbare gunning niet zomaar getoetst worden aan de PSO/PSC-wet van europa, omdat er dus niet ongediscrimineerd gegund (openbare inschrijving) is. Echter, momenteel zijn de verhouding ook niet gelijk en dat is een vreemde situatie!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #95 Gepost op: 24 augustus 2013, 11:15:07 »
Uit de digitale Harl.Courant:

Veerbootoorlog bedreigt Terschellinger voetbal
TERSCHELLING – Als Rederij Doeksen blijft weigeren om op de winterse vrijdagavonden belangrijke hoeveelheden passagiers van Harlingen naar Terschelling te vervoeren, dan moet EVT de mogelijkheid krijgen deze dienst in te vullen. Die suggestie doet de Terschellinger Ondernemers Vereniging (TOV) indirect in een brandbrief aan het gemeentebestuur van Terschelling.

Nu de gevolgen van de versoberde winterdienstregeling van Rederij Doeksen duidelijk worden, beginnen diverse organisaties zich te roeren. Want de veerbootoorlog op Terschelling dreigt een ernstig maatschappelijk en economisch probleem voor de eilander bevolking te worden. Behalve TOV hebben ook de beide eilander voetbalverenigingen schriftelijk hun zorgen geuit en de gemeente duidelijk gemaakt dat het jeugdvoetbal door uitval van boten op zaterdag compleet teloor gaat.

Voor een uitwedstrijd zou de jeugd tussen 6 en 17 jaar met de snelboot om 7.15 uur van het eiland moeten – net als voorheen  – maar pas rond 18.00 uur met de langzame boot weer terug zijn. Tot nog toe gaan de voetballers om 12.30 uur met de snelboot terug naar huis.  Spelers en begeleidende ouders hebben de clubbesturen al duidelijk gemaakt dat deze tijdsinvestering niet in verhouding staat met de sportieve prestatie die geleverd wordt en willen stoppen. Voor Sportclub Terschelling gaat het om 120 jeugdspelers die in competitieverband aan de wal spelen.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #96 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:00:07 »
Uit het digitale Friesch Dagblad:

Veerbotenoorlog noopt Doeksen tot ontslag personeel
Harlingen | De problemen rond de veerdienstregeling tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland eisen steeds meer slachtoffers. Deze week werd bekend dat rederij Doeksen dertig van de 150 voltijdsbanen moet schrappen.
Volgens directeur Paul Melles van rederij Doeksen is die situatie ,,heel vervelend”, maar onvermijdelijk. ,,Zolang wij geen compensatie krijgen van het rijk voor gederfde inkomsten door de concurrentie met de EVT moeten we bezuinigen.”
Om die reden heeft de veerrederij al aangekondigd een aantal afvaarten in de winter te schrappen. Daarbovenop komt nu het verlies van dertig arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen worden daarbij zo veel mogelijk voorkomen, aldus Melles. ,,We proberen andere oplossingen te vinden, zoals pensionering van werknemers en het niet verlengen van tijdelijke contracten.”
Toch kan ook dat laatste voor werknemers voelen als een soort van ontslag, vindt Jan Kampherbeek, bestuurder bij CNV Vakmensen. ,,Geen gedwongen ontslagen klinkt wel leuk, maar mensen raken toch hun baan kwijt. En het gaat ook voor de mensen die blijven wel om collega’s met wie ze dagelijks werken.”
De vakbond is in gesprek met werknemers om de situatie te bespreken. Begrip voor de bezuinigen is er wel, merkt Kampherbeek. ,,De werknemers zijn ook niet gek. Ze zien wel dat er wat moet gebeuren, maar de vraag is hoe dat op een rechtvaardige manier kan. Denk bijvoorbeeld ook aan roosters: doordat er in de winter minder afvaarten zijn, hoeven sommige loketmedewerkers straks nog maar vijf uur per dag aanwezig te zijn. Maar wil je dan genoeg uren maken in een jaar, dan moet je bijna elke dag werken. Dat kan natuurlijk ook niet. Over dat soort dingen praten we nog.”
Over de voorgestelde wijzigingen in de winterdienstregeling - vanaf 1 november vier in plaats van zes afvaarten naar Terschelling en twee in plaats van drie naar Vlieland - is echter het laatste woord ook nog niet gezegd. De gemeenten Vlieland en Terschelling vinden de wijzigingen disproportioneel en gaan niet akkoord. Hun toestemming is echter wel nodig, omdat de Commissie Bootdiensten - waarin beide gemeenten zitting hebben - ook haar fiat moet geven aan een versoberde dienstregeling.
Toch erkent het college van B en W van Terschelling wel dat rederij Doeksen een ‘lang durend en ernstig financieel probleem’ heeft, zoals het college aan de raad schrijft. Het college is daarom bereid om mee te denken met de rederij en wil daarom de komende maand om tafel met lokale organisaties als de Terschellinger Ondernemersvereniging en enkele sportclubs.
,,Zij hadden kritiek op de voorgestelde winterdienstregeling en kunnen in dat overleg hun wensen aangeven, binnen de mogelijkheden die Doeksen heeft”, aldus gemeentevoorlichter Marjolein Izeboud. ,,Zij zouden bijvoorbeeld geholpen kunnen zijn met andere veertijden of een ander soort boot.”
Met de uitkomsten van dit overleg wil Terschelling opnieuw in gesprek met Doeksen om te kijken of aan deze wensen tegemoet gekomen kan worden.
Directeur Melles op zijn beurt zegt wel bereid te zijn de tijden aan te passen, maar niet om extra afvaarten in te plannen. ,,Het is heel simpel: wij lijden verlies en moeten bezuinigen. Daar hoort ook een aangepaste dienstregeling bij.”
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Concessie/ODC
« Reactie #97 Gepost op: 28 augustus 2013, 10:01:14 »
Hieruit blijkt maar dat dit gevecht uiteindelijk alleen maar verliezers kent. Heel sneu voor alle betrokkenen binnen de veerdiensten maar vooral ook voor de bewoners op de eilanden.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #98 Gepost op: 29 augustus 2013, 10:09:01 »
De website van Omrop Fryslan meldt: (hopelijk kunnen de niet-Friezen dit ook begrijpen)

Mediator yn fearboat-konflikt

29 augustus, 2013 - 07:11 -  In mediator moat noch ien kear besykje om ta in kompromis te kommen yn it skeel oer de wintertsjinstregeling fan de fearboat nei Skylge. Dat hat de gemeenteried op it eilân besletten. Rederij Doeksen wol skrasse yn it tal ôffearten winterdeis, om't it bedriuw ferlies makket troch de konkurrinsje mei rederij EVT.

Nije wike tongersdei fynt in earste petear plak om de problemen te ynventarisearjen wannear't der noch mar 4 boaten deis farre. De mediator moat 20 septimber klear wêze. As der gjin kompromis helber is, wurdt arbitraazje ynskeakele.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #99 Gepost op: 9 oktober 2013, 09:06:22 »
Uit de digitale HC:

EVT: “Juist wél ruimte voor twee rederijen”

TERSCHELLING - Volgens bureau JBR uit Zeist, dat werd aangesteld als mediator in de veerbootoorlog, heeft EVT gemeld dat er geen ruimte is voor twee veerdiensten. Dat is uit de lucht gegrepen, volgens EVT-directeur Erwin Rob, die stelt dat er juist wél ruimte is voor twee rederijen. Hij hekelt de rol en de onafhankelijkheid van JBR in een ingezonden stuk in de HC van vandaag.

Rob meldt dat JBR een van de vaste adviseurs van Rederij Doeksen is en namens Doeksen onderhandelde in de veerbootoorlog.

“Het is te beschamend voor woorden dat het sowieso al niet te weinig bedeelde bureau JBR uit Zeist, dat overigens ook met regelmaat van de klok wordt ingeschakeld door de gemeente Terschelling, namens de Commissie Bootdiensten als onafhankelijk procesbegeleider dit proces mocht begeleiden.”
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Concessie/ODC
« Reactie #100 Gepost op: 9 oktober 2013, 13:59:16 »
Het rapport staat ook op de site van de HC.
Nieuwe onderhandelde dienstregelingen staan er ook in, zie ook Veerbootinfo:
http://www.veerbootinfo.nl/2013/10/2805/

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 565
  • Geslacht: Man
Re: Concessie/ODC
« Reactie #101 Gepost op: 15 oktober 2013, 16:43:44 »
Rederij doeksen wint veerboot oorlog.
Zie topic nieuws.

Ben overigens wel benieuwd of EVT hier ook weer beroep kan aantekenen.

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Concessie/ODC
« Reactie #102 Gepost op: 15 oktober 2013, 18:27:35 »
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #103 Gepost op: 16 oktober 2013, 11:58:03 »
Reactie op de EVT-website:

Geen wijzigingen in uw boekingen voor 2013!!
voor boekingen 2014 graag nog even uw geduld.


We hebben vandaag een brief ontvangen van staatssecretaris Mansveld waarin ze aangeeft dat EVT alle rechten om te varen op Terschelling per 1 februari 2014 ontnomen worden. Maakt u zich geen zorgen: dit heeft géén invloed op uw bestaande boekingen voor dit jaar. Deze vreemde gang van zaken kan natuurlijk helemaal niet en is in strijd met het recht. We zullen ons hier op zeer korte termijn tegen verzetten. We houden u op de hoogte en zullen u binnenkort via onze nieuwsbrief informeren als onze dienstregeling voor 2014 vast staat en u kunt boeken voor 2014.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Concessie/ODC
« Reactie #104 Gepost op: 17 oktober 2013, 08:58:17 »
Bericht, vandaag 17-10-2013, op NOS teletekst (pg 110):

EVT blijft op Terschelling varen   

Eigen Veerdienst Terschelling blijft
 ook na 1 februari varen.Ook spant de   
 rederij een kort geding aan tegen het 
 besluit van staatssecretaris Mansveld 
 om de vergunning in te trekken.       
                                       
 Na 1 februari mag alleen nog rederij   
 Doeksen/TSM de veerdienst exploiteren 
 van Harlingen naar Terschelling en     
 Vlieland.Volgens Mansveld is de markt 
 te klein voor twee rederijen en komt   
 daardoor de dienstregeling in de       
 onrendabele wintermaanden in gevaar.   
                                       
 EVT noemt het besluit voorbarig en     
 onrechtmatig,onder meer omdat er nog   
 een procedure loopt bij het College van
 Beroep voor het bedrijfsleven.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink