Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (17/35) > >>

cees:
is er al weer eens wat nieuws over de concessie? Het laat nu toch wel heel lang op zich wachten.
groet, Cees

PiebeJanMan:
Waarschijnlijk komende woensdag 16 januari uitspraak door het CBB... (Bron: reacties Skylgenet http://www.skylgenet.nl/nieuws/2013/01/evt-schrapt-alle-afvaarten-tot-maart/#comments)

PiebeJanMan:
BEROEPSCOLLEGE STELT UITSPRAAK OVER VEERDIENST VERDER UIT
Geplaatst op 15 april 2013 11:09
Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie in Luxemburg nadere vragen gesteld in de beroepszaak die EVT, Spathoek NV en Waddentransport hebben aangetekend tegen de veerdienst-concessies voor Rederij Doeksen en Wagenborg Passagiers Diensten. Dit betekent dat een definitieve uitspraak langer op zich laat wachten.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft in mei 2011 een concessie verleend aan Rederij Doeksen voor het uitvoeren van veerdiensten op Terschelling en Vlieland. Rederij Doeksen kreeg de concessie van de minister om kwaliteit en continuďteit op de veerdiensten te garanderen. Onder meer rederij EVT tekende bezwaar aan tegen deze concessie, maar kreeg in maart 2012 van de minister nul op het rekest. EVT ging daarop in beroep bij het CBb, dat nu dus eerst antwoorden wil van het Europese Hof, voordat het tot een uitspraak komt.

Nu het CBb nog geen uitspraak heeft gedaan, houdt Rederij Doeksen de rechten en plichten die in het zogeheten Openbare Dienst Contract (ODC) zijn vast gelegd. EVT houdt de mogelijkheid om een veerdienst conform de medegebruik-regeling in dat ODC tussen Harlingen en Terschelling voort te zetten.

Rederij Doeksen is teleurgesteld over de vertraging in de CBb-zaak. Directeur Paul Melles reageert: “Deze vertraging is niet goed voor de noodzakelijke duidelijkheid, niet goed voor de reiziger. Het kan serieuze negatieve consequenties hebben voor het vervoer van en naar de eilanden. Wij gaan de motivatie nu eerst nader bestuderen.”

Overigens zal naar verwachting van Rederij Doeksen ook de overheid de consequenties van deze verdere vertraging op een rij moeten zetten, gelet op de ontstane situatie.

http://blogboek.rederij-doeksen.nl/?p=698

En de hele uitspraak op:
http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx?snelzoeken=t&searchtype=ljn&ljn=BZ6922

PiebeJanMan:
De vragen aan het Hof van Europa zullen wel zo'n 2 tot 3 jaar duren, valt hier te lezen:
http://www.europadecentraal.nl/services/praktijkvragen/vrij-verkeer-en-prejudiciele-vragen-illegale-caravanstalling/

Het zijn zogenoemde prejudiciële vragen die aan het Hof gesteld worden. Het antwoord laat dus lang op zich wachten.
Ik ben benieuwd wat voor effecten dit gaat hebben de komende tijd:
Zal Doeksen de dienstregeling aanpassen (vooral in de winter)?
Komt het nieuwe schip nu pas over 3 jaar?
Zal EVT de vloot uitbreiden of het vaarschema uitbreiden?

Ik ben benieuwd in ieder geval!

PiebeJanMan:
De concurrent van de WDR in Duitsland heeft problemen om een aanlegplaats te vinden, aangezien de bruggen daar van WDR zijn. Becker Marine Systems wilde daar immers met een LNG-hybride veerboot gaan varen.
http://www.shz.de/nachrichten/lokales/der-inselbote/artikeldetails/artikel/neue-reederei-in-der-warteschleife.html

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie