Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (14/35) > >>

PiebeJanMan:

--- Citaat van: willem boot op 25 juni 2011, 21:32:08 ---Verder zien we hier, dat het geïnstaleerd vermogen van de toekomstige schepen zal zijn gebaseerd op de vaste geplande aankomsttijden. Daar kan met slimme maatregelen een behoorlijk stuk winst uit worden gehaald.

Verder zien we hier het effect van het niet maximaal benutten van het vermogen van de Vlieland. 

--- Einde van citaat ---

Willem,

Kun je dat over het vermogen van de Vlieland wat verder uitdiepen?

willem boot:
Tot en met de Friesland (2) is er vermogen geïnstalleerd dat grotendeels werd benut om tegen de maximale snelheid constant te varen. Dat houdt geen rekening met getij, dus voor- of tegenstroom. De Vlieland heeft een aanzienlijk hogere snelheid en als ze de oude gewoonte zouden handhaven, houd je het verschil in aankomsttijd over, afhankelijk van voor- of tregenstroom.
Streef je nu onder de concessie vaste aankomsttijden na, dan betekent dat dat je hoofdvermogen om de effecten van vooral tegenstroom te compenseren, grote moet zijn dan in de oude praktijk. Bekend is dat de Vlieland haar hooifdsnelheid (=iets onder de maximale snelheid) niet draait. Gebruiken ze dat extra vermogen nu wel, dan kan je de vaste aankomsttijd waarmaken.

Duidelijk genoeg?

Humtidumty:

--- Citaat van: willem boot op 26 juni 2011, 16:32:10 ---....
Streef je nu onder de concessie vaste aankomsttijden na, dan betekent dat dat je hoofdvermogen om de effecten van vooral tegenstroom te compenseren, grote moet zijn dan in de oude praktijk. Bekend is dat de Vlieland haar hooifdsnelheid (=iets onder de maximale snelheid) niet draait. Gebruiken ze dat extra vermogen nu wel, dan kan je de vaste aankomsttijd waarmaken.
....

--- Einde van citaat ---
Mag ik hieruit opmaken dat aankomsttijden voor Doeksen tot nu toe geen doel is en dat men er ook niet naar streeft deze tijden te behalen of moet het meer worden gezien als: "De doelstelling betreffende de aankomst en afvaarttijden zijn anders geformuleerd." maar ze zijn nog streeftijden waaraan Doeksen zich wel conformeert?

PiebeJanMan:
Willem,

Op de Vlieland doen ze dat juist, een vaste vaartijd. De overtocht duurt gewoon altijd 1,5 uur. Alleen alles tegen kan roet in het eten gooien. Een storm met wat golven verpest nog het snelst deze tijd.  Met een normale stroom tegen dan staan de telegrafen op standje 10 (hoogste). Met stroom mee blijft het bij 6-7. Ze doen dit dus juist al!
Het personeel heeft hier lang aan moeten wennen, want de ETA op de GPS is ook niet helemaal correct, dus moesten ze geruime tijd oefenen met het inschatten van hoe snel ze moesten. Een stukje software zou een leuke uitkomst zijn...

Daarom snapte ik je bewoording "Verder zien we hier het effect van het niet maximaal benutten van het vermogen van de Vlieland. " niet, maar die stelling van je is dus niet juist ;).

PiebeJanMan:

--- Citaat van: Humtidumty op 26 juni 2011, 16:53:24 ---Mag ik hieruit opmaken dat aankomsttijden voor Doeksen tot nu toe geen doel is en dat men er ook niet naar streeft deze tijden te behalen of moet het meer worden gezien als: "De doelstelling betreffende de aankomst en afvaarttijden zijn anders geformuleerd." maar ze zijn nog streeftijden waaraan Doeksen zich wel conformeert?

--- Einde van citaat ---

In het vervoersplan van de concessie (=hoe de dienst er het komende jaar uit zal zien en wat voor dingen veranderd worden) staat gesteld dat het doel wordt om een vaste vaartijd aan te houden. Met de sneldienst is het verschil al marginaal, omdat deze eigenlijk altijd de vaargeul aanhouden en 3 knopen stroomverschil weinig uitmaakt op 34 knopen snelheid. De Vlieland heeft een stuk (over)vermogen, waarmee met tegenstroom meer vermogen ingezet wordt. Hierdoor heeft de Vlieland eigenlijk altijd 1,5 uur vaartijd. Het doel is om met de nieuwe Midsland hetzelfde toe te passen als bij de Vlieland, een vaste tijd van 1,75 uur tussen Harlingen en Terschelling. Probleem wordt dan dat de Friesland als reserveboot dit niet meer zal garanderen. Gelukkig reist, denk ik, nog geen 20% van de passagiers in een jaar met de reserve-RoPax.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie