Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (13/35) > >>

willem boot:

--- Citaat van: Leen op 30 maart 2011, 16:02:13 ---Beste Willem

Kan je er iets over zeggen want ik ben benieuwd

Leen

--- Einde van citaat ---

Jawel, maar nu niet. Er zijn ook andere dingen te doen. Een aspect is interessant: "De definitief vastgestelde versie zal voor de zomer bekend worden gemaakt op de internetsite www.centrumpp.nl."

Dat zou dus kunnen betekenen dat de concessie nog niet op heel korte termijn wordt verleend. Is dat zo, dan kan EVT keurig gaan rondvaren onder de bepalingen ODC. Dan wordt de toko "zittende reder" en krijgen we dus weer langere procedures, bezwaartermijnen en wat dies meer zij.

Nu moet ik je dus weer wat teleurstellen, Leen, want dat is natuurlijk typisch Overheid: aan tijd geen gebrek, kennelijk. (paarse smiley)

Leen:
Nog een keertje dan

De concessie:
Je kan het er mee eens zijn of niet ,de concessie komt er rond de zomer uiterlijk.
Deze concessie constructie wordt al toegepast in Engeland,  Frankrijk, Spanje, Griekenland en Scandinavie. En met succes in ieder geval qua ingezette vaartuigen  Naar Gotland bijvoorbeeld fonkel nieuwe schepen, eveneens naar de Faroer en Orkney eilanden , Bornholm is ook gevolgd evenals Corsica.
Bedrijven doen eigenlijk in gewijzigde vorm min of meer hetzelfde. Je besteedt activiteiten uit, laat dan gegadigden inschrijven en kan dan eisen stellen die hoger zijn als toen ze het zelf deden.

Opvallend vind ik dat de EVT en hun aanhangers  nog steeds niet zeggen wij willen de concessie, nee zij willen de concurrentie aangaan. En dat wil nu juist de centrale overheid weer niet, dus dit gaat niet gebeuren     

Stel je voor dat de concessie toch door de overheid onderhands niet zou worden verleend maar dat de beste zou worden gekozen op dit moment. Zou dat dan EVT worden met alleen zijn Spathoek en Stortemelk, ik dacht het dus niet.
Dus mijn conclusie is dat de EVT wil blijven concurreren in de markt tegen beter weten in. Misleiding noem ik dat, of ze moeten denken dat ze tegen Den Haag op kunnen, in dat geval vind ik het alleen maar dom. 
Ik heb de foto’s van de Spathoek gezien, leuk voor 1988, niet voor 2011. Wat schiet de toerist hiermee op niks, noppes, geen modern schip als de Vlieland of Dokter Wagemaker of Oerd of Uthlande of de tekeningen van Redmer van de nieuwe Schellingerland
En dan heb ik het er nog maar niet over hoe je zonder de terminal van Doeksen over te gaan op de Spathoek moet komen.   

En hoe nu verder. Doeksen zal zeker aandringen op handhaving als de concessiewet er is en met minister Opstelten aan het roer wordt dat nog wat. 
Het gejammer dat het allemaal oneerlijk is van groot tegen klein zeg het calimero effect hoor ik nu al.
Maar ja je had het kunnen weten
De voormalige eigenaar van de Spathoek zegt overigens ook nog lees ik op veerbootinfo dat de indienststelling wel 1 juni 2011 wordt, dan heeft de overheid dus weer een maand extra de tijd om het allemaal in stelling te brengen.

Keep on smiling

Leen

willem boot:
Klopt helemaal Leen. Ik denk wel dat Meynköhn dat niet van de wind heeft gehoord, dus er wordt hier in NL weer iets verteld dat misschien niet helemaal klopt. De Schleswig-Holstein is direct uitgeschreven in Duitsland en dus "Statenloos". Vandaar dat-ie ook gesleept moest worden en niet omdat het nu ineens een binnenvaartschip is. Het deed me even denken aan de voor menigeen bekende roman "Het Dodenschip", maar dat gaat misschien te ver (voor wie dat boek niet kennen: een zeeman zet de bloemetjes buiten, verliest zijn papieren, achterzeilt zijn schip en komt dan in de ambtelijke molen terecht, waarin hij niets bereikt. Zo wordt hij statenloos en komt terecht op een uitbuitersschip waar hij van z'n leven niet meer afkomt. Het heeft dus geen betrekking op de Schleswig-Holstein als schip, maar wel op z'n nationaliteit). In elk geval hebben alle certificaten voor de komende vijf jaar dus geen enkele waarde. Dat zal nog een behoorlijk traject worden en misschien is Shipdock daar straks heel blij mee. Mits de rekeningen worden betaald, natuurlijk, maar dat is altijd zo.  ::)
De Schleswig-Holstein is inderdaad niet iets dat je anno 2011 nog verwacht, niettemin een heel gezellig, maar verouderd schip. Mooi voor de foto's en de geschiedkundigen onder ons.  :-\
Inderdaad is duidelijk dat men het op de concurrentie in de markt wil gooien. Kansloos, zeker zoals de nieuwe ontwikkelingen zijn. Het wordt steeds duidelijker dat het allemaal wel interessant is, maar dat Terschelling er niets mee opschiet.

Of EVT nu weer die concessie laat vallen, daarvan ben ik niet overtuigd. Alleen inzetten op directe concurrentie zou inderdaad heel erg dom zijn, maar misschien hebben ze nog andere briljante ideeën.  ???

Geschiedschrijving is leuk, maar je beleid te baseren op de resultaten uit het verleden biedt zelden garanties voor de toekomst.

PiebeJanMan:
Er zijn een aantal bijlagen bij de definitieve concessie gekomen, hier staan een paar interessante dingen in! Ik kon me niet herinneren dat deze er een maand geleden al bij stonden...

willem boot:
Voor mij ook nieuwe zaken.

Nieuwigheid is in elk geval dat Waddentransport als de vrachtvervoerder naast de Scheepvaart- en Bergingsmij wordt genoteerd. Kennelijk zijn Lakeman en EVT geen partners.
Interessant is dat via deze concessie ernaar wordt gestreefd Arriva als OV-er op TS afhankelijk te maken van de bootdienst.
De eventuele overname van het varend materieel door een nieuwe concessionaris is een zwak punt. Dit soort taxatie-ideeën werkt volgens mijn ervaring daarmee, niet. Een taxatiewaarde van 3,5 jaar voor overgang is n.m.m. tamelijk riskant.
Verder zien we hier, dat het geïnstaleerd vermogen van de toekomstige schepen zal zijn gebaseerd op de vaste geplande aankomsttijden. Daar kan met slimme maatregelen een behoorlijk stuk winst uit worden gehaald.

Verder zien we hier het effect van het niet maximaal benutten van het vermogen van de Vlieland.  Kijk ook eens naar de eigendomsverhoudingen van de vloot: er wordt geleast (financial trouwens, anders is het geen "huur").

Interessant, ik zal het nog eens verder goed doornemen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie