Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (9/35) > >>

willem boot:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 13 februari 2011, 19:34:58 ---Zo te zien kan EVT dus zeggen dat ze auto's (vracht) vervoeren en "toevallig" de passagiers ook meenemen... Als ze het vervoer per auto maar goedkoop genoeg maken, kan dat vast wel uit met een 1440 kW motor en een minimum aan personeel.

--- Einde van citaat ---

Gezien de tekst lijkt me dat (voorlopig)  een stap te ver. Stel nu dat EVT de optie biedt, personenauto's over te zetten zonder passagiers, dat definieert als "vracht" (of nog gekker: zet ze op trailers), koopt u maar een kaartje bij de snelboot van Doeksen. Tarief auto's veel lager ---> dikke concurrentie met de Rederij.
Dat is dan één optie die je kunt bedenken en als ik nu eens een best glas West-Aleta neem, dan kom ik er vast nog wel op een paar.
Wat je  nu in die concessie ziet gebeuren is, dat men zich met uitzonderingsregels op het feitelijke verbod van vrij passagiersvervoer onder allerlei bestaande situaties probeert uit te wringen.

Ieder die ooit iets met zeetransport te maken heeft gehad, zal zich de naam Hugo de Groot herinneren en diens "De Mare Liberum" ("de vrije zee"). Wie niet terugschrikt voor wat leeswerk en de tijd neemt: lees dat, in elk geval op hoofdlijnen.

Vriend:
Personenauto's definiėren als vracht lijkt mij niet eens nodig. Er wordt in het besluit met geen woord gerept over personenauto's en de concessie wordt verleend voor het personenvervoer. Zie hier een hiaat in het besluit waarbij de kans groot is dat er straks grenzen afgetast gaan worden. De inzittenden van een auto buiten de concessie om vervoeren lijkt mij ook een stap te ver. Hooguit kun je discussiėren over de bestuurder van de personenauto. Immers bij een vrachtauto mag de persoon direct gerelateerd aan de vracht ook meevaren. Toch vind ik dat argument bij een personenauto niet erg sterk.

Op het vlak van personenauto's lijken er dus nog wel wat kansen te liggen. Zeker als er flink op prijs geconcurreerd wordt (en er ook nog eens iets achter die personenauto hangt). Als het verschil in tarief dan hoog genoeg is, zullen mensen het ongemak van 'apart van hun blik' overvaren ervoor over hebben.

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op 13 februari 2011, 23:00:06 ---Personenauto's definiėren als vracht lijkt mij niet eens nodig. Er wordt in het besluit met geen woord gerept over personenauto's en de concessie wordt verleend voor het personenvervoer. Zie hier een hiaat in het besluit waarbij de kans groot is dat er straks grenzen afgetast gaan worden. De inzittenden van een auto buiten de concessie om vervoeren lijkt mij ook een stap te ver. Hooguit kun je discussiėren over de bestuurder van de personenauto. Immers bij een vrachtauto mag de persoon direct gerelateerd aan de vracht ook meevaren. Toch vind ik dat argument bij een personenauto niet erg sterk.

Op het vlak van personenauto's lijken er dus nog wel wat kansen te liggen. Zeker als er flink op prijs geconcurreerd wordt (en er ook nog eens iets achter die personenauto hangt). Als het verschil in tarief dan hoog genoeg is, zullen mensen het ongemak van 'apart van hun blik' overvaren ervoor over hebben.

--- Einde van citaat ---

In het "Besluit", dat aan het concept programma van eisen is voorafgegaan, wordt onder personenvervoer eveneens verstaan de bij de personen horende motorrijtuigen. Bemande personenauto's (onder motorrijtuigen wordt meer begrepen dan dat) vallen dus onder de concessie. Voor 'onbemande" geldt dat dus niet (waarschijnlijk):

2. Met het in het eerste lid genoemde personenvervoer wordt tevens bedoeld
vervoer van personen die zich verplaatsen per motorrijtuig, bedoeld in artikel 1
eerste lid, onderdeel c, van de Wegenverkeerswet 1994, met uitzondering van
vrachtauto's, als bedoeld in artikel 1.1, van de Wet wegvervoer goederen2. De
bedoelde motorrijtuigen kunnen voorzien zijn van een aanhangwagen.

Bron: Besluit 2009.

Vriend:
Dat had ik niet gezien, het maakt het verhaal wel duidelijker. Een personenauto met alleen een bestuurder is dus sowieso al niet mogelijk. De discussie zal dus om de onbemande personenauto gaan. Het is echter zeer aannemelijk dat de personen die in de auto zaten, ook naar de overkant gaan. Per saldo gaan er dus een personenauto en de inzittenden hiervan naar de overkant. Het zal dus heel lastig worden om buiten de concessie om auto's over te zetten. Hooguit auto's die voor verhandeling (aan- en verkoop) van en naar het eiland gaan misschien.

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op 14 februari 2011, 13:43:27 ---Dat had ik niet gezien, het maakt het verhaal wel duidelijker. Een personenauto met alleen een bestuurder is dus sowieso al niet mogelijk. De discussie zal dus om de onbemande personenauto gaan. Het is echter zeer aannemelijk dat de personen die in de auto zaten, ook naar de overkant gaan. Per saldo gaan er dus een personenauto en de inzittenden hiervan naar de overkant. Het zal dus heel lastig worden om buiten de concessie om auto's over te zetten. Hooguit auto's die voor verhandeling (aan- en verkoop) van en naar het eiland gaan misschien.


--- Einde van citaat ---

Of dat lastig wordt, moeten we afwachten. verplaatsing van onbemande auto's is links- of rechtsom heel wel denkbaar en uitvoerbaar. Transportjongens zijn creatief genoeg om op een wettelijk probleem weer een sluwe oplossing te vinden. De hele concessieverlening is het begin van a) procedures/beroepszaken en b) het opzoeken van grenzen. Dat hele circus gaat jaren duren.
Het overzeten van "onbemande" auto's krijgt, naar ik denk, vooral te maken met het lossen op de haven van TS. Daar zit voorlopig de meeste kans om de "transportjongens" het leven zuur te maken.

Nog eens even verder denken: je laat de Schleswig Holstein "onbemande" auto's vervoeren. Je vaart af zo'n drie kwartier voor de Doeksen-boten. Dus laat je de automobilisten dat blik zelf aan boord rijden, je zegt: ga jij maar met de Tiger of zo, dan heb je mooi tijd aan de overkant om even rond te kijken en om zo en zo laat haal je je auto weer van boord. Die automobilisten gaan tegen een veel lager autotarief over. Wie krijgt dan de schuld? Doeksen omdat de auto's zo duur zijn en de overheid+Doeksen omdat die alleen passagiers mogen vervoeren. En jij mooi weer spelen als de zielige reder die zo hard wordt getroffen door de overheid die de monopolist zo mooi bevoordeelt.
Zo maar even een denkbeeldig scenario-tje, maar ik denk dat ik het zo zou spelen. Andere opties zijn natuurlijk ook denkbaar. Helaas is het West-Aletaglas leeg.  ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie