Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (8/35) > >>

willem boot:

--- Citaat van: PiebeJanMan op  2 juli 2010, 19:24:16 ---Weer een artikeltje op mijn site geschreven:

Terschelling wil concessies scheiden

Gemeente Terschelling liet in een brief naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat weten dat ze de concessie voor de eilanden liever gescheiden ziet per eiland. Volgens de gemeente zou de verbinding naar Vlieland niet rendabel zijn en dus het bootkaartje naar Terschelling duurder maken.
De gemeente stuurde deze brief naar aanleiding van het opgestelde conceptprogramma van eisen. Hierop kan een ieder reageren, Gemeente Terschelling moedigt dit zelfs aan. De termijn is verruimd van 30 juni tot en met 14 juli............ Lees verder

Lees verder: Veerbootinfo.nl

Bron: Veerbootinfo.nl

--- Einde van citaat ---

Even aan de bedoeling van de concessiewet herinneren: concurrentie in de markt eruit en verder ongewijzigde situatie ten op zichte van het Openbaar Dienstencontract, zittende rederijen krijgen de concessie onderhands toegewezen.
Dat waren gewoon harde afspraken. Dan komt politiek Terschelling, dat direct bij het hele concessieverhaal betrokken was en wijzigt die basisafspraken even op eigen houtje. "Betrouwbare" politiek?

willem boot:
Op het risico af, dat het zo langzaamaan vervelend gaat worden:  wat de gemeente Terschelling wil is in feite het "goedkoper" maken van het bootkaartje voor Terschellingers op kosten van de algemene middelen. Redenering: "als iets met verlies draait, dan is subsidi?ring normaal".
Ik dacht dan zo, dat we dat maar eens goed moesten doortrekken: de Terschellingers gaan over voor een sterk gereduceerd tarief, dat wordt gecompenseerd door hogere tarieven voor niet-eilanders.

Zelf heb ik hierin geen recht van spreken, maar als ik nu eens in de schoen van de normale toerist zou gaan staan, dan zou ik daartegenover kunnen beweren: "Waarom moet ik meer betalen dan die eilanders? Ik ben  toch ook gewoon Nederlander en dus wil ik gelijk behandeld worden:
1) Als ik lekker op Terschelling wil wonen, moet dat kunnen, ook in de sociale woningsector.
2) Als ik naar Terschelling wil reizen, dan wil ik niet betalen voor een ander, zoals ik nu doe."

Ten aanzien van het reizen kan ik als toerist dus beweren: ik wil tegen het eilander tarief over, of die eilanders moeten maar zelf ook mijn tarief betalen.

Dat zullen de Terschellingers dan vertalen als: dan voor iedereen eilander tarief, want meer betalen zullen ze zeker niet willen.

Gevolg: de hele santekraam maar "subsidi?ren". Heeft ook het voordeel dat dan alles met het "Openbaar Vervoer" gelijk wordt getrokken. Weg gezond veerbedrijf.....

Op Terschelling horen we voortdurend, dat de "vaste wal" zich niet zoveel met de eilanders moet bemoeien. Enkele weken terug stond er nog een huilerig stukje in "De Terschellinger" dat de eilanders worden achtergesteld tijdens het "Oerol". Men voelt zich dan op het eigen eiland niet meer thuis, was de strekking. Kennelijk gaat dat gevoel niet meer op als het om de eigen portemonnee gaat: dan is het inmiddels heel normaal, dat de Vaste Wal betaalt voor een goede verbinding. We hebben nu al gezien wat dat betekent: Den Haag gaat de hoedanigheid van de verbinding bepalen. Als de Concessie over 15 jaar afloopt, krijgen de eilanders nog meer te maken met de bemoeienis van de Vaste Wal. Nu is er nog een nauwe relatie tussen de Rederij en Terschelling, als straks de grote concessievechters zich ermee gaan bemoeien, kan Terschelling ook die relatie wel vergeten.

En wat hebben de dames/heren wijze Raadsleden dan bereikt in hun niet-aflatende solidariteitsstreven met de eigen beurs? Juist, men heeft nog minder over het eigen eiland te vertellen.

Ook die visch wordt duur betaald.

Ik ben net terug van twee weken Nordfriesland/eilanden/Halligen. Uiteraard veel veerschepen gezien en dan sta je daar tegen een grote verscheidenheid van zelfstandige ondernemingen aan te kijken, die het prima voor elkaar hebben, massa's toeristen en eilanders overzetten en dat allemaal zonder subsidies, overheidsbemoeienis en concessies. Waar echter ook gewoon "in de markt" wordt geconcurreerd. Niks mee mis, het loopt daar prima. En dan ga je je toch in alle ernst afvragen waar dit idiote Nederlandse circus nu toch allemaal voor nodig is.

Vriend:
Na de berichten over de watertaxi en de geruchten over het ‘nieuwe’ schip van EVT, wordt er vaak gesproken over wat er straks buiten de concessie valt. Ik heb daarom geprobeerd het besluit van 23 december 2009, waarnaar ik in het topic watertaxi verwees, kort samen te vatten op dit punt. Wat valt er straks buiten de concessie?

Vervoer met als hoofdmotief recreatie
Waarbij de vaartijd een belangrijke (maar niet de enige) indicatie is.
Vervoer van een beperkte groep bij elkaar horende personen
Voorbeelden hiervan zijn een bruiloft of bedrijfsuitje . Verenigingen e.d. vallen wel onder de concessieplicht als het lidmaatschap voor een ieder openstaat.
Project transporten
Bijvoorbeeld vervoer waarbij machines maar ook personeelsbusjes worden getransporteerd voor onderhoudswerkzaamheden.
Verbindingen met kleinere schepen
Deze kleinere schepen mogen maximaal 12 personen vervoeren, bijvoorbeeld de watertaxi’s.
Vervoer tussen de eilanden
Hierbij is het niet toegestaan om vanaf de vaste wal te varen, uitsluitend inter-insulair dus.
Ontheffing
Hierover beslist de Minister van Verkeer en Waterstaat. Hierbij moet gedacht worden aan de situatie waarbij er vervoersvraag ontstaat waaraan de concessiehouder niet kan voldoen.
Vrachtvervoer
Goederen- en vrachtwagenvervoer, inclusief personen direct gerelateerd aan het vervoer van de vracht,  vallen buiten de concessie.

De paragraaf (3.5) over de positie van het vrachtvervoer vind ik op het einde niet erg duidelijk.  Het lijkt erop dat er al een minimale borging voor vrachtvervoer in het OD-contract zit. Dit kan daarnaast aanvullend geregeld worden met de concessiehouder voor het personenvervoer of een andere partij.

Feitelijk blijft er voor EVT dus hetzelfde over als hetgeen Wadden Transport nu doet. Voor personenauto’s zie ik geen mogelijkheid. Of EVT en Wadden Transport in elkaars vaarwater geraken? Wellicht zoeken ze elkaar op in de vorm van samenwerking. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen, ze zijn geen vriendjes met Doeksen………

Link naar het volledige besluit: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-30.html

willem boot:
Bij vervoer zijn allerlei alternatieven denkbaar, ook personenauto's. Het zou natuurlijk kunnen leiden tot situaties die zullen vragen om juridische antwoorden. Laat ik er niet te diep op ingaan, maar autovervoer los van de chauffeur komt op de bootdienst wel degelijk voor, zij het niet op grote schaal. Er wordt over dit soort zaken veel te gemakkelijk gedacht, de oplossingen worden dan weer gezocht in formuleringen die dan "sluitend" moeten zijn. Meestal leidt dat tot ellenlange voorschriften waar uiteindelijk niemand mee opschiet.

PiebeJanMan:
Zo te zien kan EVT dus zeggen dat ze auto's (vracht) vervoeren en "toevallig" de passagiers ook meenemen... Als ze het vervoer per auto maar goedkoop genoeg maken, kan dat vast wel uit met een 1440 kW motor en een minimum aan personeel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie