Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (7/35) > >>

willem boot:
De reactie van Terschelling is volstrekt duidelijk: baas spelen, "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken". Ook hier weer wordt duidelijk dat politici, gevoed door hun ambtenaren, kennelijk aan grenzenloze zelfoverschatting lijden.
De cijfers die het Rebelrapport geeft, zijn deels schattingen en deels onvolledig. Als er al een "winstmarge' van 45% gehaald wordt, dan is dat in elk geval niet het "rendement" dat de brief van TS noemt. "Rendement" is namelijk datgene wat er helemaal aan het eind overblijft, afgezet tegen het eigen vermogen. Ook hier geeft de raad van TS aan dat ze niet weet waarover ze spreekt. Trouwens, Jeroen, het is al jaren gebruik dat de overheid zich meent te kunnen permitteren te bepalen wat iemand mag verdienen. Kijk maar eens hoe dat fiscaal bij een eenmanszaak uitwerkt.
Het is inderdaad van de gekke dat in deze concessie de inning van toeristenbelasting moet worden meegenomen. Ondernemers zijn per definitie al onbezoldigde belastinginners (BTW) en zo komt onze "democratische" bestuurslaag weer aan meer geld op een goedkope manier. Maar het is natuurlijk wel zo, dat bij de TSM zich een mannetje daarmee moet bezig houden, vanzelfsprekend, en die zit al in het tarief verwerkt. Typisch voor de politiek is dan, zich wel druk te maken over andere componenten, die van invloed zijn op tarief of dienstverlening, maar niet als het weer om de eigen beurs gaat. Een dubbele moraal heet dat.
Verder zit er weer een stukje hobby in van een der raadsleden: het Schuitengat, waar men nu weer en milieusmoes bij heeft bedacht. Wat er aan brandstof nodig is om die geul op peil te houden, wordt niet ingecalculeerd. Kennelijk lopen er nog steeds lieden rond, die denken dat ze het morfologisch systeem van de Waddenkust kunnen beheersen zonder rekening te houden met de natuurlijke gang van zaken. Ook hier een stuk zelfoverschatting van jewelste, maar, als dat niet op je eigen begroting drukt, dan kan je makkelijk veel eisen, nietwaar? Of anders graai je weer in een "subsidiepot". Waar dat geld vandaan komt, zal de heertjes een zorg zijn, zolang ze er zelf maar beter van worden en mooi weer kunnen spelen naar hun kiezers, die ze in feite even hard belazeren.

Het belang van deze operatie gaat daarom veel verder dan concurrentie ja of nee: het toont openlijk aan hoe onvoorstelbaar ziek dit politieke systeem is, waarin politieke uilskuikens de fa?ade zijn voor regelneverige ambtenaren die zich zo langzaamaan gaan gedragen als de regentenkaste uit de pruikentijd. Mijns inziens is dit nu een uitstekend voorbeeld waarom Fortuyn en Wilders zoveel aanhang wisten/weten te trekken.

Wat betreft de Rederij: die heeft hierop zwaar ingezet en n.m.m. onvoldoende gezien in welke slangenkuil men is getrapt. Als je politieke bescherming inroept, "wordt de visch doorgaans duur betaald".

Ik kan maar beter een politieke column gaan schrijven, geloof ik.... ;D

Leen:
Je moet er toch niet aan denken dat de concessie verlening over 15 jaar naar de provincie gaat.
Gelukkig duurt dat nog even.
Misschien gaat het dan zo als in Zweden. Je scherpt de idiote eisen zodanig aan dat geen rederij er meer zin in heeft. 
Moet je ze aanpassen want anders zit een eiland zonder verbinding. Is zoals ik vertelde naar Gotland al gebeurd dus je weet maar nooit.


Leen

willem boot:

--- Citaat van: Leen op  2 juli 2010, 14:14:23 ---Je moet er toch niet aan denken dat de concessie verlening over 15 jaar naar de provincie gaat.
Gelukkig duurt dat nog even.
Misschien gaat het dan zo als in Zweden. Je scherpt de idiote eisen zodanig aan dat geen rederij er meer zin in heeft. 
Moet je ze aanpassen want anders zit een eiland zonder verbinding. Is zoals ik vertelde naar Gotland al gebeurd dus je weet maar nooit.


Leen

--- Einde van citaat ---

Ik vrees dat je dit niet helemaal juist inschat, Leen. Voor zover ik goed heb gelezen in alle ambtelijke stukken, is het de bedoeling dat de bewaking van de concessie direct naar de Provincie gaat. De heren/dames overheden bereiken daarmee wat ze al tientallen jaren hebben geprobeerd: de bootdiensten naar de Wadden voor wat betreft personenvervoer onder het OV rangschikken en voor het overige feitelijk onder de Verenwet 1921 hangen. Die bepaalt, dat de Provincie zowat alles moet goedkeuren: tarieven, dienstregeling, materieel. Alle Waddenrederijen hebben zii tot nu toe daaraan kunnen onttrekken, omdat het "veer" langer is dan 2500 m (resultaat van jurisprudentie op basis van het Binnenvaartaanvaringsreglement). Met de concessiewet haalt men dat via een achterdeur naar binnen.

Het zal er echt niet vrolijker op worden. Vraag is of met deze concessies de Rederij niet een enorme Pyrrhusoverwinning heeft behaald. Voor mij is het antwoord duidelijk.
Op deze manier worden de bootdiensten gewoon verpolitiekte veren. Gezien de ontwikkeling op Ameland en Schiermonnikoog (van Rijksveer naar geprivatiseerde, succesvolle onderneming), blijkt men daarvan niets te hebben geleerd. Maar ja, het gaat nu eenmaal om macht, ongeacht of de vraag wordt beantwoord waar dat goed voor is.

Ik ben trouwens nu bezig met onderzoek naar de historie van de bootdiensten op Ameland en Schiermonnikoog. Natuurlijk speelt dan deze ontwikkeling op de achtergrond mee. Ik kan jullie verzekeren, dat bij lezing van alle stukken je de haren te berge rijzen. Feitelijk wordt die toestand gewoon hersteld en uitgebreid naar TS en VLL. Op Texel lachen ze zich helemaal krom (voorlopig, natuurlijk.....).

Vriend:

--- Citaat van: willem boot op  2 juli 2010, 14:40:35 ---Feitelijk wordt die toestand gewoon hersteld en uitgebreid naar TS en VLL.

--- Einde van citaat ---

Doet me denken aan een spreekwoord, was iets met een ezel en een steen.......  ;D

PiebeJanMan:
Weer een artikeltje op mijn site geschreven:

Terschelling wil concessies scheiden

Gemeente Terschelling liet in een brief naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat weten dat ze de concessie voor de eilanden liever gescheiden ziet per eiland. Volgens de gemeente zou de verbinding naar Vlieland niet rendabel zijn en dus het bootkaartje naar Terschelling duurder maken.
De gemeente stuurde deze brief naar aanleiding van het opgestelde conceptprogramma van eisen. Hierop kan een ieder reageren, Gemeente Terschelling moedigt dit zelfs aan. De termijn is verruimd van 30 juni tot en met 14 juli............ Lees verder

Lees verder: Veerbootinfo.nl

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie