Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (6/35) > >>

Leen:


Gelukkig dat gemeenten niet echt mogen mee beslissen. Want wat die allemaal uitkramen is te gek voor woorden.
Zijn raadsleden nou dom of doen ze alsof.

En wat de concessie betreft:  Overvragen door ambtenaren die alles willen regelen komt niet alleen in Nederland voor.
Een concessie voor de veerdienst naar Gotland moest worden aangepast ( dus gedereguleerd ) omdat er geen rederij was die het onder die condities wilde doen.

Lijkt ook hier met idiote gemeenteambtenaren als op Terschelling niet uitgesloten

En trouwens waarom moeten de burgers op Vlie meebetalen net als alle Nederlanders aan het steeds maar uitbaggeren van de vaargeul naar Ters.  En de route naar Ters is langer,  kost dus ook meer brandstof, tarief niet hoger dan naar Vlie en zo kan ik nog wel meer bedenken. Wat een onzin allemaal.


Leen

willem boot:

--- Citaat van: Pollendam op 30 juni 2010, 21:03:52 ---Meningen moeten gerespecteerd worden
Graag respect voor een ieder al zijn we het lang niet altijd eens.

--- Einde van citaat ---

meningen worden gerespecteerd, ook hier. De aard van een "democratisch" bestuurd land is, dat we het hartgrondig oneens kunnen zijn met de bestuurlijk en ambtelijk verantwoordelijken, zeker als die gewoon onzin uitkramen, zoals uit de concessievoorwaarden in concept duidelijk blijkt. Wij betalen belasting voor een goed functionerend overheidsapparaat, dat een geolied lopende samenleving ondersteunt. In dit geval is daarvan geen sprake.

Als er dan nog eilander gemeentebesturen zijn, wier contact met de vaste wal uitsluitend zo goed kan verlopen door zware subsidies van mensen die hun eiland bezoeken, daarbij ook nog eens een greep in de staatskas willen doen omdat zij niet "solidair" wensen te zijn met een klein naburig eiland, dan wordt het hoog tijd de democratische rechten eens ter hand te nemen.

De gemeentebestuurders van Terschelling hebben dit in de jaren '70 ook al eens getracht: in Zeeland werden de PSD gesubsidieerd, en dat moest op Terschelling ook maar even. De heren bestuurders wisten niet eens over welke bedragen en welke achtergronden ze spraken. Ook dat lijkt hier weer het geval. Ook daar mag op worden gewezen.

We gaan nu in elk geval eens afwachten, hoe de inspraakronde, die gisteren is gesloten, nu gaat verlopen en of er inderdaad geluisterd wordt naar diegenen die van hun democratisch recht gebruik hebben gemaakt.

Leen:


Beste mensen, T
Bijgaand een kopie van de brief die de gemeenteraad van Terschelling aan het rijk stuurde.
Zoals ik in een vorige mail al geagiteerd aangaf vind ik sommige zaken toch wel erg ver gaan.
Zoals het een rederij verplichten de toeristenbelastig te innnen ( 1e dag ) en te stellen dat de rederij financiele steun moet geven aan evenementen op het eiland. Het wordt toch te gek dat een bedrijf moet gaan sponseren.
De passage over het Schuitengat is wel belangrijk, maar dat zal een kwestie van geld zijn.
Dan de splitsing van de concessie.
Het is maar de vraag of dat goedkoper is.
De reserveboot nu Midsland straks Friesland is bedoeld voor beide eilanden
Aparte reserve boten want dat volgt uit een splitsing lijkt me ook naar Ters veel duurder. 
Als je naar alle reacties kijkt is men er wel van doordrongen dat men concurrentie in de markt maar heeft laten varen.
En dan de opmerking over de winst, die moet terugkomen zegt men, zou men dat bij alle hotels, huisjesmelkers enzv op Ters willen, worden kamers en huurprijzen denk ik fors lager.


Leen

PiebeJanMan:
HAHA! Gemeente Terschelling wil dat studenten met OV-kaart gratis met de veerboot mogen.... Belachelijk, maar wel handig voor mijzelf :P. Mag Doeksen ook nog apparaatjes aanschaffen om studenten-OV-chipkaarten te scannen....

 Ik ben nog steeds van mening dat het geen openbaar vervoer moet worden!
Wat ik dan wel weer handig zou vinden is dat je straks je bootkaartjes op je OV-chip kunt zetten (nu kunnen er ook reisproducten op) en daarmee kunt afrekenen. Ook inchecken als de boot nog niet vol is moet dan direct kunnen.

Jongens, wat zijn we raar bezig met al die rare regeltjes. 80% van de regels maken het bootkaartje alleen maar duurder en de concessie zelf hakt er dan ook nog bij in qua kosten... Ik snap niet dat Doeksen dit wil....

Vanwege tentamens en familie-omstandigheden heb ik helaas geen reactie meer kunnen geven op het conceptprogramma van eisen.

Vriend:
Als je de reactie van de gemeente Terschelling op het concept 'Programma van eisen Waddenveer' leest, dan schiet ik toch wel in de lach. Het stuk is blijkbaar onvoldoende toegespitst op een veerdienst en wat een geneuzel over bijvoorbeeld een bedrijfslogo. Hebben ze niks beters te doen op kosten van de belastingbetaler.

Lees ik nu goed dat volgens het Rebelgroeprapport de winstmarge 45% is. Zit de verliesgevende Vlielanddienst daarbij in?
'Wij beschouwen een rendement tussen de 7% en 8% als een redelijke winst' Je mag zoveel beschouwen, maar waar is dit op gebaseerd? Ik weet niet of de cijfers juist zijn, ik heb daar zelf geen verstand van maar de gemeente wel? Als we de TESO bekijken, die geen winstoogmerk kent in die zin dat winst die gemaakt wordt ten gunste komt van de veerdienst of de prijs van het bootkaartje, dan zitten die al op ruim 11% als ik de cijfers 2007-2008 op Wikipedia mag geloven. Ik ben me ervan bewust dat dit een ander soort dienst is maar toch.

Dan de solidariteit met Vlieland. De Vlielanddienst is verliesgevend maar wat moet daar dan bij? Terschelling profiteert wel van het gezamenlijk gebruik van een reserveschip, twee snelboten en een vrachtschip dat af en toe een extra ritje naar Vlieland maakt. Ik kan me zo voorstellen dat het gezamenlijk gebruik van de havenfaciliteiten in Harlingen ook effici?nter is. Maar men wil wel dat de dienst op Vlieland gesubsidieerd wordt, dus wel de lusten en niet de lasten.

Zet nu eens de besparing voor de dienst op Terschelling door de combinatie met de dienst op Vlieland af tegen wat de laatstgenoemde kost. Als er trouwens ??n Waddeneiland is die op dit punt recht van spreken zou hebben, dan is dat Ameland. Bij Wagenborg zie je ook dat de dienst op Schiermonnikoog alleen zo kan bestaan in combinatie met de dienst op Ameland. Maar die twee diensten delen geen schepen met elkaar (wel uitwisselbaar) en maken gebruik van verschillende havens aan de vaste wal.

Ik denk dat Doeksen aardig in een spagaat gezeten heeft met de vraag of ze die concessie wel willen. Aan de ene kant wel om het alleenrecht te krijgen. Aan de andere kant niet vanwege de bemoeienis (lees macht) van de overheid. Of moet ik zeggen overheden, die zoals we zien weer met elkaar gaan bakkeleien over iets waar ze geen verstand van hebben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie