Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (5/35) > >>

PiebeJanMan:
Terschelling is voor subsidie veerdienst Vlieland

WEST-TERSCHELLING - Het rijk moet de verliesgevende veerverbinding tussen Harlingen en Vlieland subsidiëren. Dat willen burgemeester en wethouders van Terschelling. Het bootkaartje naar Terschelling kan dan goedkoper worden, verwachten ze.

De overheid wil de waddenveerdiensten onder de Wet Personenvervoer scharen. Daarmee worden ze gelijkgesteld met het openbaar vervoer. In Nederland is het gebruikelijk dat het rijk onrendabele lijnen subsidieert, zei wethouder Teun de Jong dinsdagavond in de raad. Het college gaat hier op aandringen.

Ik ben het hier absoluut niet mee eens! Terschelling en Vlieland horen nou eenmaal bijelkaar (sneldienst+reserveschip) en ik denk dat het bootkaartje helemaal niets goedkoper wordt. Ik vraag me ook af of gemeente Terschelling enig idee heeft hoeveel geld de Vlielanddienst moet krijgen van Terschelling. Ik denk dat dat maar marginaal is. De concessie wordt ook per 2 eilanden gegeven dus ik denk dat dit ook niet mogelijk is...

En ik zou zeggen; als Vlieland niet rendabel is, zorgen ze er maar voor dat het rendabel wordt (Kleiner schip enzo)...

willem boot:
Of we het er nu mee eens zijn of niet, dat zal niet veel uitmaken, vrees ik. Kijk eerst eens naar de reacties bij het stukje in de Leeuwarder:  "o, o, wat is die boot toch duur en wat maakt Doeksen toch veel winst." Altijd weer hetzelfde oerstomme gemekker. Altijd en eeuwig datzelfde verband tussen wat er uit de knip gaat en niet vragen wat er voor nodig is om zo'n tochtje mogelijk te maken. Dan natuurlijk weer de ongelooflijke schijnheiligheid van de Terschellinger politiek dat het voor Terschelling "goedkoper" wordt, who cares about Vlieland? Wel even vergeten dat elk Terschellings bootkaartje dik wordt "gesubsidieerd" door de veel "duurdere" bootkaartjes voor niet-eilanders. Ook even snel vergeten dat in het boottarief ook nog eens "toeristenbelasting" zit, waarmee de Terschellinger politiek haar waterhoofd van een apparaat kan handhaven. Natuurlijk kan je je dan afvragen of, als het Terschellinger bootkaartje goedkoper wordt door subsidie op de Vlielander dienst, wie er dan feitelijk wordt gesubsidieerd?
En dan natuurlijk het onmiddellijke psychologische effect van het gelijkstellen van de bootdiensten met 'openbaar vervoer", waarvan de dames en heren dan maar onmiddellijk aannemen dat het "normaal" is dat dat moet worden gesubsidieerd "dus ook de bootdiensten".

Zoals ik veel eerder hier en elders heb betoogd: subsidies verhullen de prestatie en de daarvoor noodzakelijke prijs. Wie de prijs niet bij de prestatie laat, haalt de ineffciency in huis. Als je iets wilt hebben en je vindt het "te duur" dan koop je het niet, maar dan komt de politiek en die gaat dan "leuke dingen doen". Gevolg: alle realiteitszin van wat iets nu eenmaal kosten moet is weg. Het is de typische zo langzamerhand kennelijk ingekankerde nederlandse mentaliteit, gevoegd bij een onvoorstelbaar gebrek aan zelfs de meest basale kennis. Men zou zich veel scherper moeten realiseren, dat de kosten van dergelijke ondernemingen nu zo hoog oplopen vanwege vooral de krankzinnige belastingcomponent in dit soort kosten (vooral personeel, minimaal 32% loonbelasting, 29% minimaal vennootschapsbelasting, 25% dividendbelasting en allerlei accijnzen, BTW 19%, ga zo maar door). Het "dure" wordt uitsluitend door diezelfde subsidi?rende overheid veroorzaakt. En dat ziet de passagier niet. Diezelfde overheid vertelt liever niet dat, als ze wat minder belasting zouden heffen, er wat minder subsidies nodig zouden zijn = resultaat van de manoeuvre = 0, maar wel heel wat minder zinloos geld rondpompen, waarvan nu alleen ambtenaren leven.

De remedie die de politiek hiertegenover stelt is het stimuleren van het efficiencystreven van de ondernemingen, bijvoorbeeld door "concurrentie",  die dan niet "in", maar "om" de markt gaat spelen met alle lachwekkende gevolgen van dien. Een interpretatie van "marktwerking" die elke logica volstrekt tart.

Voor deze ontwikkeling heb ik al lang geleden gewaarschuwd. Het hoort bij overheidsbemoeienis met een bedrijfstak waar ze geen moer verstand van hebben. Het zijn precies de ontwikkelingen die wel moesten volgen op de "concessiewet" en precies die, waarom ik daar een verklaard tegenstander van ben. Helaas mosterd na de maaltijd.

HansG:
Wat ik me wel eens afgevraagd heb, zou het niet rendabeler zijn voor Vlieland om alleen een snelboot in te zetten voor passagiers en al het vrachtvervoer met de Noord-Nederland te verschepen? Het scheelt sowieso de aanschaf van ??n schip.

Maar waarschijnlijk hebben de geleerden hier al eens rekenmodellen op los gelaten?

gr. Hans.

Vriend:

--- Citaat van: HansG op 30 juni 2010, 15:18:57 ---Wat ik me wel eens afgevraagd heb, zou het niet rendabeler zijn voor Vlieland om alleen een snelboot in te zetten voor passagiers en al het vrachtvervoer met de Noord-Nederland te verschepen? Het scheelt sowieso de aanschaf van ??n schip.

Maar waarschijnlijk hebben de geleerden hier al eens rekenmodellen op los gelaten?

gr. Hans.

--- Einde van citaat ---

Geen gekke gedachte, maar voor Vlieland is bewust gekozen voor gecombineerd passagiers- en vrachtvervoer en uiteraard enkele auto's. Je ziet de Noord-Nederland ook niet zo vaak op Vlie varen. Een kleinere boot voor passagiers en apart vervoer van vracht en auto's met de Noord-Nederland is ook een scenario. Het is alleen de vraag of je het dan alleen met de Noord-Nederland redt als vrachtboot, dan moet er misschien weer een bootje bij. Met veel kleine bootjes varen is kostentechnisch in het verleden al niet effici?nt gebleken. Zoals je al aangeeft, het zal gerust door de geleerden uitgedokterd zijn.

willem boot:

--- Citaat van: HansG op 30 juni 2010, 15:18:57 ---Wat ik me wel eens afgevraagd heb, zou het niet rendabeler zijn voor Vlieland om alleen een snelboot in te zetten voor passagiers en al het vrachtvervoer met de Noord-Nederland te verschepen? Het scheelt sowieso de aanschaf van ??n schip.

Maar waarschijnlijk hebben de geleerden hier al eens rekenmodellen op los gelaten?

gr. Hans.

--- Einde van citaat ---

Vast wel. Probleem is, dat buiten het toeristenseizoen (en tegenwoordig horen daar ook de weekends bij) de vervoersvraag van passagiers gewoon te klein is. Misschien zou men zelfs 's winters genoeg hebben aan de oude 'Vlieland'.  Het hele passagiersvervoer op een snelboot overdoen leidt 's winters tot een veel te grote capaciteit die erg duur is in brandstof en 's zomers is die gewoon te klein. Standaard de hele zaak op 2 schepen laten aankomen vergt daarom weer meer "subsidie", ongeacht of die uit de resultaten van de TS-dienst komen of van "elders".

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie