Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Concessie/ODC
PiebeJanMan:
https://lc.nl/friesland/waddengebied/Waddenveren-als-openbaar-vervoer-Dit-zijn-de-voor-en-nadelen-45506808.html
--- Citaat ---Waddenveren als openbaar vervoer? Meer nadelen dan voordelen – en wat kost een bootkaartje eigenlijk?
Goos Bies • Vandaag, 06:18 • Waddengebied
Waarom zijn de Waddenveren naar Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog eigenlijk geen openbaar vervoer? En zou dat een oplossing zijn voor de donkere wolken boven het Waddenvervoer?
Wat geldt in Nederland als openbaar vervoer?
Dat is volgens de 25 jaar oude Wet personenvervoer: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of via een geleidesysteem voortbewogen voertuig. Vervoer over water valt dus formeel niet onder deze definitie.
Wat zijn de hete hangijzers?
Op basis van interviews met consumenten, reizigers, ondernemers, rederijen, gemeenten, de provincie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn er zeven ‘bevindingen’ gedestilleerd. De verwachting is dat hierin verbetering kan optreden als de Waddenveren een ov-status krijgen.
Het gaat dan over de ‘levensader’-functie van de Waddenveren, de als hoog ervaren prijs van de kaartjes, het verplichte reserveren voor de boot en de frequentie van de overtochten. Verder spelen frustratie over de afstand tot de concessieverlener (dat is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die verleent vergunningen voor vijftien jaar), is verduurzaming een punt van zorg en is de vaargeulproblematiek een van de belangrijkste zorgpunten.
Wie zegt dat?
Dat heeft onderzoeksbureau APPM in kaart gebracht in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aanleiding was een motie van de VVD in de Tweede Kamer. De regeringspartij vroeg in maart 2024 om te onderzoeken wat er nodig is om de Friese Waddenveren aan te merken als openbaar vervoer.
Wat zijn de voordelen?
Die zijn er slechts beperkt. Met de OV-chipkaart kun je dan op de boot. Mogelijk kunnen studenten dan voortaan gratis of tegen gereduceerd tarief van en naar de eilanden varen.
Wat zijn de nadelen?
Een veelvoud. Om met de OV-chipkaart de boot op te kunnen, moet de infrastructuur worden aangepast. Dat kan een half tot heel miljoen euro kosten per vaarroute. Bovendien moet het oude systeem in de lucht gehouden worden voor het vervoer van auto’s op de veerboot.
Het gratis reizen door studenten moet ergens gecompenseerd worden, bovendien kan dit een flinke aanzuigkracht op studenten hebben. Er zijn ook flinke investeringen in toegankelijkheid vereist.
Van de Friese Waddenveren openbaar vervoer maken zorgt voor precedentwerking. Naar Texel en op andere veerdiensten zal de vraag gesteld waarom die niet óók aangemerkt worden als ov.
Worden de problemen opgelost met een ov-status?
Nee, een ov-status draagt niet direct bij aan een betere dienstverlening, volgens het onderzoeksbureau uit Hoofddorp. Bijna alle punten van zorg kun je ondervangen door ze als eisen of voorwaarden op te nemen in de nieuwe concessies. Alleen subsidieverstrekking is niet mogelijk, daar is een wettelijke basis voor vereist.
Een paar voorbeelden: ov-status verandert niet per definitie iets aan de prijs. Over reserveren klaagt bijna niemand. Alleen naar Ameland en in de avonduren is er behoefte aan uitbreiding van overtochten. Ameland is sinds twee jaar het enige Friese Waddeneiland zonder watertaxi in de avonduren. Een ov-status verandert echter niks aan de frequentie.
Duurzaamheid vergt enorme investeringen. De veerdiensten zijn nu nog rendabel. Er is vrees voor oplopende kosten. Omdat de concessiehouder budgetneutraal moet opereren, zullen meerkosten verrekend worden in bootprijzen. Deze zorg blijft bij een ov-status. Vaargeulen blijven dichtslibben, met of zonder aanmerking als openbaar vervoer.
Wat kost een bootkaartje eigenlijk?
Retour veerdienst Vlieland: toerist: 32,40; eilander: 8,65
Retour veerdienst Terschelling: toerist: 32,40; eilander: 8,65
Retour veerdienst Ameland: toerist: 19,35; eilander 7,25
Retour veerdienst Schiermonnikoog: toerist 19,55; eilander 7,25
Toeslag sneldienst: 6,30 tot 8,65 euro
Is dit besproken in het jaarlijkse Wadden-debat?
Nee, de ChristenUnie drong wel aan op een ov-status. Het CDA vroeg om een brief met mogelijke oplosrichtingen. GroenLinks-PvdA stelde vast dat het Rijk of de provincie overal het openbaar vervoer meefinanciert ,,en hier gebeurt dat niet”.
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) antwoordde eerder op Kamervragen dat zijn ministerie geen subsidie (budget) heeft voor de Waddenveren. Op donderdag 6 februari antwoordde hij dat hij onderzoek aan het doen was naar de voor- en nadelen van het aanmerken van de Friese Waddenveren als openbaar vervoer. ,,Dit gaan we zo spoedig mogelijk naar de Kamer sturen, als we daaruit zijn. Wel wil ik de uitkomsten van het onderzoek eerst bespreken met de bestuurders.” Dat zal in juni plaatsvinden.
Een week later zit het rapport Waddenveren aanmerken als OV ineens bij de Kamerstukken. Het stuk is donderdag 20 februari onderdeel van het ov-debat.
--- Einde van citaat ---
Jart:
Hallo allen,
Is er ook al bekend over er andere belangstellenden zijn voor de nieuwe concessie waddenveren, voor Terschelling en Vlieland?
Wat ik niet helemaal begrijp is dat Doeksen in 2026 (als de ze de concessie krijgen) opdracht geven voor een vervanger voor de koegelwieck, terwijl de nieuwe concessie pas ingaat in 2029. Is het proces voor de gunning dan al in 2026 afgerond?
Bedankt
Jart
cupdruchan:
Feitelijk is er nog helemaal niemand.
men is nu op het ministerie een pakket van eisen aan het opstellen.
Daarna gaat de inschrijfperiode pas open.
Aan het einde van die inschrijfperiode (in 2026) wordt pas bekend wie de nieuwe consessie krijgt toegewezen.
Doeksen doet nu al beloftes( en dat is mooi) maar deze zijn afhankelijk van de toewijzing.
(mocht dit niet juist zijn hoor ik dit graag)
Bootjesfan:
Klopt helemaal. Rederijen die interesse hebben zullen zich ook op dit moment niet openbaar melden tot de inschrijving open gaat denk ik.
Maar je kunt er wel vanuit gaan dat er genoeg animo is, dat is er al decennia lang bij allerlei rederijen om diverse redenen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie