Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (27/35) > >>

asjemenou_loeki_midsland:
Ik hoorde t net op bnr nieuwsradio.
Anyway ik hoop dat de Midsland in deze nieuwe ontwikkeling nog even gespaard blijft en gewoon de extra diensten blijft varen de hele zomer en september [ Rock & roll weekend ]

Wim Vink:
Ook Nu.nl heeft dit nieuws:

TERSCHELLING – Rederij Doeksen wordt het enige bedrijf dat een veerdienst biedt van Harlingen naar Terschelling en Vlieland. De veerverbinding van en naar beide eilanden komt in één hand. Dit meldt de website Nu.nl
Hiermee komt een einde aan een jarenlange concurrentiestrijd tussen Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). In de volksmond werd het zelfs de veerbotenoorlog genoemd. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) bracht beide partijen om de tafel.
Rederij Doeksen neemt het schip en veerdienst over van de EVT. Hier mee komt dus een einde aan de activiteiten van de EVT. Bovendien krijgen eilandbewoners meer te zeggen over het Vervoersplan bij Doeksen, zoals veranderingen in dienstregeling en de dienstverlening aan passagiers. Met dit besluit is de veerverbinding voor de komende 15 jaar veiliggesteld.
De afspraken tussen rederij Doeksen en EVT zijn gekoppeld aan het schikkingsarrangement tussen de Staat en EVT. EVT krijgt van de Staat een vergoeding van 9 miljoen euro. In ruil daarvoor trekt EVT alle juridische procedures in.
De EVT voer sinds 2008 op Terschelling uit onvrede met het alleenrecht van Doeksen om op het Waddeneiland te varen.

Bron: Nu.nl

Evert Jan:
Ik ben benieuwd wat dit met de plannen van Doeksen doet, m.b.t. de Midsland, de Spathoek (nieuwer maar traag), wel of niet verbouwen NN, of alleen verlengen? En natuurlijk de beoogde LNG nieuwbouw. Proficiat aan beide rederijen dat ze er toch uitgekomen zijn, voor beiden noodzaak want zo ging het niet langer, ook voor de bewoners van Vlieland en Terschelling zal dit rust brengen.
Voor het forum weer voldoende stof in de komende tijd...

Gr. Evert Jan

Vriend:
In tegenstelling tot de meesten ben ik niet op voorhand verheugd met dit nieuws. Het is in de eerste plaats mooi dat de langslepende kwestie nu voorbij is, echter de prijs (voor rekening van de belastingbetaler) die dit heeft levert tegelijkertijd een behoorlijk wrange nasmaak op. Ook is het werkelijke probleem rondom de aanbesteding van de concessie nooit echt opgelost. Het is nu een kwestie van uitvoeren terwijl niemand bezwaar maakt (dankzij een hele grote zak met geld), maar juridisch klopt het in de basis niet. Nu is dat voor de toekomst niet zo spannend, want de eerstvolgende aanbestedingsronde is openbaar. Gezien het specifieke karakter van deze concessie en het eenmalige probleem dat nu met een schikking is opgelost, denk ik ook dat we hier niet veel meer over gaan horen.

Feitelijk is het resultaat nu hetzelfde als EVT er nooit was geweest, op de in te stellen Raad van Avies na. Als je dit afzet tegen de enorme hoeveelheid geld, juridische procedures enz. die deze hele kwestie gekost heeft, dan vind ik dat in tegenstelling tot wat Rob Bats twittert een uitermate mager resultaat. Hopelijk levert de in te stellen Raad van Advies wat op en maakt dat straks echt verschil. Het was voor EVT een mooie kapstok om hun zogenaamde bestaansrecht aan op te hangen en met beide handen de grote hoeveelheid geld aan te nemen. Vergeet niet dat bovenop de 9 miljoen van de overheid er ook nog een bedrag vanuit TSM naar de EVT wordt overgemaakt. Het is voor mij in ieder geval duidelijk wie hier de grootste winnaar is en dat het uiteindelijk alleen maar om geld draait.

PiebeJanMan:
Ik heb er ook een iets minder positieve blik op... Rederij EVT krijg een flinke klap geld om haar gelijk af te kopen. Volgens de partijen in het belang van de eilanders. Dat is natuurlijk dikke onzin. Voor de korte termijn misschien waar, maar op de lange termijn zou Doeksen een 'dure' partij kunnen zijn/blijven. Binnen een openbare inschrijving in een concessie die voldoet aan Cabotage had het kaartje misschien wel goedkoper geworden als er een andere partij is. Bovendien krijgen de eilanders nog steeds geen inzicht in de boeken van Rederij Doeksen, waar ze blijkbaar toch naar op zoek zijn.
Marcel Metze krijgt in ieder geval gelijk met de zak geld die op tafel gezet moest worden...

Laat ik wel duidelijk zijn: Een concessie is nu een goede oplossing om de rust, zekerheid en inspraak te waarborgen (dat heb ik altijd wel gezegd), maar om daar nou €9 miljoen + een onbekend bedrag van €? miljoen neer te leggen? En bovendien waarschijnlijk "het recht" te negeren door de behandeling van het CBb te laten vallen?

Dan de vraag of er niet nog een adder onder het gras is mbt de CBb-zaak: Ik denk het wel, de EU zou Nederland op het matje kunnen roepen, of een buitenlands bedrijf zou bezwaar kunnen maken. Maar als ik rationeel bekijk dat is er geen adder: De bezwaartermijn van de concessie is allang verstreken, dus kunnen er geen nieuwe partijen procedures beginnen. Ook kan het EU of CBb niet solitair de zaak voortzetten, want zij zijn geen partij in de kwestie. De enige mogelijkheid is dat het ACM de overheid op het matje roept.

Over 15 jaar moet er of een concessie komen die voldoet aan Cabotage of er is weer kans op het riedeltje rechter-CBb-EU Hof als de concessie onder Wp2000/PSO-verordening gedaan wordt. Maar hoe zit het dan met overdracht van de schepen die Doeksen op dat moment heeft? Dan is er feitelijk geen tweede concessie (in wp2000/PSO), maar een compleet nieuwe concessie (binnen cabotage). Is overdracht van de schepen dan nog verplicht?

En hoe zit het met de verbinding Vlissingen-Breskens. Deze zit nu volgens mij binnen Wp2000/PSO, maar kan dat nog wel zo blijven, nu Westerschelde ook een zee moet zijn binnen cabotage?

En dan de Raad van Advies: Deze behartigt de belangen van vooral de eilander, terwijl de bootdienst gefinancierd wordt door de toeristen. De eilanders behartigen natuurlijk indirect het belang van de toeristen, omdat ze er van afhankelijk zijn. Een deel van die toeristen wil echter graag goedkoop over en bovendien een lange dag op Terschelling kunnen blijven tegen een goed tarief. Zijn die belangen wel genoeg behartigd in een 'eilander' Raad van Advies?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie