Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (25/35) > >>

Vriend:
@HansG en birdydoeksen

Een schip kost ook geld als het aan de kant ligt. Verzekering, onderhoud, keuringen en de Midsland begint toch wel op te raken. Volgens mij staan ook de eerste machines er nog in. Je krijgt dan het effect van een oude auto die van alles gaat mankeren, en waarbij je de reparaties niet meer terugverdient. Blijkbaar is momenteel een charter voor de tussenliggende periode financieel interessanter.

Aanvulling:
Bij (snelle) verkoop van de Midsland komen er direct liquide middelen beschikbaar in de vorm van de verkoopopbrengst.

PiebeJanMan:
De Midsland wordt niet meer door een IACS-klassebureau geclassificeerd. Daarom is er in openbare bronnen niets terug te vinden over classificatie van de Midsland. Wat er eventueel zou mankeren of welke keuringen mogelijk verlengd moeten worden, durf ik geen uitspraken over te doen. Zou kunnen dat het "Certificaat van Onderzoek" verloopt en het schip niet kan voldoen aan de nieuwe eisen in de binnenvaartregeling (bijlage 3.7, vooral gescheiden-machinekamer-eis). Duidelijk is dat het schip inderdaad 'op' is, zie de motorstoring van een dikke week terug. Toch zal er iets zijn waardoor Doeksen de Midsland niet langer wil houden wanneer de NN tijdelijk weg is (Of de minister heeft Doeksen verkeerd begrepen)...

De maatregelen van Doeksen moeten nog overeengekomen worden met de ODC-partners. Uit persbericht van Doeksen en brief van Mansveld blijkt daar al enige wringing.
De minister wil Doeksen verplichten om een reserveschip achter de hand te hebben:
"Tussen het moment waarop TSM de Midsland afstoot (naar verwachting september 2014) en het moment waarop de Noord-Nederland als passagiersschip dienst gaat doen (maart 2015), zal rederij Doeksen elders reservematerieel moeten regelen. Dit om aan de verplichtingen uit de Openbare Dienstcontracten te voldoen. Daarin is vastgelegd dat er bij uitval van een schip reservematerieel ingezet moet kunnen worden"
Rederij Doeksen laat in haar persbericht hier echter weinig over uit: "Ms Midsland zal verkocht worden, wat zorgt voor een aanzienlijke kostenbesparing voor de Rederij. Het verschil in passagierscapaciteit kan worden opgevangen door de inzet van extra snelboten."

Een optie die mij op korte termijn haalbaar lijkt is het inhuren van de Rottum van Wagenborg. In principe kan Wagenborg toe met 3 schepen voor de beide routes (Oerd/Sier kan ook op Schier varen). Maar officieel zijn daar in ODC, dacht ik, voor beide routes 1 reserveschip nodig. AG Ems zal op dat moment ook de Ostfriesland buiten dienst stellen voor ombouw en heeft dus ook geen schip over... De WDR (Föhr/Amrum) heeft ook wel een schip over in de winter, maar die zal aangepast moeten worden. Oh en dan vaart er dus ineens een nieuwer zusje van de Spathoek voor Doeksen, is het dan misschien niet handiger om de ... Spathoek in te zetten  :-X.


--- Citaat ---Aanvulling:
Bij (snelle) verkoop van de Midsland komen er direct liquide middelen beschikbaar in de vorm van de verkoopopbrengst.
--- Einde van citaat ---
Die zijn altijd handig om de verbouwing van de Noord Nederland te financiëren...

Humtidumty:
Tja, de meest voor de hand liggende ondersteuner is idd de spathoek. Die wordt in die periode toch niet gebruikt door EVT zelf.

HansG:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 28 maart 2014, 15:03:55 ---...is het dan misschien niet handiger om de ... Spathoek in te zetten  :-X.

--- Einde van citaat ---

Ik had er al wel aan gedacht, maar durfde het niet te schrijven  8)

Wim Vink:
TERSCHELLING – De Statenfractie Friese Koers wil opheldering van de Commissaris van de Koning John Jorritsma over de dreigementen van rederij Doeksen naar aanleiding van het mislukte overleg met concurrent Eigen Veerdienst Terschelling (EVT).
Fractievoorzitter Jelle Hiemstra: “ De provincie mag de eilandbewoners van Terschelling en Vlieland niet de rug toekeren nu rederij Doeksen keiharde dreigementen heeft geuit, en wil uitvoeren, richting de eilandbewoners en het toerisme.

Rederij Doeksen wil minder afvaarten maken naar Terschelling en Vlieland, de boottickets veel duurder maken en bijna 20% langzamer varen naar Vlieland.
Het is te gek voor woorden dat de provincie Friesland miljoenen uitgeeft om meer toeristen naar Friesland te trekken en dat rederij Doeksen doelbewust de eilandbewoners en de toeristen chanteert. Dat staat haaks op elkaar en is onaanvaardbaar.

Het moment is aangebroken dat commissaris John Jorritsma onmiddellijk moet vertrekken naar Den Haag om van de staatssecretaris Wilma Mansveld te eisen dat rederij Doeksen haar officiële veerdienstcontract naleeft of een miljoenenschade claim bij rederij Doeksen neerlegt.
Helaas hebben de dreigementen van Rederij Doeksen ook een negatief gevolg op het lokale toerisme en op de werkgelegenheid op deze prachtige eilanden.

Inmiddels heeft Statenfractie Friese Koers schriftelijke vragen gesteld.

Bron: Statenfractie Friese Koers

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie