De Midsland wordt niet meer door een IACS-klassebureau geclassificeerd. Daarom is er in openbare bronnen niets terug te vinden over classificatie van de Midsland. Wat er eventueel zou mankeren of welke keuringen mogelijk verlengd moeten worden, durf ik geen uitspraken over te doen. Zou kunnen dat het "Certificaat van Onderzoek" verloopt en het schip niet kan voldoen aan de nieuwe eisen in de binnenvaartregeling (bijlage 3.7, vooral gescheiden-machinekamer-eis). Duidelijk is dat het schip inderdaad 'op' is, zie de motorstoring van een dikke week terug. Toch zal er iets zijn waardoor Doeksen de Midsland niet langer wil houden wanneer de NN tijdelijk weg is (Of de minister heeft Doeksen verkeerd begrepen)...
De maatregelen van Doeksen moeten nog overeengekomen worden met de ODC-partners. Uit persbericht van Doeksen en brief van Mansveld blijkt daar al enige wringing.
De minister wil Doeksen verplichten om een reserveschip achter de hand te hebben:
"Tussen het moment waarop TSM de Midsland afstoot (naar verwachting september 2014) en het moment waarop de Noord-Nederland als passagiersschip dienst gaat doen (maart 2015), zal rederij Doeksen elders reservematerieel moeten regelen. Dit om aan de verplichtingen uit de Openbare Dienstcontracten te voldoen. Daarin is vastgelegd dat er bij uitval van een schip reservematerieel ingezet moet kunnen worden"
Rederij Doeksen laat in haar persbericht hier echter weinig over uit: "Ms Midsland zal verkocht worden, wat zorgt voor een aanzienlijke kostenbesparing voor de Rederij. Het verschil in passagierscapaciteit kan worden opgevangen door de inzet van extra snelboten."
Een optie die mij op korte termijn haalbaar lijkt is het inhuren van de Rottum van Wagenborg. In principe kan Wagenborg toe met 3 schepen voor de beide routes (Oerd/Sier kan ook op Schier varen). Maar officieel zijn daar in ODC, dacht ik, voor beide routes 1 reserveschip nodig. AG Ems zal op dat moment ook de Ostfriesland buiten dienst stellen voor ombouw en heeft dus ook geen schip over... De WDR (Föhr/Amrum) heeft ook wel een schip over in de winter, maar die zal aangepast moeten worden. Oh en dan vaart er dus ineens een nieuwer zusje van de Spathoek voor Doeksen, is het dan misschien niet handiger om de ... Spathoek in te zetten
.
Aanvulling:
Bij (snelle) verkoop van de Midsland komen er direct liquide middelen beschikbaar in de vorm van de verkoopopbrengst.
Die zijn altijd handig om de verbouwing van de Noord Nederland te financiëren...