Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Concessie/ODC

<< < (24/35) > >>

ben doeksen fan:
Hoe willen ze de Noord-Nederland dan ombouwen tot passagiersschip?

PiebeJanMan:
@ Ben Doeksen Fan:
Verlengen, voorzien van LNG-voortstuwing en passagiersaccomodatie voor 200 pax erbij. Zie ook: http://www.veerbootinfo.nl/2014/01/subsidie-voor-ombouw-vrachtcat-noord-nederland-naar-lng/

..

Volgens Persbericht Doeksen zijn er 6 wijzigingen voorgesteld (iets anders als wat de minsiter schrijft):
1. De veerboot Midsland verkopen
2. Noord Nederland ombouw naar Pass&LNG
3. De vaarsnelheid van ms. Vlieland wordt verlaagd om brandstofkosten te besparen. Hierdoor zal een overtocht ca. 1.45 uur gaan duren. (vanaf 6 april 2014)
4. Extra sneldiensten in de zomerdienst op vrijdagmiddag en zondagmiddag worden alleen nog ingezet bij voldoende vraag. (vanaf 6 april 2014)
5. De sneldienstafvaarten tussen Vlieland en Terschelling in de zomerdienst worden geschrapt, met uitzondering van die op woensdag in het hoogseizoen. (vanaf 6 april 2014)
6. De toeslag voor de sneldienst wordt verhoogd met € 0,75. (vanaf 6 april 2014)
Lees ook nieuwbericht op http://www.veerbootinfo.nl/2014/03/geen-overeenkomst-na-gesprekken-over-veerbootoorlog-doeksen-bezuinigt/

..

Heeft er iemand een vermoeden waarom de twee mediaberichten op één dag verschenen zijn en in deze volgorde?
Ik heb wel een vermoeden, maar wil graag weten hoe jullie erover denken!

HansG:
En waarom houden ze de Midsland niet tot de NN verbouwd is (maart 2015)?

birdydoeksen:
De Midsland is van 1974 en dit jaar 40 jaar.... Misschien mag een veerboot door bepaalde reglementen in Nederland of de EU na 40 jaar niet meer varen? Of komt ze niet meer door bepaalde keuringen? 

Misschien dat iemand hier een antwoord op weet?

Vriend:
De volgorde verbaasd mij niet, wel valt op dat het de brief van de staatssecretaris razendsnel na het bericht op rijksoverheid kwam. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat meerdere scenario's van tevoren zijn uitgewerkt, maar ze wisten natuurlijk donders goed dat die onderhandse gunning geen stand zou houden. Dit verklaart ook dat al eerder bekend werd gemaakt dat de Noord Nederland verlengd en geschikt voor passagiersvervoer zou worden, dat is niet op een zich staand iets.

Nu blijft er weinig over:

* ODC in stand houden al dan niet in gewijzigde vorm;
* Openbare aanbesteding voor de concessie;
* Volledige vrije markt en concurrentie;
* Zoals monopoloinair als een van de opties aangeeft een overheidsveer.Die laatste optie is sowieso niet reëel en je kunt je afvragen of dat wenselijk is. Daarnaast zou de cabotageverordening een dergelijk ingrijpen door de overheid ook nog weleens onmogelijk kunnen maken. Dat wordt gedoe met uitkopen van de zittende reders en weer hetzelfde geleuter over wie de dienst mag gaan uitvoeren (aannemen of pachten). En ik gok zo dat de overheid vooral invloed wil uitoefenen op de bootdienst, maar ook niet meer dan dat. Naar Ameland en Schiermonnikoog werkte een rijksveer nu niet bepaald goed en is juist na de privatisering rond 1985 een flinke verbeterslag gemaakt. Voor wie meer wil weten daarover, zijn de boekjes 'Twee witte banden' en 'Van postschip tot veerboot' van D.T. Reitsma wel interessant.

Volledige vrije markt en concurrentie zal niet gebeuren omdat dit direct verstrekkende gevolgen zal hebben voor de dienstregelingen in de rustiger periodes. Ook al zijn de meningen over dat laatste verdeeld, de overheid zal dit nooit toelaten.

Komen we niet heel verrassend uit bij het ODC en de concessie met openbare aanbesteding. Blijkbaar kiest de overheid er voorlopig voor om het ODC in gewijzigde vorm te handhaven en dit is natuurlijk ook al lange tijd bekend. Deze tijdelijke regeling ter overbrugging van het oude convenant en de concessie begint nu toch wel permanente trekjes te vertonen. Dit kan verschillende redenen hebben.

* Doeksen houdt vast aan de toezeggingen door de overheid en kan nu gaan onderhandelen over de minimale inspanningsverplichtingen;
* Er is meer tijd nodig voor (de keuze voor) een openbare aanbesteding
* Een openbare aanbesteding kan een eisenpakket betekenen waar geen hond op ingaat, gevolg is aanpassing van dit eisenpakket (lees verschraling van de minimale inspanningsverplichting). Dat zal hier niet de eerste keer zijn dat dit gebeurd.
Eigenlijk is het de laatste tijd een grote open deuren show met weinig verrassende uitkomsten. Uiteindelijk zal het ODC toch een keer moeten wijken voor een concessie met openbare aanbesteding. Enige interessante nu is wanneer en hoe deze eruit komt te zien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie