Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Concessie/ODC
Wim Vink:
Omrop Fryslân meldt:
Verzoek opschorten besluit van Mansveld
TERSCHELLING – Staatssecretaris Mansveld heeft te snel besloten om EVT te weren uit de havens van Terschelling en Harlingen zo vind de Tweede kamer.
Mansveld wil dat EVT in februari stopt met de veerdienst naar Terschelling om een eind te maken aan het conflict tussen Rederij Doeksen en EVT en zo de onrust over de winterdienstregeling en arbeidsplaatsen bij Doeksen weg te nemen.
De Tweede Kamer vind dat dit besluit te vroeg is genomen en wil er eerst over debatteren, dit zal eind november gebeuren.
Of dit nog gevolgen heeft voor de arbeidsplaatsen en de dienstregeling komende winter is nog onduidelijk. Doeksen heeft na het besluit van Mansveld wel ingestemd om de normale dienstregeling voor de winter in stand te houden, alsmede het terugdraaien van andere voorgestelde maatregelen om de rederij financieel gezond te houden.
Wim Vink:
Omrop Fryslan meldt vanmorgen (19-11-2013):
Der is gjin romte foar twa rederijen dy't op Skylge en Flylân farre. Dat stiet yn in brief dy't CNV Vakmensen skreaun hat oan steatssiktaris Wilma Mansveld en oan in grut tal partijen yn de Twadde Keamer.
Oanlieding foar de brief is it debat dat de keamer ein dizze moanne fiert oer it beslút fan Mansveld om de fergunning fan de EVT yn te lûken. De steatssiktaris docht dat omdat rederij Doeksen neffens har finansjeel tefolle te leien hat. It fakbûn lûkt oan de belle omdat neffens him de wurknimmers op de fearboaten de dupe wurde
Vrij vertaald geeft de CNV aan Mansveld aan dat er geen ruimte is voor 2 rederijen ivm fininaciele posities en de werknemers zouden de dupe worden.
(wie het beter kan vertalen, is hierbij uitgenodigd).
Wim Vink:
Hieronder het gehele standpunt vanaf de site van CNV Vakmensen:
Wadden: "Liever één rederij, met volwaardige banen"
18 november 2013
In het vaargebied op Vlieland en Terschelling is geen plaats voor twee elkaar beconcurrerende rederijen, vindt CNV Vakmensen. "De huidige situatie, met twee rederijen die op een totaal verschillende manier opereren, leidt in de praktijk tot grote problemen", vindt CNV-bestuurder Jan Kampherbeek. "De werknemers zijn hier de dupe van. Liever zien wij één rederij, met volwaardige banen."
CNV Vakmensen schrijft dit vandaag in een brief aan staatssecretaris Mansveld en de Tweede Kamer-fracties van VVD, PvdA, CDA, SP en D66. Op 27 november is dit onderwerp aan de orde in de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu. Aanleiding voor het debat is het besluit van staatssecretaris Mansveld om het contract van rederij EVT per 1 februari 2014 te beëindigen.
Gevolgen werknemers onderbelicht
"Wij steunen de staatssecretaris in haar opvatting dat de markt te dun is voor twee rederijen", zegt Kampherbeek. "De gevolgen voor de werknemers zijn in de discussie tot nu toe helaas onderbelicht gebleven. Zij betalen in de concurrentieslag tussen Doeksen en EVT de prijs. EVT werkt bijvoorbeeld uitsluitend met tijdelijke contracten. Doeksen wil nu ook meer tijdelijke contracten gaan invoeren en vraagt van de overige werknemers veel meer flexibiliteit. Dat is geen lonkend perspectief. Goed, volwaardig werk dreigt daarmee af te glijden naar onvolwaardige - want tijdelijke en kleine - banen."
Overboord
Voor CNV Vakmensen is daarmee duidelijk dat er maar plaats is voor één rederij. Kampherbeek: "Dat staat overigens ook onomwonden in het rapport van de gemeenten. Liever zien wij één rederij met volwaardige banen, dan twee rederijen die de werknemers als pionnetjes heen en weer schuiven of met korte contracten overboord zetten."
Kampherbeek maakt een vergelijking met de Duitse Waddeneilanden. "Op de eilanden Borkum en Norderney – beiden vanuit Nederland met helder weer te zien – is de veerdienst vrijgegeven. Het resultaat van die vrije markt is dat er per eiland maar één rederij de dienstregeling verzorgt, met aanmerkelijk hogere tarieven. Er is gewoon geen plaats voor twee elkaar beconcurrerende bedrijven."
Openbare aanbesteding niet wenselijk
Volgens de bond is een openbare aanbesteding van de Waddenveren niet wenselijk. Kampherbeek: "Het is namelijk maar zeer de vraag of dat gaat werken. Op de openbare aanbesteding van het busvervoer op de Waddeneilanden schreef bijvoorbeeld niemand in. Je kunt bedrijven nu eenmaal niet dwingen om in te schrijven. Uiteindelijk is er wel een partij gewonden die het vervoer wil doen, maar wie heeft uiteindelijk de voorwaarden bepaald? De aanbesteder of de uitvoerder? Ditzelfde scenario is ook goed denkbaar bij een openbare aanbesteding van de veerdiensten."
Beter alternatief: langdurig contract
Een beter alternatief, vindt CNV Vakmensen, is dat de overheid – op basis van goede onderhandelingen – een langdurig contract sluit met één partij. Kampherbeek: "Dat geeft zekerheid aan toeristen, de eilanders en – voor ons heel belangrijk – het personeel. Wij roepen de politiek dan ook op om die weg te kiezen."
cupdruchan:
Uit de LC:
Kamer akkoord met schrappen EVT
Gepubliceerd op 27 november 2013, 20:37
DEN HAAG - – Alleen de rechter kan de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) nog redden.
De Tweede Kamer ging woensdagavond akkoord met het kabinetsplan om de reder per 1 februari 2014 te weren van aanlegsteigers van en naar Terschelling.
Meer hierover donderdag in de Leeuwarder Courant
Humtidumty:
op nu.nl staat er ook een heel stuk over.
http://www.nu.nl/algemeen/3639880/kamer-steunt-mansveld-bij-schrappen-veerdienst-terschelling.html
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie