Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Oosterschelde
Wim Vink:
De Oosterschelde varend over de Waddenzee in 1960.
foto: © Ben Gernaat
Wim Vink:
Forumlid Ben Gernaat vond in het archief van Tresoar een foto van een feit waarvan we nog niet eerder hebben gehoord:
De Oosterschelde in de vrachtdienst.
Ben vond de foto in een serie rondom Vlieland en hij vermoedde dat het schip een vrachtdienst (zonder passagiers !) uitvoerde naar dat eiland.
Zijn er forumleden die hier meer over weten?
foto: archief Tresoar
Gijsha:
Topdrukte in de haven van Harlingen op 19 juli 1963, met op de voorgrond de Oosterschelde, aan de kade verder de Friesland, terwijl de Oost-Vlieland net aan het draaien is. Bron: Leeuwarder Courant van 20 juli 1963.
RoDe:
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/volop-interesse-voor-partyschip-willem-jan-uit-zwolle-1.4600631
Wim Vink:
De Oosterschelde in de haven van West-Terschelling, 1960.
Links ligt de Almeri, die voordat de Oosterschelde van de PSD werd gehuurd, de autoboot was als aanvulling op de Friesland.
Het laatstgenoemde schip had nauwelijks plek voor auto's en was daarmee al snel niet het juiste schip om de veerdienst, met name zomerdag, uit te voeren.
Jarenlang heeft Doeksen zich moeten "behelpen" met een tweede schip met grotere autocapaciteit:
1957-1958: Almeri, aangepast beurtschip
1959-1963: Oosterschelde, charter van PSD
1964-1972: Schellingerland (ex Dr Wagemaker van de TESO)
1965-1974: Noord-Nederland (ex De Dageraad van de TESO)
1971-1979: Schellingerland (ex Haringvliet van de RTM)
Pas vanaf 1974 komt er een Ro-Ro schip in dienst: Midsland (ex-Rheinland van AG Ems) die het autovervoer enigszins aankan.
Maar niet voor lang, want gedurende de zomers voer er dikwijls een tweede boot tussen de regulieren diensten in.
Die situatie herhaalt zich jaarlijks tot op de huidige dag, waar de Midsland versterking is voor de Friesland (en tevens reserveboot voor beide eilanddiensten)
foto: coll. Herry Kuipers
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie