Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Oosterschelde

<< < (9/15) > >>

Vriend:
Vanmorgen kwam ik vanuit het oosten van het land langs Zwolle. Eventjes een kijkje genomen bij de voormalige Oosterschelde die Doeksen van 1959 tot 1963 gecharterd heeft van de PSD. Het schip heeft zo te zien nog steeds dezelfde (horeca) bestemming. Het schijnt dat de originele Schelde-Sulzer nog steeds in de machinekamer staat, en ook nog werkend is. Werkende hoofdmotor of niet, het lijkt me sterk dat het schip nog zelfstandig kan varen.


Foto's: © Jeroen Vriend

Vriend:
Details van het schip van kop naar kont. De schoorsteen had op de foto's die IALA eerder maakte in Zwolle nog de oorspronkelijke lengte. Het bovenste (zwarte) deel is nu verdwenen. Let trouwens even op de mooie versiering van het stuurhuis  ;D

Foto's: © Jeroen Vriend

willem boot:
Verleden jaar maart heb ik het schip al gezien met ingekorte schoorsteen. Wat versiering aangaat: het wordt er allemaal niet beter op. Er mag dan beweerd worden dat de motor nog "werkend" is, dat moet ik nog zien. Als zoiets al zolang is opgelegd, dan werkt er meestal niet veel meer als die motor niet minstens een keer per week fatsoenlijk wordt getornd en ook nog eens wat uren warm draait. Bovendien was de conditie van deze 5-cilinder Schelde-Sulzer al niet daverend toen de boot uit Zeeland werd verkocht.

Vriend:
Ik moet inderdaad ook nog zien of er nog leven te krijgen is in die motor. De motor is inmiddels bijna 80(!) jaar oud. In het zusterschip 'Koningin Emma', dat nu als Estrella vaart voor rederij Vrolijk, staat de oorspronkelijke Schelde-Sulzer niet meer. Die had blijkbaar zijn beste tijd (jaren terug) ook al gehad. Volgens mij staat daar nu een MAN in. Verder is de Estrella vele malen mooier dan de Willem Jan, en is het veel meer nog in de oorspronkelijke staat.

Altijd een beetje dubbel gevoel als je dit soort mooie oude schepen zo ziet liggen met een dergelijke bestemming. 'Leuk dat het schip nog bestaat', denk je dan. Vervolgens zie je de foto's van vroeger en dan wordt het er inderdaad allemaal niet beter op.

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op 23 mei 2011, 23:42:21 ---Ik moet inderdaad ook nog zien of er nog leven te krijgen is in die motor. De motor is inmiddels bijna 80(!) jaar oud. In het zusterschip 'Koningin Emma', dat nu als Estrella vaart voor rederij Vrolijk, staat de oorspronkelijke Schelde-Sulzer niet meer. Die had blijkbaar zijn beste tijd (jaren terug) ook al gehad. Volgens mij staat daar nu een MAN in. Verder is de Estrella vele malen mooier dan de Willem Jan, en is het veel meer nog in de oorspronkelijke staat.

Altijd een beetje dubbel gevoel als je dit soort mooie oude schepen zo ziet liggen met een dergelijke bestemming. 'Leuk dat het schip nog bestaat', denk je dan. Vervolgens zie je de foto's van vroeger en dan wordt het er inderdaad allemaal niet beter op.

--- Einde van citaat ---

Kijk eens op Boot.10.nl (punt tussen Boot en 10 niet zeker) en zoek daar Boot 3 eens op, is de ex Prins-Claus van Urk-Enkhuizen, ex Frisia X van Norden-Juist (1935).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie