Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Oosterschelde

<< < (8/15) > >>

Vriend:
Van dit schip dat tegenwoordig onder de naam WillemJan alias Borrelsboot dienst doet als horecagelegenheid, vond ik op de site www.borrelsboot.nl nog wat technische informatie en historische foto's. Er zitten ook foto's bij van dit schip in dienst van Doeksen. De technische informatie en de foto's zijn de vinden via deze directe link: http://www.borrelsboot.nl/historie.html (en dan even naar beneden scrollen).

willem boot:
Gegevens zijn niet helemaal correct, ik zal ze morgen nog wel even doorseinen. De bewering dat het schip als "troiepentransportschip" zou zijn ingezet is wat overdone. Bij terugtrekken van de Franse troepen uit Walcheren in mei '40 hebben deze hulpvaardige lieden het schip domweg in beslag genomen om maar zo gauw mogelijk weg te zijn.
De foto "casco" is het schip, door brand vernield in de Arne. het is in feite nog in de oorlog herbouwd en vervolgens weer vernield door bomibslag.

willem boot:
Als gisteren aangekondigd hier de juiste gegevens van de 'Oosterschelde'. De op de site van Borrel aangegeven BRT en NRT hebben betrekking op een zeemeting uit 1933; deze is na de oorlog (en dus na de verlenging) niet gehandhaafd. Omdat het schip was verlengd, kloppen deze gegevens niet met de situatie zoals het schip op Terschelling was.

Werf: Kon Mij "De Schelde', Vlissingen, nr 198
LOA/LtLL:                55,12/53,12
GrBr/Brspant:             8,85/  8,50
Hol/ Diepg.:               3,25/  2,25
Laadvermogen:         190.089 kg, 25 auto's (NB dit zijn geen PAE's volgens moderne "standaards", bovbendien zou je er met de auto's van nu geen 25 op kwijt kunnen)

Hoofdmotor 1 5-cil 2t ew d.o. SCHELDE-SULZER diesel type 5RK-SP 36 420 APK/260 O/min, cil diaxslag= 360x460 mm

Evert Jan:
In een fotoalbum van mijn ouders zomaar een kleurenfoto van de Oosterschelde tegengekomen, in gezelschap van de Stortemelk II, ik vermoed dat de foto vanaf de Friesland (1) is gemaakt, wanneer weet ik niet. De originele foto is niet zo best meer (paarse zweem) maar de scanner heeft er nog iets moois van weten te maken.

groeten,
Evert Jan ( ? )

Wim Vink:
Prachtig plaatje en goed speurwerk.
Compliment voor je scanner!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie