Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Oosterschelde

<< < (5/15) > >>

Jon:
Als het aan de technieken zou moeten liggen, dan kan het verschillend zijn.

De Oosterschelde schepen hadden naar mijn weten alleen maar een schroef + roer.
Als je verder gaat naar de wat nieuwere: Prinses Cristina (1968) Prins Willem Alexander (1970) en Prinses Juliana (1986) die hadden op beide koppen, een schroef + roer.

Als we naar de nieuwsten gaan: Koningin Beatrix (1993), Prins Johan Friso (1997) dan waren deze schepen uitgerust met roerpropellors, hetzelfde wat onder de Dokter Wagemaker, en veel moderne sleepboten hangt.

willem boot:
Ik schertste natuurlijk maar wat. Ze kunnen op Terschelling (EN VLIELAND) natuurlijk best varen, maar een feit wil ik jullie niet onthouden. In 1972 werd "onze" Haringvliet naar Terschelling verkocht, beter bekend als "De Slof". Er was nog nooit zo'n grote autoveerboot op TS geweest en uit eigen ervaring (ik heb er nog wel eens een blauwe maandag op gevaren, ben 7 jaar in los-vaste dienst geweest bij de RTM) weet ik hoe lastig dat schip op koers te houden was bij dwarsstrooms binnenvaren van de haven (Middelharnis en Terschelling verschilden niet zoveel voordat de dam naar Goeree er was). Twee van onze kapiteins zijn in '72 een aantal weken meegewesst en die kwamen krom van het lachen terug met de daverende mededeling dat die Terschellingers niet konden varen. De Haringvliet was op een van zijn eerste vaarten, als te verwachten, uit z'n roer gelopen en met de kop de westelijke dam ingevaren, een vet gat achterlatend in de basaltglooiing, zelf verder onbeschadigd....... Volgens mij deden onze jongens dat erom (ze zijn nu allebei dik in de tachtig), want dat waren geweldige pestkoppen. De stuurmachines van de Haringvliet reageerden nogal traag en dat zal wel de oorzaak zijn geweest. Overigens was de "vloot" van de RTM vergeleken bij Doeksen mnaar een aftands zootje. Wij hadden toen net ons laatste stoomschip in gebruik.......

willem boot:

--- Citaat van: Jon op 16 september 2006, 08:49:13 ---Als het aan de technieken zou moeten liggen, dan kan het verschillend zijn.

De Oosterschelde schepen hadden naar mijn weten alleen maar een schroef + roer.
Als je verder gaat naar de wat nieuwere: Prinses Cristina (1968) Prins Willem Alexander (1970) en Prinses Juliana (1986) die hadden op beide koppen, een schroef + roer.

Als we naar de nieuwsten gaan: Koningin Beatrix (1993), Prins Johan Friso (1997) dan waren deze schepen uitgerust met roerpropellors, hetzelfde wat onder de Dokter Wagemaker, en veel moderne sleepboten hangt.

--- Einde van citaat ---


Alle zijladers van de PSD, met uitzondering van de Zandkreek, de Noord-Beveland (1955) en de kleine motorbootjes hadden een koproer. De Emma, Willem I en de Oosterschelde hadden achterop het promenadedek een open stuurstand om achteruit te varen. De schroef trok het schip dan naar buiten, de stuurstand bediende door middel van een horzontale knuppel het koproer. TESO heeft dat sinds 1934 tot en met de tweede "De Dageraad" ook zo gedaan en had dat in Zeeland afgekeken. Dat achteruitvaren had als reden, dat deze schepen dan niet in de haven op een paal hoefden te zwaaien, wat nogal eens tijdrovend was, terwijl de dienstregeling niet al te ruim was. Bovendien had je minder kans op schade. In Zierikzee was het voor 1956 (hele kleine jongen) helemaal feest, daar voer de Oosterschelde dik anderhalve kilometer achteruit het havenkanaal uit om op de Oosterschelde te zwaaien. Ze hadden daar trouwens ook de niet ongevaarlijke gewoonte, het schip op het laatste moment af te remmen tegen de aanlegplaats met een aantal slagen van een staadraad om de middelbolder. Werkte altijd, nooit wat mee gebeurd.

Duidelijk?

wkruit:

--- Citaat van: ben op 11 november 2005, 20:34:56 ---De Oosterschelde vaart de haven uit. Ik kan mij als kind nog herinneren, dat zij de haven binnenvoer en niet draaide, en met een noodgang, achteruit, de haven weer uitvoer naar Harlingen. De kapitein was volgens mij Lettinga.
http://img341.imageshack.us/img341/2332/oosterschelde8md.jpg
Help: hij krijg ik deze foto geplaatst?

--- Einde van citaat ---

De zelfde Oosterschelde is nu te bewonderen als partyboot in Zwolle. Weliswaar stevig verbouwd, maar onder al die verbouwingen zit het complete originele schip. Inclusief houten rijdek en werkende Schelde-Sulzer uit 1933.

Groeten W. Kruit

wkruit:

--- Citaat van: willem boot op 20 september 2006, 21:14:47 ---
--- Citaat van: Jon op 16 september 2006, 08:49:13 ---Als het aan de technieken zou moeten liggen, dan kan het verschillend zijn.

De Oosterschelde schepen hadden naar mijn weten alleen maar een schroef + roer.
Als je verder gaat naar de wat nieuwere: Prinses Cristina (1968) Prins Willem Alexander (1970) en Prinses Juliana (1986) die hadden op beide koppen, een schroef + roer.

Als we naar de nieuwsten gaan: Koningin Beatrix (1993), Prins Johan Friso (1997) dan waren deze schepen uitgerust met roerpropellors, hetzelfde wat onder de Dokter Wagemaker, en veel moderne sleepboten hangt.

--- Einde van citaat ---


Alle zijladers van de PSD, met uitzondering van de Zandkreek, de Noord-Beveland (1955) en de kleine motorbootjes hadden een koproer. De Emma, Willem I en de Oosterschelde hadden achterop het promenadedek een open stuurstand om achteruit te varen. De schroef trok het schip dan naar buiten, de stuurstand bediende door middel van een horzontale knuppel het koproer. TESO heeft dat sinds 1934 tot en met de tweede "De Dageraad" ook zo gedaan en had dat in Zeeland afgekeken. Dat achteruitvaren had als reden, dat deze schepen dan niet in de haven op een paal hoefden te zwaaien, wat nogal eens tijdrovend was, terwijl de dienstregeling niet al te ruim was. Bovendien had je minder kans op schade. In Zierikzee was het voor 1956 (hele kleine jongen) helemaal feest, daar voer de Oosterschelde dik anderhalve kilometer achteruit het havenkanaal uit om op de Oosterschelde te zwaaien. Ze hadden daar trouwens ook de niet ongevaarlijke gewoonte, het schip op het laatste moment af te remmen tegen de aanlegplaats met een aantal slagen van een staadraad om de middelbolder. Werkte altijd, nooit wat mee gebeurd.

Duidelijk?

--- Einde van citaat ---

Dat laatste mag een wonder heten. Ik heb enige tijd geleden een stukje film gezien op Omroep Zeeland. Daar was te zien dat de Prins Willem II (zusterschip van de Oosterschelde) aan het ponton in Terneuzen met een staaldraad om de bolder in het Bb gangboord werd afgestopt. Zonder handschoenen en met de handjes nog geen 20 cm van de bolder....
Zou nu de doodstraf op staan volgens mij...
W!W

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie