Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Vlieland

<< < (14/86) > >>

Humtidumty:
In de laatste foto's is te zien dat er maar liefst 4 lijnen vanaf de boeg naar de wal zijn gebruikt.
Is dit altijd zo en waarvoor dienen ze? Ik zie er namelijk 2 "slap" hangen, die dus niet gebruikt worden om het schip vast te leggen lijkt me.

Edit PiebeJanMan: Originele vorige bericht is verwijderd ivm. onbeschikbaarheid van de foto's...

Jan Leenstra:
Dat zijn de hulplijnen met de verzwaarde zakjes er aan. deze zitten aan de trossen vast. en worden door de matroos naar de waldienst gegooid, zodat deze de trossen kunnen pakken.

PiebeJanMan:
vanavond even mijn familie van de boot gehaald, daar maakte ik het volgende plaatje nog:

Hunter:
Hallo allemaal,

hier 2 foto's vanaf de Typhoon gemaakt vanuit het Franse gaatje.

De Vlieland varende bij de richel.

natureboy:

--- Citaat van: Jan Leenstra op  7 mei 2008, 23:58:58 ---Dat zijn de hulplijnen met de verzwaarde zakjes er aan. deze zitten aan de trossen vast. en worden door de matroos naar de waldienst gegooid, zodat deze de trossen kunnen pakken.

--- Einde van citaat ---

De officiele naam voor deze einden is hieuwlijn,  en het gewicht heet het keesje, ook in de sleepvaart word een dunnere lichtere lijn gebruikt om de sleepdraad binnen te halen. De hieuwlijn is met de hand te behandelen, in tegenstelling tot de trossen of sleepdraad, die met een kaapstander of verhaalkop worden binnengehaald.

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie