Het is in mijn ogen een aardige poging om van een kannoneerboot nog iets toonbaars te maken, maar de proporties kloppen niet echt, het stuurhuis vind ik een beetje typisch en de sloepen met davits zijn wat aan de forse kant. De schoorsteen heeft inderdaad wat weg van de Friesland, maar in die tijd (1945-1970) werd er meer en meer aan stroomlijn gedaan. In deze periode werden de mooiste mechanisch voortbewogen schepen gebouwd, en daar hoorden dit soort schoorstenen ook bij, je ziet ze ook op VNS schepen uit deze periode, maar de Holland van 1952 had bijvoorbeeld een gewone rechttoe rechtaan schoorsteen die zich wonderwel in het ontwerp voegde. De Oost Vlieland van 1962 had ook iets dergelijks, maar dat was een dummy, de uitlaatgassen werden afgevoerd door een in de achtermast verwerkt rookkanaal, en dat brengt me op de schoorstenen van bijvoorbeeld de Rotterdam van 1957. Dit passagierschip had twee naast elkaar staande rookkanalen op het achterschip. Ook de Britse Canberra had een dergelijke constructie. maar schepen van de rotterdamsche Lloyd en KNSM werden tot in de jaren zestig met gewone, rechte schoorstenen gebouwd.
Wat eigenlijk alle schepen uit die jaren gemeen hadden, was een fraai gelijnd ontwerp. Nergens blijft de aandacht aan hinderlijke details hangen, ontwerpen was mensenwerk, en op ontwerpbureaus werkten een soort kunstenaars.
Helaas ligt die tijd ver achter ons, smaken verschillen maar de huidige, zielloze zeegloze bouwsels kunnen mij niet bekoren.
Pieter