Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Prinses Irene
Wim Vink:
En om de geschiedenis compleet te maken, nog een foto van dit schip.
Wim Vink:
Willem Boot heeft al gereageerd op de openstaande vraag van Redmer.
Ik wist dat ik ergens ook nog wat informatie had, hoewel dat niet veel meer is dan WB al meldde.
In het boek Holland Meeslepend van Jan Heuff vond ik ook nog informatie over dit schip (blz 22), maar dat mag ik niet digitaal maken en hier publiceren, omdat niets gekopieerd mag worden zonder toestemming van uitgever of auteur.
Als aanvulling op WB kan ik melden dat het een voormalige Engelse kanonneerboot betrof, die door Jan Doeksen werd gekocht voor fl. 40.000.
Er staat ook een afdruk van een schilderij van de Prinses Irene afgedrukt.
(Het boek, ISBN978-90-70886-77-6, uitgave Flevodruk, Harlingen, is nog steeds te koop).
Vriend:
Ik kende dit schip nog niet maar vind het een mooi gelijnd schip met een opmerkelijk gevormde achtersteven. De schoorsteen vind ik erg op die van de Friesland (1) lijken (voor dat deze is ingekort uiteraard). Zijn die schoorstenen kenmerkend voor schepen uit die tijd? Gezien de herkomst van het schip en de eerdere functie die het had, zal het ontwerp niet van dezelfde hand zijn.
natureboy:
Het is in mijn ogen een aardige poging om van een kannoneerboot nog iets toonbaars te maken, maar de proporties kloppen niet echt, het stuurhuis vind ik een beetje typisch en de sloepen met davits zijn wat aan de forse kant. De schoorsteen heeft inderdaad wat weg van de Friesland, maar in die tijd (1945-1970) werd er meer en meer aan stroomlijn gedaan. In deze periode werden de mooiste mechanisch voortbewogen schepen gebouwd, en daar hoorden dit soort schoorstenen ook bij, je ziet ze ook op VNS schepen uit deze periode, maar de Holland van 1952 had bijvoorbeeld een gewone rechttoe rechtaan schoorsteen die zich wonderwel in het ontwerp voegde. De Oost Vlieland van 1962 had ook iets dergelijks, maar dat was een dummy, de uitlaatgassen werden afgevoerd door een in de achtermast verwerkt rookkanaal, en dat brengt me op de schoorstenen van bijvoorbeeld de Rotterdam van 1957. Dit passagierschip had twee naast elkaar staande rookkanalen op het achterschip. Ook de Britse Canberra had een dergelijke constructie. maar schepen van de rotterdamsche Lloyd en KNSM werden tot in de jaren zestig met gewone, rechte schoorstenen gebouwd.
Wat eigenlijk alle schepen uit die jaren gemeen hadden, was een fraai gelijnd ontwerp. Nergens blijft de aandacht aan hinderlijke details hangen, ontwerpen was mensenwerk, en op ontwerpbureaus werkten een soort kunstenaars.
Helaas ligt die tijd ver achter ons, smaken verschillen maar de huidige, zielloze zeegloze bouwsels kunnen mij niet bekoren.
Pieter
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 29 augustus 2009, 19:33:21 ---Ik kende dit schip nog niet maar vind het een mooi gelijnd schip met een opmerkelijk gevormde achtersteven. De schoorsteen vind ik erg op die van de Friesland (1) lijken (voor dat deze is ingekort uiteraard). Zijn die schoorstenen kenmerkend voor schepen uit die tijd? Gezien de herkomst van het schip en de eerdere functie die het had, zal het ontwerp niet van dezelfde hand zijn.
--- Einde van citaat ---
Nee, het ontwerp was uiteraard niet van dezelfde hand. In de vormgeving van schepen kan je inderdaad ongeveer de periode van bouw benaderen. Ook in ship design zijn duidelijke modetrends, al dan niet ingegeven door technische basiselementen. Zo is bijvoorbeeld het plaatsen van de schoorsteen ver over het midden van het schip naar achteren een direct gevolg van het plaatsen van de hoofdmotor(en) in het achterschip om de schroefasleiding(en) zo kort mogelijk te houden. Bij de rederij bijvoorbeeld waren ze daaraan eind jaren 1950 nog niet gewend en vandaar dat de 'Oost-Vlieland' wel een "schoorsteen" in het midden kreeg, die diende als trappenhuis. Gewoon voor het mooie.
Je moest eens weten wat een storm van kritiek de ontwerpers van de laatste 'Rotterdam' over zich heen kregen toen bleek, dat het schip met schoorstenen als een soort 'achtermast" was uitgerust. Dat was ff wennen in vergelijking met de 'Nieuw Amsterdam'. De huidige 'Friesland' heeft duidelijk een referentie aan het uiterlijk van de grote cruiseschepen, ook dat is mode.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie